/ Forside/ Interesser / Familie & Relationer / Slægtsforskning / Spørgsmål
10  Varla 8031
Schelke Schalke Family
Fra : svendgiversen
Vist : 1559 gange
225 point
Dato : 10-06-14 19:39

Ikke lige min familie, men vi har lige haft besøg af min kones afdøde mands søstre.
De er begge døtre af Arthur Schelke Andersen, født vist 2/10 1907, men hvor?

Med brødre, nu afdøde Stig Schelke født 7/6 1937, og lillebror Tor Schelke.
Eneste sikre spor er at Tor er født på Torø, derfor navnet, født 4 jan 1944.

Men tilsyneladende kan det nok jødiske navn Schelke ikke spores længere tilbage?

Måske fordi det er oversat forkert fra Arthurs jødiske mor Bertha Schelke,
der kom fra Sverige og giftede sig med Arthurs far Hans Andersen??

Stigs ældre søster født 29/7 1935 mener hun i virkeligheden hed Schalke???

Hvem kan finde Schelke familiens rødder????

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 10-06-14 20:33

Ja, der står at Arthur Schelke Andersen f. 2 okt 1907 og Anna Bianca Bjerrum Nielsen f. 12 dec. 1909
blev gift 26 dec 1934 i København.
VH Palle

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 10-06-14 21:02

Tak Palle,
det er så forældrene og de findes/fandtes,

>gift 26 dec 1934 i København, men der er jo mange sogne, hvor mon?

Store søsteren Boe mener at være født i noget der begynder med Bethle ikke hjem, 29/7 1935
og afdøde Stig vist fra omkring Sydhavnen, født 7/6 1937.

Forhåbentlig står der flere og bedre oplysninger her om forældre og faddere end ved Tors fødsel??

Lille søster Lena skulle være født 25/3 1947 i Nordsjælland, Fredensborg Hillerød eller deromkring?

Arthurs far, Hans Andersen, er der jo mange af,
men hans mor Bertha Shelke/Schalke skulle være vist jøde fra Sverige??

og Arthurs mor
>Anna Bianca Bjerrum Nielsen f. 12 dec. 1909
faderen skulle hedde Adolf Nielsen, moderen husker søstrene ikke???

Kommentar
Fra : modersvilje

Dato : 10-06-14 21:24

Hej Svend
Prøv at gå ind på AO København FT 1916 Jægergade opslag 160 familie nr. 3
Så skal du se løjer
MVH
Modersvilje

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 10-06-14 22:06

Spændende, men jeg kan jo ikke søge uden også et navn...

>AO København, Herred og Sogn og derefter mindst et navn?

FT 1916 Jægergade opslag 160 familie nr. 3

Hvis jeg ikke kan finde det, kan du ikke bare skrive hvad der står??

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 10-06-14 22:13

København Sokkelund Bethlehem 1934-1938 opslag 250
VH Palle

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 10-06-14 22:15

Ja og den første var jo:
Odense Båg Kærum 1931-1944 opslag 46
VH Palle

Kommentar
Fra : modersvilje

Dato : 10-06-14 22:44
Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 11-06-14 15:10

Tak til jer begge,

store søster Boes dåb bragte jo ikke meget nyt i forhold lillebror Tors,
Vilhelm, der står fadder, er en bror til Arthur.

Og den svenske Schelke oprindelse er også uvis,
Bertha Marie Schelke er født i Sverige 29/10 1978, men hvor?

Men at farfaderen Hans Charles Andersen født 7/4 1978 er fra Holstebro
kan måske hjælpe os videre af den gren??

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 11-06-14 15:48

Nu også oldeforældre, men kun de to første...

Ringkøbing, Hjerm, Holstebro Købstad, Horsstræde, Matr. Nr. 161. Ejer: Murer Ulsøe - FT-1880
Søren Hansen Andersen 25 Gift Bremsevogter, husfader . Taarnborg i Sjæll.
Dorthea Andersen 24 Gift Hans kone hans Kone Struer Sogn, Ringkjøbing Amt
Hans Charles Andersen Under 1 Aar Ugift Deres søn deres Søn Holstebro

Taarnborg siger mig ikke noget? Kan det være Tårnby, så er vi jo tilbage igen??

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 11-06-14 16:24

Rettelse: Tårnborg sogn, Slagelse herred, Sorø amt (2)

Der findes også et Tårnborg ved Herning, ikke et sogn, men det er jo tættere ved Holstebro?

