/ Forside/ Interesser / Dyr / Fisk / Spørgsmål
10  Gennie 710
Alger
Fra : mig-selv
Vist : 528 gange
100 point
Dato : 11-06-14 20:41

hvorfor jeg jeg ikke alger i mit akvarie (250l) masser af lys/ og naturlig gødning.

Jeg har lidt ´brun-alger´ under gruset - samt en del kisel alger på nogle planter = men ingen grøn/ brun alger, som man / jeg altid har haft det i gamle dage.

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 11-06-14 23:44

Og jeg som troede, det var umuligt at slippe af med alger

Der findes fire forskellige typer alger i akvarium: Brune alger er kendetegnet ved små brune vækster, som typisk sætter sig på sten, rødder og planter. Årsagen til denne type alge er for lidt lys. Grønne alger viser sig som en klar grøn belægning der sætter sig på glas, planter, rødder og sten. I modsætning til den brune alge, kommer denne alge typisk af for meget lys. Blå alger ligner de brune, men er mere fedtet i konsistensen. Den kommer af får dårlig vandpleje og for megen fodring. Trådalger er karakteriseret ved lange trådagtige alger, der typisk hæfter på planternes blade. Årsagen er som regel af en kombination af overfodring, for dårlig vandpleje og for meget lys.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 13-06-14 02:32

Har haft akvariet 1½ år og kun renset for-ruden et par gange (mest på grund af skidt, der har sat sig i kiselalgerne) alle andre kan til tider være fyldt med kiselalger, men INTET spor af almindelige alger, dog lidt brunalger i bundlaget.

Personligt tror jeg at der er ´gift´ i vandet, da jeg heller ikke kan få en kraftig vækst af mine planter, selv vandpest visner/ går i opløsning - dog vokser mine krytokroner som pest.
Til tider kan der vokse en grøn alge måtte på glas låget, men ikke noget der sker tit.
På et tidspunkt havde jeg masser af snegle, men pludseligt var de alle væk, ikke én er tilbage.

Har samme problem i mine andre baljer, dog er der tendens til at vokse ´lidt´ grønalger på glasset.

Kommentar
Fra : dabj

Dato : 13-06-14 16:29

Hvilken form for belysning og hvor længe pr. døgn?

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 13-06-14 16:49

Almindelig hvide rør - mellem 30 + 60w / 8 - 12 timer dagligt, har prøvet med andre rør som Grolux men stadig det samme ingen vækst af noget, bortset fra kryptokryner.
Har også prøvet med co2 og EasyCarbo, det havde dog den modsatte effekt af hvad jeg havde læst mig til.
Nu har jeg slukket for luftpumpen for at se om planterne vil optage den co2 der kommer fra fiskene og vokse lidt bedre.

Det ender nok med en vand prøve, så kan der komme klarhed over det.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 13-06-14 16:50

NB; skifter halvdelen eller mere af vandet 3 gange om måneden

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 13-06-14 16:52

Og en sidste, jeg har heller ikke affald i gruset? ikke noget at snakke om - trods fisken æder som besat.

Accepteret svar
Fra : dabj

Modtaget 100 point
Dato : 14-06-14 22:13

Lad en 1/3 af lyset være grolux eller lignende og ca. 8 timers belysning dagligt.
Vandskift 1/3 del hver anden måned. Hverken planter eller fisk har godt af alt det råvand.
Hvis akvariet står meget mørkt så 12 timers lys.
Ingen gødning og lad så tiden ordne resten.
Mvh
dabj

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 14-06-14 22:58

Citat
Vandskift 1/3 del hver anden måned

I alle andre Forum´s tilråder de ellers hver uge/ højest 2, og med halvdelen af vandet.
---
Men måske skulle jeg prøve at udsætte det eller bare mindre vandskift.
I gamle dage syntes jeg også at jeg ´kun´ skiftede (lidt) vand engang om måneden og det var når vandet begyndte at lugte rimeligt dårligt og mit lugter på ingen måde som i gamle dage.

Ellers har jeg altid brugt at skifte tit, men det var så også Malawi ciklider.
Men prøver at lade det stå.

Godkendelse af svar
Fra : mig-selv

Dato : 14-06-14 23:02

Tak for svaret dabj.

Du får besked hvis det ´mislykkes´.