/ Forside/ Interesser / Dyr / Hunde / Spørgsmål
10  vaxen 2670
Hunden gør fra tidlig morgen .......
Fra : jensviggo
Vist : 832 gange
100 point
Dato : 17-06-14 08:05

til sen aften, kan man klage over det, når man selv har en hane der galer kl. 0330.
Ja det er mit spørgsmål. Lidt længere nede af vejen er der en hund der gør hele dagen, skide irriterende men kan man klage over det og til hvem udover ejeren. Jeg har selv et lille hønsehold, hvor hanen selvfølgelig galer hver morgen, men det mener jeg er naturligt, jeg mener ikke det er naturligt, at en hund gør hele dagen uophørligt.

Kommentar
Fra : susss

Dato : 17-06-14 09:50

Godt spørgsmål...men da møj irriterende...Hvad siger de dem som har hunden ? Hanen skal jo gale

Kommentar
Fra : poten

Dato : 17-06-14 11:27

Det GØR hunde jo...

Kommentar
Fra : prio

Dato : 17-06-14 12:02

Citat
kan man klage over det

- ja, det kan du så sandelig, og det skal du gøre med det samme!

For det er ikke alene irriterende, det er uudholdeligt at leve med konstant hundegøen.

Selvfølgelig giver en hund af og til lyd, med det er ikke lovligt, at den gør i længere tid af gangen, eller som i dit tilfælde konstant - så har hundens ejere ikke taget det fornødne hensyn til omgivelserne.

Henvend dig til hundens ejere og bed dem venligt om at sørge for mindre gøen
(enten kan de opdrage hunden, ellers må de lukke den ind)

Hvis det ikke hjælper, så henvend dig til politiet - de skal så tage affære.

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 17-06-14 12:47

Du må tage noget mere i byen.

Tilbyd hundeluftning/pasning, hunden er sikkert meget alene, er utryg og keder sig.
Tilbyd nabohjælp og vær ikke en fordømmende dum nabo!

http://www.bolius.dk/hjaelp-naboens-hund-goer-konstant-9044/

Derfor er det bedste at snakke med naboen.
- Her er det utrolig afgørende, at man er meget venlig og imødekommende, og i det hele taget holder kommunikationen på sin egen banehalvdel. Altså ikke noget med: »Nu kan det fandeme være nok. Din hund står der og gør i timevis. Det er simpelthen ikke til at holde ud.«

I det øjeblik, man siger sådan, er man i gang med at angribe - og i det øjeblik, man angriber, går modparten i forsvarsposition, siger privatpraktiserende psykolog Mette Holm, der konkret råder til, at sætningerne starter med "jeg" og tager udgangspunkt i en selv.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 17-06-14 13:57

Hm... Du bor et sted, hvor det er tilladt både at have høns OG haner... Og så bliver du irriteret over en hund, der gøer længere nede af vejen?
Det er vel nærmeste nabos sag at klage hvis der skal klages.
Det er jo lige så naturligt for nogle hunde at gø, som det er for haner at gale..

En anden sag er, hvad vil du opnå ved at klage? At få hunden aflivet? Eller få den flyttet til et andet rum i huset, så DU ikke kan høre den --ret meget-- men så den høres mere på den anden side af huset?

Hvis du føler dig generet af hundens gøen fordi du er hjemme om dagen, og det er ejerne måske ikke, så kunne du tilbyde at passe hunden om dagen når du er hjemme?
Har du set hunden? Hvis ikke, så er det måske en lydoptagelse til at holde tyve ude med......
Snak med ejeren. Mon ikke I sammen kan finde en god løsning.

Kommentar
Fra : prio

Dato : 17-06-14 14:27

Citat
Det er vel nærmeste nabos sag at klage hvis der skal klages.

Nej, ved du nu hvad, Birgitta, må man ikke klage over generende støj, medmindre man er nærmeste nabo???
Det argument har jeg da aldrig hørt før.

Der kan være mange grunde til, at nærmeste nabo ikke har klaget, måske er de ofte væk?
Måske har de allerede klaget.

Vi skal tage hensyn til hinanden, og især skal vi hundeejere være opmærksomme på ikke at genere andre unødigt med vores kæledyr.

Jeg synes da selv, at det kan være generende, hvis min hund gøer meget - hvordan mon det så er for andre i nabolaget, der ikke holder så meget af hunden som én selv.

jensviggo klager jo ikke over, at en hund gøer, men over en hund, der gøer KONSTANT!!!

Selvfølgelig skal jensviggo ikke lufte andres hunde - medmindre han har lyst til det - bare for at få fred i sit eget hjem - og selvfølgelig truer man ikke en hundeejer med at hunden kan risikere aflivning, bare fordi man venligt beder om hensyntagen.