Accepteret svar
Fra : katekismus

Modtaget 225 point
Dato : 11-06-14 19:31
Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 11-06-14 19:50

Fantastisk fundet katekismus

"
Genom polisens åtgärd hade till fattigvårdsstyrelsen inkommit ett nu föredraget skriftligt erkännande af Sara Schejke af den 17 sistlidne november, att hon vore moder till ett här i staden den 29 oktober födt flickebarn, som blifwit döpt till namnet Bertha...
"

Det er nok lillebror Tor der har forsket deroppe, men mærkeligt at søstrene gætter på Schalke,
hvis Schejke er det rigtige ane navn?

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 11-06-14 21:09

Nu ved jeg ikke hvordan det er med i og j på svensk,
her er det jo næsten det samme tegn, i hvert fald i krydsord.

Jeg finder ikke mange Schejke der hinsidan, men mange Scheike,
kan Schelke familien, i stedet for det fejlagtige Schalke, være Scheike familien?

Kommentar
Fra : modersvilje

Dato : 12-06-14 09:10

Hej
Jeg går ud fra at du har set Hans Charles Laurits Andersen , 7-4-1879 i kirkebogen (Holstebro)
1 af faderene er H. Nielsen Fiskehandler

Samtlige personer i husstanden
Ringkøbing, Hjerm, Gimsing, Struer by, Huus, 2.1, FT-1870, C8946
Hans Nielsen 35 Gift Huusfader Fiskehandler Estrup s., Sorø a.
Marine Nielsen 38 Gift Huusmoder Holstebro
Dorthea Lauritzen 14 Ugift Børn Struer
Caroline Lauritzen 10 Ugift Børn Struer
Christen Brande Lauritzen 7 Ugift Børn Struer
Hans Lauritz Nielsen 2 Ugift Børn Struer

MVH
Modersvilje

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 12-06-14 10:18

Nej Modersvilje

Jeg ledte efter Dorthe i Struer men fandt hende ikke,
hvorfor mon hun hedder Lauritzen?

Så har vi 2 oldeforældre mere...

Måske er vi nået længere tilbage en Schelke slægtsforskeren Tor ad den gren?
Han gik vist i stå i Sverige fordi Birthe Marie Schelke var adobteret??
Min kone mener hun har et Tor slægtstræ men kan ikke finde det.
Vi møder dog Tor snart til en familie fest og så må vi udvekse ane fund...

Nu er jeg lidt i tvivl om jeg skal fortsætte med Hansen Andersen Lauritzen familien i Vestjylland,
eller Schelke Schalke Schejke Sheike familien i Sverige???

Spinnesiden Bjerrum Nielsen familien må vente til at andet spørgsmål...

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 12-06-14 10:24
Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 12-06-14 14:04

jeg forfølger Schelke for en stund
kunne vel også stamme fra Tyskland!

Jødisk http://tom.brondsted.dk/djgdb/?surname=SCHEIKE&ged=1

http://tom.brondsted.dk/djgdb/?alpha=S&ged=1

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 12-06-14 14:31

Om Hans Andersen: Nej det er nyt,
vi fik at vide han hed Charles som mellemnavn og nu også Lauritz.

Om Schelke: Ja familien stammmer jo sikkert fra Tyskland,
men i dette tilfælde indvandrede Bertha Maria jo via Sverige.

Og vist ingen tvivl om hun var jøde,
det mørke hår og de jødiske træk ses stadig hos nogle Schelke...

At der ikke findes jødiske Schelke, Schalke eller Schejke i Danmark,
bekræfter at familien nok hed Scheike?

I Danmark kan vi se indvandrede, mon de har den samme service i Sverige??

Sjovt nok hedder et barnebarn af Stig: Sara Schelke
ligesom hendes måske tipoldemor: Sara Scheike

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 12-06-14 15:52

lige før vi kan tilføje tip tip men i 1870:
>Hans Nielsen 35 Gift Huusfader Fiskehandler Estrup s., Sorø a.

Der er jo ikke noget Estrup sogn der?

Det jeg kender ligger ved Randers...

Jeg har heller ikke kunnet finde Dortheas mand Søren Hansen Andersen født ca 1855 i Taarnborg.

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 12-06-14 15:55
Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 12-06-14 16:09

>men staves med i

Det er jo netop det jeg tror, at de i virkeligheden hed Scheike?

Godt fundet, den svenske boghandler.

Og om Schelke i USA,
den ældste af Stigs sønner, nu død, Rune Schelke,
emigrerede til USA og stiftede familie der, men børnene er yngre.

