/ Forside/ Interesser / Fritid / Andet fritid / Spørgsmål
10  Klaudi 3672
Batteri diagnose
Fra : Gizmo-man
Vist : 793 gange
100 point
Dato : 22-05-14 21:31

Jeg har en del genopladelige AA batterier, og to forskellige opladere. Men nogle af batterierne bliver ikke rigtigt opladet og dør derfor hurtigt ud når de bruges og andre kan jeg slet ikke oplade.

Kunne derfor godt tænke mig at vide om der findes en oplader, der kan stille en diagnose på hvert batteri, så man kan se hvor dårlig stand hvert enkelt batteri er i!?

Har fundet den her hos Conrad, men tror ikke den kan fortælle hvilken stand batteriet er i.
http://www.conradelektronik.dk/VOLTCRAFT-IPC-1-ladeapparat-til-batterier,-batteriplejeapparat-inkl.-8-AA-batterier.htm?websale8=conrad-dk&pi=200180&ci=SHOP_AREA_14719_0502110&otp1=tablink2

Håber i har noget erfaring på dette område

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 22-05-14 21:51
Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 22-05-14 22:09

Conrad..................der står jo netop at den kan kigge dit batteri efter.
Ned til Produktbeskrivning og klik på +

Jeg har handlet med tilfredshed hos Conrad et par gange.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 22-05-14 22:12

mig-selv..........har du afprøvet den smarte batteritester.

Kommentar
Fra : marken84

Dato : 22-05-14 23:01

Man kan kattenrivemig købe mange nye batterier for den pris sådan et apparat koster...

Penge ud af vinduet!

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 23-05-14 04:29

Citat
har du afprøvet den smarte batteritester.

Nej, jeg smider batterierne ud når de ikke virker mere, ellers er det heller ikke en formue man skal betale for sådan en dims.
http://www.biltema.dk/da/Kontor---Teknik/Batteri-og-Elforsyning/Tilbehor/Batteritester-38299/

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 23-05-14 08:03
Kommentar
Fra : transor

Dato : 23-05-14 09:13

Nu skriver du ikke hvilken slags batterier det er.
De der er købt for små penge indenfor de sidst år er næsten alle Ni MH.

De billige lider af den mangel at selvafladningen er hurtig, og at de ødelægges ved at ligge længe uden opladning.
Du kan prøve med en eksten strømforsyning at give dem et 5 sekunders ekstremt kraftigt strømstød i laderetningen. Det kan nogen gange vække dem til live, så de kan lades normalt bagefter.
Som strømkilde kan evt brugen en 6V akkumulator .
Ingen batterier tåler overladning. Derfor skal man kun bruge ladere, som automatisk kan afbryde efter fuld opladning.

Det er overtro at batterier har godt af at aflades helt før genopladning. Det gælder måske typer, som ikke findes på markedet mere.
De nyere tåler derimod ikke dyb afladning.

Kommentar
Fra : Gizmo-man

Dato : 23-05-14 15:27

Alle de testere i foreslår, tjekker jo kun hvor mange volt der er på batteriet. Det jeg vil have er en tester som kan fortælle mig hvilken "fysisk" tilstand batteriet er i, altså om det er i så dårlig stand at det ikke længere kan tage imod strøm.

Alle mine batterier er GP af typen NiMH. Jeg har batterier for omkring 2000 kr, så JO, hvis mine batterier kan "genoplives", kan jeg spare penge ved at købe en tester.

Transor >>> Det du foreslår med at give dem 5 sekunders overspænding, lyder lidt som en "hjemmelavet" løsning, og virker umiddelbart også som en lidt farlig løsning (her tænker jeg på eksplosionsfare).
Har du nogen begundelse for, hvorfor dette skulle være en mulighed?