Problemet med for megen hundegøen er ret almindeligt, og politiet skal og vil gerne hjælpe, hvis det er nødvendigt, men selvfølgelig er det sidste udvej.

Folk på landet har skam også ret til ikke at leve i konstant støj!

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 17-06-14 14:34

Jeg mener jo det tangerer dyremishandling,hvis en hund står i snor og "halser",mere eller mindre døgnet rundt. Den har det ialtfald ikke godt.
Vi havde selv problemet,for nogle år siden. Hvor en lille hund gøede natten igennem,mens ejeren lå og sovede rusen ud. Men det fik ende,da politiet kom på besøg. (Ikke mig der meldte ham).

Noget andet er,hanegal kan også få folk op i det røde felt....dyr hører til på landet....min mening.

M.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 17-06-14 15:08

Hvis man er naboer, så kan det kun forværre naboskabet hvis man klager over småting.

Og jeg KAN altså ikke se, at et hunds gøen er værre end en hanes galen .

Haner starter jo endda tidligere end hunde... Der er gode grunde til at man ikke må holde haner hvorsomhelst. For man kan jo ikke lære dem at tie stille.

Hunde derimod kan man nok lære at tie stille. Men kun hvis man er hjemme.

Jensviggo, jeg synes at din egen hanes galen er et godt udgangspunkt for at snakke med hundeejeren for at finde en løsning på gø-problemet...

Hvis du starter snakken med at spørge til, om hundeejeren føler sig generet af din hane, så har du ligesom lagt op til at du godt ved, at du selv er til gene for dine naboer. Og det måske kan være godt at få belyst eventuelle problemer.

Hunden er ked af at være alene. Og i den situation er det helt naturligt for en hund at gø og måske endda tude.
Når du ikke kommer med anklager og "klager" over den helt naturlige hunde-adfærd, så er vejen banet for at der kan ske ændringer. Om du kan hjælpe i den situation, det ved kun du, --og hundeejeren..

Og så er der lige det, at haner vel heller ikke må være til gene for andre i boligområder... Klager man over én generende lydkilde, så er skridtet ikke så langt til at andre kræver en løsning på problemer med andre lydkilder også..

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 17-06-14 15:10

Mange kloge ord er sagt,
gør hunden fordi den er, ensom, bange, vil have selskab, eller fordi den vil forsvare sit område?

Vi har selv en lille hund der sjældent gør, og så kun for igen at få fat i sin bold.
Naboen har en meget rolig hund, der kun siger vuf når den vil lukkes ind,
men ofte kommer sønnens lille pivskid hund og den gør hele tiden når nogen kommer forbi.

Klogt at tage kontakt med naboen på den positive måde, de er sikkert selv kede af at den gør.

Du behøver ikke at gå ture med den, du kan jo foreslå naboen at tage den med på et hunde kursus, det gjorde vi med vor hund indtil min kone blev syg og jeg måtte overtage,
da den så skulle lære at neglisere andre hunde, stoppede jeg,
og lille Debbie løber stadig glad hen til alle hunde og venlige mennesker den møder...

Accepteret svar
Fra : dova

Modtaget 100 point
Dato : 19-06-14 12:18

Citat
Det er jo lige så naturligt for nogle hunde at gø, som det er for haner at gale..

Nej, det er det sgu ikke.

Hunde der gør i tide og utide er hunde der ikke trives under de forhold der bydes dem.
Og/eller ikke er opdraget ordentligt

Og det er bestemt ikke "småtingsafdelingen" når hunde står og gør hele tiden.

Tværtimod er det en af de meste skadelige og generende støjskader man kan tænke sig.

Nu bor jeg på landet og for at illustrere hvor meget støj en hund udleder når den står og gør, så kan jeg fortælle at det er temmelig generende at befinde sig udendøre her på visse tidspunkter (i vindstille vejr), fordi man kan høre den Schäfer der står og gør 1½ kilometer væk.

Ejere til hunde der gør så det er til gene, eller hvor hundene på anden måde er til gene og ulempe for omverdenen, dem skal der sættes hårdt ind over for. Og nej, det hjælper ikke en skid at forsøge tale sig til rette med sådanne personager.
Politianmeldelse er det der skal til. Igen og igen og igen og igen. Så måske ejeren på et tidspunkt fatter budskabet.

Godkendelse af svar
Fra : jensviggo

Dato : 19-06-14 15:02

Tak for svaret dova. Lige mine ord, godt der er nogen der tør sige deres, så nu har jeg politianmeldt den, det gjorde jeg allerede i går, har ikke hørt hunden siden, så det virker måske, men lad os nu se.