/ Forside/ Interesser / Hus og have / Vand og VVS / Spørgsmål
10  e.c 2605
Er toiletsæder standardiserede?
Fra : mjanneh
Vist : 924 gange
100 point
Dato : 04-05-14 11:57

Hej

Da vi for ikke så mange år siden fik renoveret toilet og badeværelse, fik vi installeret to forskellige modeller Ifö toilet. På den ene fulgte et solidt sæde med, af plast, men både tungt og forholdsvist hårdt i materialet. På det andet fulgte et skrøbeligt skod-sæde med, også af plast, men af betydelig dårligere kvalitet.

Jeg har længe ville skifte det dårlige sæde, men tiden går og det er ikke blevet til noget. Nu skal det være!

Og så spørgsmålet: Kan jeg regne med at toilet-plastsæder passer sådan nogenlunde til alle wc-kumme-modeller? Når jeg søger på nettet, kan jeg se, der inden for hvert mærke eksisterer forskellige modeller, men det kan jo være i relation til alt andet end sæders udformning, afløbsets udformning fx.

Og jeg har *ingen* ide om, hvilken model, vi har.

I værste fald må jeg jo måle alle relevante mål og så begive mig ud i byen.

Accepteret svar
Fra : Klaudi

Modtaget 110 point
Dato : 04-05-14 12:05

Citat
I værste fald må jeg jo måle alle relevante mål og så begive mig ud i byen.

Det tror jeg vil være en god ide, men du kan godt regne med at de er til næsten alle modeller,
jeg købte et Easy Click i jem og fiks, det passede fint på mit ifö, men lav en skitse af pap og tag med, så er du helgarderet!

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 04-05-14 13:02

Nej der er ikke standard mål på toiletsæder

Det man normalt kan kende typen på er knappen på toilettet så et billed af toilettet og af knappen hjælper hvis modellen skal findes

Kommentar
Fra : dova

Dato : 04-05-14 13:20

Nej, hverken størrelse (længde og bredde) eller fastgøringsbeslag er standard på toiletsæder

Klaudis forslag med en papskabelon er god, men husk også beslaget skal passe

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 04-05-14 14:54

måske du kan finde din model her:

http://www.completvvs.dk/badevaerelse/toiletter-og-tilbehoer/reservedele-til-toiletter/ifo-toilet-reservedele/

det er absolut det nemmeste- at kende modellen.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 04-05-14 15:03

Desværre ikke.

Der er korte og lange skåle som der dog kan kompenseres for ved at justere, et af de værre tilfælde er en af IFØ`s modeller som har en smal afrundet kant, dupperne på mange sæder glider skævt og derved ødelægges hængslerne.

Kommentar
Fra : mjanneh

Dato : 04-05-14 16:16

"Der er korte og lange skåle som der dog kan kompenseres for ved at justere, et af de værre tilfælde er en af IFØ`s modeller som har en smal afrundet kant, dupperne på mange sæder glider skævt og derved ødelægges hængslerne."

- og det er lige det, der er sket, ser jeg nu. Den ene hængsel 'svupper' rundt i fastgørelsen, mens det andet sidder pænt. Og en af de 4 dupper er væk!

Så faktisk er det ikke så meget materialet på sædet, den er gal med, men at hængslet er ude af facon.

Godt så - jeg laver en papmodel.

Et spørgsmål mere: hvordan får man et toiletsæde af? Det lader til at sidde godt fast. Hiver man bare til?

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 04-05-14 16:35

Hvis det er den "billige" udgave af tyndt plastik så er det højst tænkeligt bare at trække det op,
ellers sidder der to skruer under wc'et, normalt med en vingemøtrik, som skal skrues af.

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 04-05-14 17:02

Citat
ellers sidder der to skruer under wc'et, normalt med en vingemøtrik, som skal skrues af

Det er så nok ikke så normalt med vingemøtrik, men der sidder 2 skruer under wc'et,
her en video om montering af sæde, kør den baglæns så får du sædet af
http://www.youtube.com/watch?v=GTD1xfLSE_g

Godkendelse af svar
Fra : mjanneh

Dato : 04-05-14 22:27

Tak for svaret Klaudi.

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 05-05-14 16:02

velbekomme