Og vi gør jo kun det her for sjov,
skal der betales for at se, vil jeg overlade det til "Schelke" familien...

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 12-06-14 17:34

Dette kunne være Marine/Mariane:

>Ringkøbing, Hjerm, Gimsing, Struer by, Huus, 2.1, FT-1870, C8946
>Hans Nielsen 35 Gift Huusfader Fiskehandler Estrup s., Sorø a.
>Marine Nielsen 38 Gift Huusmoder Holstebro

Ringkøbing, Hjerm, Holstebro Købstad, Westre [Vestergade], 111, 216, FT-1845,
Niels Madsberg 52 Gift Værtshusholder Naur Sogn Ringkj. Amt
Kirsten Pedersdatter 62 Gift hans Kone Handberg Sogn Ringkj. Amt
Mariane Nielsen 17 Ugift hans Datter Holstebroe
Thrine Nielsen 19 Ugift hans Datter Holstebroe

Kommentar
Fra : modersvilje

Dato : 12-06-14 19:09

Jeg tror nu mere på denne

Ringkøbing, Hjerm, Gimsing, Struer, et Hus, 5 F1, FT-1880, C5593
Hans Nielsen 44 Gift Husfader. Fiskehandler Hemmeshøi Sogn, Sorø Amt
Marine [Nielsen] født [Jacobsdatter] Hald49 Gift hans Hustru Holstebro
Karoline Sophie Lauritsen 20 Ugift deres Barn Gimsing Sogn, Ringkjøbing Amt
Kristen Brandt Lauritsen 17 Ugift deres Barn Gimsing Sogn, Ringkjøbing Amt
Hans Laurits Nielsen 12 Ugift deres Barn Gimsing Sogn, Ringkjøbing Amt
Niels Hansen Nielsen 9 Ugift deres Barn Gimsing Sogn, Ringkjøbing Amt
MVH
Modersvilje

PS: det vil være muligt at finde Hans Nielsen men er han nu også far til Lauritsen-Børnene eller er de børn på "gule plader" ???

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 12-06-14 19:31
Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 12-06-14 19:51

Meget bedre end det jeg fandt.

Nu er Marine jo lidt ældre end Hans,
mon ikke hun har været gift med en Lauritsen?

Snart har vi også tip tip tip tip oldeforældre...

Her en lige mands linie:

Sara Schelke 17 år
Tue Schelke ca 44 år
Stig Schelke Andersen fra 1937
Arthur Schelke Andersen fra 1907

Tip: Hans Charles Laurits Andersen 1879 gift med Bertha Marie Schelke 1878
Tip Tip: Søren Hansen Andersen 1855 gift med Dorthea Lauritsen 1856
Tip tip tip: Og sidstnævntes forældre Hans Nielsen ca 1836 og Marine Jakobsdatter ca 1831

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 13-06-14 11:40

To forgæves forsøg på at finde Saras 4 gange tip:

>Hans Nielsen 44 Gift Husfader. Fiskehandler Hemmeshøi Sogn, Sorø Amt

Jeg finder ham ikke født der ca 1836?

>Marine [Nielsen] født [Jacobsdatter] Hald49 Gift hans Hustru Holstebro

Jeg finder hende ikke født her ca 1831
Hald sogn, Nørhald herred, Randers amt (3)

Men der er jo flere Hald småbyer, ikke sogne??

Hvem har bedre bud???

Lids sværere at finde Saras tip tip oldemor, gamle Sara Scheike i Sverige...

Kommentar
Fra : modersvilje

Dato : 13-06-14 11:50

Et bud!!

Samtlige personer i husstanden
Sorø, Slagelse, Hemmeshøj, Erdrup, et Huus, 4, FT-1840, B8624
Niels Hansen 47 Gift huusmand
Maren Jacobsdatter 48 Gift hans kone
Maren Nielsdatter 16 Ugift deres Børn
Ane Nielsen 8 Ugift deres Børn
Hans Nielsen 4 Ugift deres Børn
MVH
Modersvilje

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 13-06-14 12:58

Fantastisk modersvilje, så har vi 4 gange Sara tip...

Desværre er 5 gange meget almindelige navne,
men jeg tror at vi ved fælles hjælp, på ca en uge, er nået længere
end Schelke falmiliens største slægtsforsker Tor Schelke på over 10 år.

Tak alle sammen,
ud over at Old Sara Sheike bort addobterer sin datter Bertha Marie Schelke i Sverige i 1878

er noget af det der nu undrer mig mest at
>Karoline Sophie Lauritsen 20 Ugift deres Barn Gimsing Sogn, Ringkjøbing Amt
hedder Lauritsen??

