/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Moreller
Fra : guenter
Vist : 426 gange
50 point
Dato : 16-06-14 10:15

Foråret begyndte tidligt i år, så nu er jeg lidt usikker på, hvornår mine moreller er modne. Jeg skal til at booke en lille rejse, men vil meget gerne nå at plukke de moreller, fuglene ikke når at snuppe fra mig. Har I et bud på, hvornår plukketiden er i år? De er jo allerede pænt store, men hvor mange uger skal de mon have fra nu af?

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 16-06-14 10:37

Moreller er først modne midt i juli, læs mere her:

http://www.havenyt.dk/forum/fri_debat/1264.html

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 16-06-14 11:32
Kommentar
Fra : guenter

Dato : 16-06-14 14:23

Jeg bor på Sydvestsjælland ikke langt fra Storebælt i en have med læ, men jeg har desværre en masse gråkrager og solsorte, der allerede undersøger træet flittigt, så det er nok dem, der vinder. Jeg købte træet for ca. 25 år siden, og kan derfor ikke huske, hvilken sort det er, men det er sødkirsebær, der revner, når det er fugtigt vejr. De skal helst sidde på træet til de er meget mørke.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 16-06-14 14:38

Køb et kirsebærtræsnet og hæng over. Alting er meget tidligt i år (undtagen mig), så træk en uge eller to fra hvad der står i bøgerne.
vh
pbp

Kommentar
Fra : guenter

Dato : 16-06-14 14:45

Træet er stort og så højt som huset, så jeg plejer at lade fuglene få den øverste halvdel og kæmper så for min nederste halvdel. Træet står heldigvis lige uden for soveværelset, så jeg sover bare med vinduet åben, når tid er. Så kan jeg høre tyvene og komme op, når de starter

Accepteret svar
Fra : svendgiversen

Modtaget 50 point
Dato : 16-06-14 15:10

Et 25 år gammelt træ, så er det nok de gode gamle mørkerøde, som jeg tænkte på,
og hvis du tager på ferie først i Juli, kan du godt overlade dem til fuglene.

Min farbror havde dem, når vi kom på sommerferie,
jeg havde dem og min kone har dem også her lige uden for vort vindue,
og de modner som tidligere sagt først midt i Juli...

Godkendelse af svar
Fra : guenter

Dato : 16-06-14 15:13

Tak for svaret svendgiversen.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 16-06-14 15:17

Selv tak

måske er der et par stykker tilbage efter ferien?

Kommentar
Fra : guenter

Dato : 16-06-14 16:19

Jeg bestiller flybilleten, når jeg har mine 10 kg kirsebær i fryseren. Det er vist den bedste løsning

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 30-06-14 20:01

Jeg må indrømme, at de ikke helt mørkerøde som jeg havde før, men de lidt gule,
nu er ved at være modne, så i år er tidlige moreller modne omkring første juli.

sorry svend
men så når du måske at smage og plukke inden ferien?