Kommentar
Fra : viskinge

Dato : 23-05-14 20:56

Det er meget svært at lave en batteritester, der virkelig kan fortælle hvilken stand batteriet er i.
Man er nødt til at oplade dem helt, og så tage en afladningskurve på dem enkeltvis.
Denne afladningskurve skal tages med en belastning, der er 1/10 af kapaciteten, dvs. at har du et batteri på 1800 mAh, skal det aflades med en belastning på 180 mA. Hvis det holder spændningen (volt) fint i 10 timer er det helt på toppen. Falder spændningen mere end ca. 20% inden for de første 4-5 timer har det set sine bedste dage.
Du kan sagtens få en computerstyret op/aflader, der kan vise dig afladningskurven på en skærm, for under Kr. 2000,00. Men gider du??? Husk at hvis du har 50 batterier der skal testes, kan det jo tage op til 500 timer, hvis de alle er i orden.
Fordelen ved denne type op/afladere, er at du kan se hvor mange mAh du fylder på batterierne ved opladning. Har du et "tomt" batteri (igen på 1800 mAh) som du oplader, og kun kan fylde 500mAh på, ved du at batteriet er dårligt.

MVH

Kommentar
Fra : Gizmo-man

Dato : 23-05-14 22:09

viskinge >>> Okay, det kan jeg godt se, det bliver noget omfattende, hvis man skal have fat i sådan en halv dyr maskine.

Hvis jeg har forstået dig rigtigt, så er den oaf-lader jeg har fundet hos conrad (og lignende) altså den bedste og billigste løsning, hvis man ikke vil investere rigtigt meget tid og penge på det helt rigtige udstyr...? Fordi man kan se hvor mange mAh man har fyldt på batteriet under opladningen...

Accepteret svar
Fra : Klaudi

Modtaget 100 point
Dato : 24-05-14 09:54

Citat
Hvis jeg har forstået dig rigtigt, så er den op-af-lader jeg har fundet hos conrad (og lignende) altså den bedste og billigste løsning, hvis man ikke vil investere rigtigt meget tid og penge på det helt rigtige udstyr...? Fordi man kan se hvor mange mAh man har fyldt på batteriet under opladningen...

Ja, og som du selv er inde på, de andre måler kun hvor mange volt der er tilbage, har selv lige købt en skide smart DIGITAL Batteri tester i LIDL, den kan os kun måle resterende volt!

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 24-05-14 16:40

Ikke megen hjælp til spørgsmålet,bare personlig erfaring:

Gider ikke mere genopladelige batterier. Da jeg køber de billige batterier i Aldi. TOP Craft Ultra. Er imponeret over hvor længe de holder. Ikke engang Duracell,kan klare sig her....og så koster de cirka det halve. Det være sig både AAA og AA. Her er for en gangs skyld discount det bedste valg,efter mine erfaringer.

M.

Kommentar
Fra : Gizmo-man

Dato : 25-05-14 12:26

Mosebaek >>> Ja, det er også en mulighed, men nu skal mine batterier bruges til fjernstyret bil, så det vil nok gå hen og blive lidt dyrt, hvis jeg skulle købe nye batterier hele tiden (jeg bruger 12-14 batterier af gangen), om så det er aldi's de billige. Men ellers har du sådan set ret

Kommentar
Fra : viskinge

Dato : 25-05-14 17:23

Åh, der har vi noget der ikke helt stemmer. Man bruger ikke NiMH til RC biler, både, fly kun i senderen. De steder, hvor man skal drive en lidt størrere el-motor, bruger man Li-Po batterier !!!
(Li-Po =Litium polymer)
NiMH batterier er ikke velegnet til RC-biler osv. på grund af den høje indre modstand.

MVH

Kommentar
Fra : Gizmo-man

Dato : 25-05-14 18:58

viskinge >>> Hvad skulle vi gøre uden så kloge folk som dig, folk som ved alt om alle andres ting og hvordan det skal bruges...... Men jeg skal da huske at sætte Lipo batterier i min bil næste gang jeg skal ud og lege hahahahaha

Godkendelse af svar
Fra : Gizmo-man

Dato : 29-05-14 20:58

Tak for svaret Klaudi.

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 29-05-14 21:30

velbekomme