/ Forside/ Interesser / Hus og have / Vand og VVS / Spørgsmål
10  e.c 2605
Underlig vandpumpe?
Fra : horseman
Vist : 1385 gange
100 point
Dato : 06-07-14 10:10

Min Grundfos vandpumpe i kælderen til egen boring, har i år besluttet at opføre sig mærkeligt?
I stedet for et længere, nogle sekunder, træk, kører den abrupt: tænd, sluk, tænd, sluk, tænd, sluk osv
Dvs bare jeg skal fylde opvaskebaljen kører den omkring 10 gange!
Det ser ud til at der er vand nok(for nogle år siden fik jeg gravet boringen dybere), men er pumpen mon ved at gå i stykker, eller hvad er der galt?

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 06-07-14 10:43

Nærmere pressostatens hystere er for lille, eller mest sansynligt. Du har lukket luftblæren ud af din hydrofor. Der skal stå luft i.

Accepteret svar
Fra : Hejdu58

Modtaget 100 point
Dato : 06-07-14 12:50

Det er LUFT mangel i beholderen / hydroforens luftpose, det er luften der bliver presset sammen og udvider sig langsom efter håndensom der bruges vand ned til det MIN tryk pressostatens er sat til og pumpe starter og pumper vand ind i beholderen og presser luften sammen til MAX tryk som pressostatens er sat til, forskel i MAX og MIN tryk er/kaldes hysteresen, og da vand ikke kan presses sammen opå samme måde som luft vil pumpen starte og stoppe konstant når der bruges vand. Så hvis det er en alm beholder du har skal du slukke pumpen, tømme beholderen ca. 2/3 for vand , pumpe ca. 2 bar luft i den og starte pumpen igen. Hvis den er med en hydroforebeholder = med luft pose indbygget skal der pumpes luft i den.

Kommentar
Fra : Hejdu58

Dato : 06-07-14 13:01

PS. Der skal også tappels lidt vand ud når der skal pumpes luft i luftposen. Det kan også godt være at din hydroforebeholder er gået i stykker i membramen/luftposen så vil der høres en boble når der pumpes vand i posen, så bruger du den bare som alm. beholder.
Har du ikke et trykmanometer på beholderen så du kan se hvad tryk der er i beholdere / luftpose ?

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 06-07-14 13:05

Udmærkede løsninger. du har fået der. Jeg skal selv ned til vandværket med en pumpe. Måske har du fået en utæthed siden det ikke er en årlig begivenhed. Så skal du enten have en ny sjæl (ventilindmad) i 10-.20 kroner eller en ny hydrofor til en halv til flere tusind.

Kommentar
Fra : horseman

Dato : 06-07-14 17:00

Tak for de mange gode svar. Især til Hejdu58! Det er en almindelig beholder jeg har og der er trykmanometer! Jeg undrede mig også over, at viseren ikke bevægede sig lidt? Altså jeg tømmer beholderen 2/3 og starter igen? Men jeg håber, at luften kommer af sig selv??? For hvordan skulle jeg pumpe luft i den?!
Når jeg tømmer for vand om vinteren skruer jeg den lille ventil øverst løs. Skal jeg pille ved den?

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 06-07-14 17:05

Ja, når du tømmer og den taber trykket, åbner du udlufteren og lader den tage luft ind. Det lyder som en hydrofor uden pose eller blære. Hvis skruen ikke har været skuet ordentlig til, vil luften rende ud fra denne, ligesom en udluft. Det kan klart afstedkomme problemer.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 06-07-14 17:06

Luften kommer IKKE af sig selv.

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 06-07-14 22:56

Du skal slukke pumpen, tømme beholderen, helst med en tømmeventil nederst på beholderen(For at få slam ud), hvis den findes. Ellers bare tømme med en "vandhane".
Få at få det sidste vand ud af beholderen, åbnes luftskruen, med en lavtsiddende vandhane åben.
Luk vandhaner og luftskruen og start pumpen.
VH Palle

Kommentar
Fra : Hejdu58

Dato : 07-07-14 00:02

Citat
1: Altså jeg tømmer beholderen 2/3 og starter igen? Men jeg håber, at luften kommer af sig selv??? For hvordan skulle jeg pumpe luft i den?!

2: Når jeg tømmer for vand om vinteren skruer jeg den lille ventil øverst løs. Skal jeg pille ved den?

1: Hvis der ikke er en ventil hvor du kan pumpe luft ind i beholderen skal du tømme den helt for vand mens den lille ventilen i toppen er åben så der kan komme luft ind i beholderener, når beholderen er tom for vand lukkes den lille ventil i toppen og pumpen startes, vær sikker på at den lille ventil i toppen er 100 % tæt.

2: Når du tømmer beholderen for vand om vinteren er det bedre at åbne for vandhanen/vandhanerne oppe i huset, så der kan komme luft ind der, og åbne for aftapningshanen ved beholderen i kælderen, og der ved trække så meget vand ud af systemet som muligt.

Ændrings forslag: Den lille ventil i toppen af beholderen, afmonter den og sæt en stophanel/balofix på og monter en cykelventil / bilventil i enden på den, så du kan pumpe luft i beholderen med en cykelpumpe / fodpumpe / kompressor. for det er luftmængden i beholderen der er med til at bestemme hvor tit pumpen skal starte og stoppe.