Kommentar
Fra : stkra

Dato : 13-06-14 17:10

Hej Svend
Iflg. kirkebogen ved Caroline Sophie dåb i Gimsing kirke, 28. september 1859 hedder faderen Hans Nielsen Lauritsen.
Hilsen Stkra

Kommentar
Fra : stkra

Dato : 13-06-14 17:17

Hej Svend
Hald er Marines efternavn ikke fødesogn, hun skulle være født i Struer
Hilsen Stkra

Kommentar
Fra : stkra

Dato : 13-06-14 17:19

Undskyld Svend, ikke Struer men Holstebro.

Kommentar
Fra : modersvilje

Dato : 13-06-14 17:54

Så står olderne vist i kø

Ringkøbing, Hjerm, Holstebro Købstad, Vestergade, No. 107, 202, FT-1840, C5861
Jacob Hald 43 Gift Gartner
Dorthea Marie 45 Gift hans Kone
Christian Hald 15 Ugift Huusfaderens Børn
Marinus Hald 14 Ugift Huusfaderens Børn
Ane Hald 12 Ugift Huusfaderens Børn
Mariane Hald 10 Ugift Huusfaderens Børn
Maren Hald 6 Ugift Huusfaderens Børn
Goudahl Hald 5 Ugift Huusfaderens Børn
Niels Hald 3 Ugift Huusfaderens Børn
Johan Christian Hald 1 Ugift Huusfaderens Børn

MVH
Modersvilje

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 13-06-14 20:24

Fantastisk begge to, tænk at søge i Gimsing, og så er Marine alligevel Mariane?

Kommentar
Fra : stkra

Dato : 14-06-14 08:47

Hej Svend
Nej! Navnet er Marine. Hun er født 1829 i Holstebro og døbt Marine Jacobsdatter Hald. Forældre: Gartner Jacob Frederixsen Hald og kone Dorthea Marie Andersdatter, f. Grave. Iflg. kirkebogen.
Hilsen Steen

Kommentar
Fra : stkra

Dato : 14-06-14 08:55

Ved Maren Jacobsdatter Hald dåb i 1833 staves Frederiksen med k og ikke x.
Hilsen Stkra.

Kommentar
Fra : modersvilje

Dato : 14-06-14 10:21

Her kommer så Frederiksen (med flere stavemøder) ind

Ringkøbing, Hjerm, Holstebro Købstad, Holstebro, Vestergade 107, 145, FT-1801, C0105
Frider: Hald 38 Gift Husbonde Gartner
Maren Willadsdatter 31 Gift Hans kone
Jacob Hald 1 Ugift Deres søn
Inger Hald 8 Ugift Deres datter
Karen Hald 7 Ugift Deres datter

MVH
Modersvilje

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 14-06-14 11:21

Tak igen Sten og modersvilje

Ja anerne står i kø, nu har vi, med sjældne navne som Hald og Grave, snart 5 gange tip?

Dette spørgsmål er ved at blive for omfattende, måske må jeg opdele/isolere
ikke kun spinnesiden: Bjerrum Nielsen familien, men og den svensk tyske Schelke Scheike familie??

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 15-06-14 11:43

Jeg har nu fået Shelke slægtsforskeren Tors slægtstræ.

Han har været på flere arkiver i Sverige og har meget mere end vi om
den svensk tyske polske jødiske familie og vi er enige om at de oprindelig hed Sheike.

Er der nogen der gerne vil have Tors Scheike familie oplyser jeg gerne?

Derimod har vi langt flere aner på mandslinien hovedsageligt i Vestjylland,
og han har slet ikke alle jeres mellem navne med.

Og spinnesiden interesserer ham vist ikke, han stopper ved Bianca Nielsen.

Vi mødes om en måneds tid til en familie fest, så må vi se om vi skal hjælpe ham videre?

Jeg vil nu snart lukke dette spørgsmål der jo primært gik på den forkerte Schelke familie,
men vi fik da også samlet en meget omfattende familie her i Danmark.

Tusind tak for jeres hjælp.

Kommentar
Fra : modersvilje

Dato : 15-06-14 13:39

Du skriver:
dette spørgsmål der jo primært gik på den forkerte Schelke familie, ????
Hvad var forkert???
Mvh
Modersvilje

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 15-06-14 14:08

Jeg gentager:
>Men tilsyneladende kan det nok jødiske navn Schelke ikke spores længere tilbage?
>Måske fordi det er oversat forkert fra Arthurs jødiske mor Bertha Schelke,
>der kom fra Sverige og giftede sig med Arthurs far Hans Andersen??
>Stigs ældre søster mener hun i virkeligheden hed Schalke???

