/ Forside/ Interesser / Hus og have / Vand og VVS / Spørgsmål
10  e.c 2605
Vaskemaskine tager ikke vand ind
Fra : Hollydag
Vist : 870 gange
60 point
Dato : 30-05-14 21:18

Hej med jer
Jeg har en Bosch Logixx 8 vaskemaskine, jeg har købt brugt, som periodisk har haft problemer med ikke at ville tage vand ind, overhovedet. Men det lykkedes altid efter 2-25 forsøg.
Nu er der intet der dur, den VIL ikke tage noget vand ind overhovedet.
Det undrer mig der ingen fejlkoder kommer da det er en avanceret maskine, med Aquastop.
Jeg kan fylde vand i maskinen manuelt, og så vasker den helt fint.

Hvad jeg har forsøgt:
Jeg har kontrolleret alle sier og filtre, alt er pinligt rent.
Der er godt tryk på vandet.
Jeg har afkalket maskinen.
slangen til pressostaten er som nyt, jeg kan puste tromlen fuld af luft gennem det
har sat en alm. slange på istedet for aqaustop-slangen.
har visuelt set alle printplader efter, ser ud som var det helt nyt.
har haft eddikesyre til at løbe ligeså langsomt gennem aquastoppet fra bagsiden.
Med aquastop slange afmonteret og alle stik monteret kommer der intet vand.

Min mistanke er umiddelbart vandstandssensoren (pressostaten), for jeg kan ikke måle anden ohm end uendelig, uanset hvilke ben jeg måler på. Det synes jeg bare ikke passer så godt med at problemet startede med at være periodisk

Vil rigtig gerne høre jeres ideer derude - gerne til næste skridt i fejlfindingen, eller måske en løsning på problemet?

Vil rigtig gerne give 200 point for et godt svar, men har kun 20 at give, da det er mit første indlæg :)

Kommentar
Fra : poten

Dato : 30-05-14 22:02

Citat
Vil rigtig gerne give 200 point for et godt svar, men har kun 20 at give, da det er mit første indlæg :)

Points er intet værd og det er vaskemaskinen heller ikke - køb en ny!

Kommentar
Fra : Hollydag

Dato : 30-05-14 22:06

Det er en af hverdagens små mysterier, som jeg mega gerne vil løse.
Så jeg ønsker stadigvæk al den feedback jeg kan få...

Kommentar
Fra : viskinge

Dato : 31-05-14 08:15

Der må sidde nogle magnetventiler, til fordeling af vand, ved sæbeskuffen.
Får de spænding ????
Er der gennemgang i dem ??? (elektrisk)
Åbner de mekanisk ????

Check det samme for aquastop ventilen !!!

Blot et par forslag.

MVH

Kommentar
Fra : Hollydag

Dato : 31-05-14 09:15

Mener at Aquastop ventilen er udelukket, da jeg har forsøgt at køre udenom den. Men det kunne også være de to magnetventiler.
Hvad kan jeg forvente at måle på dem?

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 31-05-14 10:26
Kommentar
Fra : viskinge

Dato : 31-05-14 15:31

Hvis du nu tager ledningerne af dem, skal du jo kunne måle en Ohm værdi på dem.
(Husk at sætte ledningerne rigtigt på igen.

Hvis du prøverat måle på dem, når den ene af dem skulle åbne, med maskinen tændt, bør du kunne mål en spænding, sandsynligvis 230 VAC (pas på nalderne).

MVH

Kommentar
Fra : Hollydag

Dato : 03-06-14 10:49

Jeg måler 4-8 kohm på magnetspolerne.
Så vidt jeg kan læse mig til er det alt for meget...

Kommentar
Fra : transor

Dato : 03-06-14 11:35

Husk at du ikke må holde på terminalerne med fingrene når du måler. For så kommer du til at måle afledningen gennem dig selv. Det kan udmærket svare til ca 8 kohm afhængin af hvor fugtig eller tyndhudet fingrene er. 4 kohm behøver ikke være helt galt for en 230V magnetspole. Det giver da ca 50 mA gennem spolen hvis induktansen ikke er helt dominerende .

Accepteret svar
Fra : pallebhansen

Modtaget 60 point
Dato : 03-06-14 20:15

Spolerne skal måle det samme, så fejler de ikke noget.
Normalt dasker man lidt til spolerne medens den skal tage vand ind, for at se om den/de hænger.
VH Palle

Kommentar
Fra : Hollydag

Dato : 03-06-14 22:25

Jeg har nu målt begge magnetspoler OG Aquastop spolen, og de måler allesammen omtrent 4kohm.
Derfor tør jeg næsten konkludere at de ikke fejler noget.
Har også haft dørkontakten skildt ad, og kontakterne så fine ud, og jeg synes nu også at den reagerer og lyder som den skal.
Har mistanken rettet mod niveausensoren, for den kan jeg kun måle 200kohm og 800kohm, altefter hvilke ben jeg måler på...

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 03-06-14 22:49

Niveausensoren har jo en slange der stikker ned i karret, den slange kan være stoppet.
VH Palle

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 03-06-14 23:04

Der hvor slangen er monteret på maskinen, kan der sidde en si som kan være tilstoppet.

Du har blæst i slangen mod tromlen.
Prøv også at blæse mod pressostaten og der skal komme 2 klik når du puster og 2 klik når du slipper.

Det første klik er måske start af varmelegeme og det andet klik er stop for påfyldning.

Kommentar
Fra : Hollydag

Dato : 23-06-14 16:28

Jeg fik en rar mand til at se på dyret. Og det viste sig altså at være pressostaten.
Rigtig træls at den ikke vil melde fejl på det.
Jeg nåede dog at købe en dobbelt magnetventil, men det hjalp selvsagt ikke.
Men nu virker den perfekt igen, og selvom det tog noget tid og omtrent 1000kr, har jeg ikke fortrudt forløbet.
Tak for hjælp og input.

Godkendelse af svar
Fra : Hollydag

Dato : 23-06-14 16:30

Tak for svaret pallebhansen.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 23-06-14 17:50

Du pustede altså ikke mod pressostaten, og lyttede efter klik.