/ Forside/ Karriere / Penge / Investering / Spørgsmål
10  miritdk 860
Køb af obligationer
Fra : persens
Vist : 822 gange
100 point
Dato : 18-06-14 14:55

Min datter har flere børneopsparingskonti i Arbejdernes Landsbank.
Jeg opfordrede hende til at få banken til at investere opsparingerne i obligationer for at få et højere udbytte end af den nuværende nærmest ikke-eksisterende rente.
Hun har haft kontakt til banken, der oplyste at noget sådant gjorde man ikke i banken!!??
Jeg er kunde i en anden bank, og der er ingen problemer.
Er der mon tale om noget "idiologisk"?

Kommentar
Fra : poten

Dato : 18-06-14 15:06

Det burde du jo spørge banken om...

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 18-06-14 16:56

Ideologisk, eller kapitalistisk??

Em børneopsparing er jo dejligt langfristede penge for banken til barnet er 18, og dens penge til stort set nul rente kan banken låne ud ca 12 gange til en mange gange højere rente!

Men der er jo ikke meget gevinst (for banken), kun lidt provision, i at sætte pengene i obligationer på din datters vegne

Kommentar
Fra : DAF_direktoer

Dato : 18-06-14 18:42

Der er aldrigt eller sjældent banken investerer på vegne af deres kunder - banken "nøjes med" at anbefale, at kunderne investerer i de investeringsforeninger, som banken har aftaler med, om at banken skal have provision fra investeringsforeningen.

Ja, det er ikke det smarteste at anbefale investering i danske realkredit- eller stats-obligationer via en investeringsforening. Det er faktisk dumt, for du/din datter kan lige så godt købe nogle obligationer med en passende løbetid (svarende til, hvornår din datter skal have pengene udbetalt) uden at gå omvejende via en investeringsforening, der skal betale omkostninger til banken, og som fragår i din datters udbytte/renter.

Hvis der er mere end 5 år til din datter bliver 18 år, bør en pæn andel af det opsparede beløb placeres i aktier, f.eks. Sparinvest Index C20, der kun har årlige omkostninger på 0,5%. Hvis din datter er under 10 år, bør størtedelen placeres i den nævnte investeringsforening. Mvh Claus

Mv

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 18-06-14 20:22

Hvis du virkelig vil satse på din datters vegne, skal du/I investere i udenlandske aktier,
hvor der er vækst, men også risiko for tab.

I kan sprede risikoen ved at investere i puljer, et eksempel herpå er BRIK aktier,
men det går jo ikke så godt i Brasilien, bortset fra alt for dyr fodbold,
og i Rusland med problemerne der, Ukraine og svigtende gas instægter.
Indien er også ude store politiske og økonomiske problemer, og væksten i Kina er aftagende.

Så mine BRIK aktier er nu efter råd fra min bank Sydbank, erstattet af bredere vifte af udenlandske aktier fordelt på flere nye vækst lande...

Prøv at diskutere disse muligheder med din datters og din bank.

Accepteret svar
Fra : DAF_direktoer

Modtaget 100 point
Dato : 18-06-14 20:38

Bankerne elsker at "rådgive" om investering i udenlandske/eksotiske investeringsforeninger (med stor provision til banken), men drejer det sig om børneopsparing/små midler, så er der efter min bedste overbevisning ikke behov for den type af spredning af risikoen. De øgede omkostninger er helt sikre, mens afkastet er usikkert - se eksempelvis, hvordan det er gået både i Kina og Brasilien de sidste par år. Du kan lave en anden type af spredning/reduktion af risikoen ved ikke at investere hele den aktuelle opsparing på een gang, men sprede investeringen over et par år. Man ved aldrig, om aktiemarkedet vil stige eller falde på kort sigt. De sidste 5 år er aktiemarkedet i Danmark steget (voldsomt), så man kan frygte, at vi skal have en periode med kursfald. Men hvis du/dit datter ligger kontant, så er hun sikker på, at realværdien af opsparingen falder lidt (så længe inflationen er så lav, som tilfældet er lige nu).

Mvh

Claus

Godkendelse af svar
Fra : persens

Dato : 19-06-14 11:54

Tak for svaret DAF_direktoer.