Kommentar
Fra : horseman

Dato : 07-07-14 07:19

Tak for gode svar. Jeg koncentrerer mig om pallebhansen og Hejdu58:

pallebhansen: Du beskriver præcis, hvad jeg gør vinter og forår!! Der har aldrig været slam?!

Hejdu58: Som sagt gør jeg naturligvis det om vinteren at jeg først tømmer med åbne haner oppe. Dernæst kravler ned i kælderen, åbner aftapningshanen og tømmer helt(skal desværre bærer spand på spand op, men kan få hjælp nu). Når jeg så starter op om foråret, lukker jeg alle haner incl. den lille ventil, og tænder pumpen.
Hvordan kan jeg være sikker på at den lille ventil er 100 % tæt? Når det kommer til afmontering og ændring af denne, er det nok et job for vvs-manden?
Inden jeg tilkalder vvs, er det måske et forsøg værd at gennemgå hele processen igen og håbe det hjælper?!

Kommentar
Fra : Hejdu58

Dato : 07-07-14 11:58

Citat
Som sagt gør jeg naturligvis det om vinteren at jeg først tømmer med åbne haner oppe. Dernæst kravler ned i kælderen, åbner aftapningshanen og tømmer helt(skal desværre bærer spand på spand op, men kan få hjælp nu).
Hvis du skal bære mere en ca. 2 - 3 spander vand op af kælderen er fremgangs måden forkert / anlægget bygget forkert op / trimmet forkert / for lidt luft i beholderen. 1 bar. tryk svare til 10 meter vandsøjle, så hvis du sætter en vandslange på aftapningshaven i kælderen og føre den uden for, skulle anlægget gerne tømme sig selv næsten helt med det luft der er i beholderen, pumpes der mere luft ind i toppen af beholderen tømmer den sig selv helt.
Citat
Når jeg så starter op om foråret, lukker jeg alle haner incl. den lille ventil, og tænder pumpen
JA det er også den korrekt måde at gøre det på, og det er den luftmængde der er i beholderen ved start der bliver presset sammen og virker som luftpude, men ved at have en cykelventil etc. kan der pumpes lidt mere luft ind i beholderen og der ved få længere pauser mellem start og stop og spare lidt på strømmen.
Citat
Hvordan kan jeg være sikker på at den lille ventil er 100 % tæt?
Ved at smøre lidt sulfovand på den, hvis det bobler er den utæt.
Citat
Når det kommer til afmontering og ændring af denne, er det nok et job for vvs-manden?
Inden jeg tilkalder vvs, er det måske et forsøg værd at gennemgå hele processen igen og håbe det hjælper?!
Der skal ikke meget fingersnille til for at montere en stophane / balofix og luftventil.
Hvis du tømmer beholderen for vand så den er fuld af luft og starter pumpe , virker det hele igen som det plejer at gøre, men ved at kunne pumpe lidt mere luft ind i beholderen vil du få færre start og stop og bedre driftøkonomi .
Hvis det ikke virker efter at du har tømt beholderen helt for vand og tændt pumpen igen og den stadig står og starter og stopper konstant, er det trykafbruderen der er defekt / har sat sig fast.

Kommentar
Fra : horseman

Dato : 07-07-14 13:01

Tak til Hejdu58. Ja, jeg vil tro at jeg bærer mindst 4-6 spande vand op! Nu kan jeg få min kæreste til at tage fra, så er det ikke så slemt. Den aftapningshane sidder meget upraktisk helt nede ved gulvet; så jeg kan kun øse ganske lidt af gangen, ved at holde en afskåret juicekarton under!(det skal gøres rigtig mange gange!) Jeg har da tit tænkt på, om man kunne sætte en slange på?? Men hvordan får jeg lige fat i en, der passer? Og nu har jeg gjort sådan i mere end 30 år!
Og tak for alle de gode råd med bl.a. sulfovand. Og de fagudtryk jeg har lært: nu ved jeg hvad en hydrofor er!! Men trykafbryder?? Sidder den i den lille boks ved siden af pumpen? Sidst pumpen ikke ville køre, tog vvsmanden bare en skruetrækker og lirkede ved den?! Og så kørte den igen!
Skal på landet i morgen og vil afprøve det hele. Du hører nærmere når jeg vender hjem.

Kommentar
Fra : Hejdu58

Dato : 07-07-14 13:58

Citat
Men trykafbryder?? Sidder den i den lille boks ved siden af pumpen? Sidst pumpen ikke ville køre, tog vvsmanden bare en skruetrækker og lirkede ved den?! Og så kørte den igen!
JA trykafbruderen er den lille boks ved siden af pumpen.

Godkendelse af svar
Fra : horseman

Dato : 17-07-14 16:53

Tak for svaret Hejdu58.Tusind tak for hjælpen! jeg krøb i kælderen og tømte pumpen, fik heldigvis hjælp af naboens dreng til at tage imod spandene med vand. Alt vand skulle tappes dernede.
Bagefter da jeg tændt pumpen igen, røg nanometeret op på 2 og alt kører igen normalt! Vidunderligt!

Kommentar
Fra : Hejdu58

Dato : 17-07-14 18:07

Selv tak horseman

PS. var det ikke en ide at overveje at bruge en lille pumpe på en boremaskine som pumper vandet væk.
Det må da kunne sættes en slange på aftapningsstudssen og hen til en lille pumpe og derfra en lang haveslange og ud/til en kloarken, det vil da lette arbejdet betydeligt når beholderen skal tømmes hvert år