Nu ved vi at pigen Bertha Marie Schelke der indvandre fra Sverige, i virkelig heden hed Scheike.
Der er så i dag næsten 100 Schelke efterkommere med et forkert slægtsnavn.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 15-06-14 20:00

Inden jeg lukker kan jeg lige angive Tors fundne Scheike data,

Bertha Shelke har jo mor Sara Scheike, her Sara Jacobsdatter, født i Polen og far ukendt
med officiel far Jacob Scheike og dennes forældre Samson Scheike og Hanna Meritz.

Måske er der nogen der kan spore dem tilbage til Tyskland?

Godkendelse af svar
Fra : svendgiversen

Dato : 16-06-14 10:23

Tak for svaret katekismus.

Fordi du fandt Scheike

Også tak til alle andre...

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 16-06-14 12:24
Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 16-06-14 13:21

Tænkte nok, at de er i familie med danselæreren som altid dukker op i min søgning

http://www.kapitel1.se/christina-lindaryd/schlagerkungen/faderns-slakt#1

Axel kom fra en jøde familie; navnet Samson, fik han efter forfader Samson Sigfried Scheike og navnet Mauritz sandsynligvis efter stamme moderne Hanna Moritz. Samson og Hanna havde oprindeligt indvandret fra Bøhmen og Mähren til Danmark, hvor en gren af ??familien siges at være stadig står i dag.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 14-09-14 12:37

Sidste nyt fra Tor Schelke:

Jeg mener at Marine Jacobsdatter Hald har været gift to gange og at Hans N Lauridsen er far til Dorthea Lauridsen.

Jeg har fundet det i kirkebogen for Ringkøbing – Hjerm – Ginsing under Dortheas dåb.

Hvad siger du til det?

Selvfølgelig vil jeg prøve at komme længere tilbage i familien. Men det næste jeg vil forske i er, hvorledes vi var i familie med tre personer der kom i vores hjem.

Den ene er Svend Aage Nielsen han var søn af Dorthea Lauridsens bror Hans. Men hvordan er vi i familie med de andre to?

Den ene hed Anna Eva efternavnet er?

Den anden er Leif Kragesten (jeg mener at Kragesten er konens efternavn)

Et andet stort og vigtigt spørgsmål er hvad døde Dorthea Lauridsen af, og var hun blevet skilt før hun døde?

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 14-09-14 15:32

Og Tor har ret:

Navn: Marine [Nielsen] født [Jacobsdatter] Hald Alder: 49 Civilstand: Gift
Husstandsstilling: hans Hustru Fødested: Holstebro

Fam.nr: 5 F1 Matr.nr: et Hus Stednavn: Struer
Sogn: Gimsing Kilde: FT-1880 KIPnr: C5593 Lbnr: 14 Kommentar: f. 3/12 1829. døbt Marine Jacobsdatter Hald. Forældre: Jacob Frederiksen Hald og Hustru Dorthea Marie Andersdatter. Tidligere gift med Hans Nielsen Lauritsen

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 14-09-14 15:34

Ringkøbing, Hjerm, Gimsing, Struer by, Huus, 2.1, FT-1870, C8946

Navn:

Alder:

Civilstand:

Stilling i husstanden:

Erhverv:

Fødested:

Hans Nielsen 35 Gift Huusfader Fiskehandler Estrup s., Sorø a.
Marine Nielsen 38 Gift Huusmoder Holstebro
Dorthea Lauritzen 14 Ugift Børn Struer
Caroline Lauritzen 10 Ugift Børn Struer
Christen Brande Lauritzen 7 Ugift Børn Struer
Hans Lauritz Nielsen 2 Ugift Børn Struer

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 14-09-14 15:36

Ringkøbing, Hjerm, Gimsing, Gimsing, Et huus, 35.1, FT-1860, c8945

Navn:

Alder:

Civilstand:

Stilling i husstanden:

Erhverv:

Fødested:

Hans N. Lauridsen 40 Gift Skipper Ramme??
Marine Hald 30 Gift Hans kone Holstebro
Ellen Marie Lauridsen 7 Ugift Deres børn Sognet
Dorthea Lauridsen 5 Ugift Deres børn Sognet
Caroline H.?? Lauridsen 1 Ugift Deres børn Sognet