/ Forside/ Interesser / Familie & Relationer / Slægtsforskning / Spørgsmål
10  Varla 8031
Hjælp til tydning
Fra : dabj
Vist : 721 gange
300 point
Dato : 02-07-14 11:11

Det drejer sig om Mads Nielsen født 1695 søn af Niels Graversen og Kirsten Sørensdatter.
Jeg har fundet:
Viborg A,-Rinds herred,-Vesterbølle S. 1681-1772 opslag 21
Håber nogen kan tyde, hvad der står ud for datoen 24 feb.
Har jeg fat i den rigtige?
Mvh
dabj

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 02-07-14 16:22

Præsten skriver foruden datoen søndagens latinske navn, men kun udfor søndage: DOM
Dom. Oculi = 3 søndag i Fasten = 4 søndag før påske= 24 feb. 1695

døbt i W.bølle kirke, Niels xxxxxxxxxx liden søn af (Sønderbjerg?) og kaldet Matz. Søren Matzsens kone ibid, Maria Sørensd. bar barnet. Faddere: Anders Sørensen, Anders Rasmussen af suxxx kirsten gretersdatter ibid

Ibidem (fork ibid) = sammesteds
VH Palle

Kommentar
Fra : dabj

Dato : 02-07-14 16:57

Sønderbjerg tror jeg skal være Svingelbjerg, hvilket også passer bedre i det område.
Jeg mener jeg har forældrenes vielse på samme side, men opslag 136 d. 23 sept.

Et er at tro, et andet at være sikker

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 02-07-14 17:43

Jeps.
VH Palle

Accepteret svar
Fra : katekismus

Modtaget 300 point
Dato : 02-07-14 20:52

Desværre har jeg ingen adgang her,

Mads Nielsen - Nielsen Web Site - MyHeritage
www.myheritage.dk/person-3000695_369013_369013/mads-nielsen
Mads Nielsen. ... Hans søn. Niels Graversen Hans far. Kirsten Sørensdatter ( Graversen) ... Mads står i kirkebogen som MATZ og blev født 1695 i Svinelbjerg.

http://www.myheritage.com/FP/genealogy-search-ppc.php?lang=DA&type&action=person&siteId=369013&indId=3000695&origin=profile

Kommentar
Fra : LMu

Dato : 02-07-14 21:05

Lige et supplement til Palles transskribering:
Niels GraVersens liden Søn
Stednavnet læser jeg som Svinglebierg
Anders Sørensen, Anders .......sen (ikke Rasmussen) af Svinglb Kirsten GraVers
Datter ibid

Jeg er enig i vielsen den 23. sept. På samme opslag den 18. juni har du deres trolovelse.

Så ikke noget nyt, bare en bekræftelse på det du allerede har.

mvh
Leif

Kommentar
Fra : LMu

Dato : 02-07-14 21:15

Her er en kopi af katekismus' link:

Mads var 1719 til 1765 fæster af en gård i Svingelbjerg i vesterbølle sogn, som derefter blev overtaget af sønnen Mogens Madsen. Mads står i kirkebogen som MATZ og blev født 1695 i Svinelbjerg.Lerkendelds ejer udstedte 16. oktober 1719 et fæstebrev til "Matz Nielssøn, barnefød i Svingelbjerg", på den 3/4 gård samme sted, som Anders Jensen sidst beboede, undtagen det hus Kirsten Hansdatter iboede. Gården der var på 3 tdr. 3 fjdkr. 1½ alb hartkorn, var forfalden og stalden og fæhuset var blæst ned, så han blev tildelt en del tømmer til bygningsarbejdet, hvortil kom frihed for landgilde i 2 år. I matriklen 1724 var gården stadig på 3 tdr. 3 skpr. 3 fjdkr 1½ alb hartkorn, men i jordebogen 1743 tillagt 1 td. 2 fjdkr. 1½ alb. hartkorn af en nabogård, hvorefter Mads Nielsen i alt havde 4 tdr. 4 skpr. 2 fjdkr. i fæste. Da sønnen overtog den var den dog imidlertid på 4 tdr. 4. skpr. 1 fjdkr. hartkorn.

mvh
Leif

Godkendelse af svar
Fra : dabj

Dato : 02-07-14 22:42

Tak for svaret katekismus.
Lige hvad jeg manglede, men også stor tak til jer andre.