/ Forside/ Interesser / Familie & Relationer / Slægtsforskning / Spørgsmål
10  Varla 8031
Jens Vejmand
Fra : jensviggo
Vist : 887 gange
100 point
Dato : 02-05-14 06:45

Er det mon muligt at finde ud af hvor denne mand bagved historien om Jens Vejmand blev født , hvor han voksede op hvor han arbejdede som skærveknuser bag skærmen.
Har selv prøvet at finde ud af det, men det er ikke rigtig lykkes.

Kommentar
Fra : marken84

Dato : 02-05-14 07:05

Prøv at læs her:

http://da.wikipedia.org/wiki/Jens_Vejmand

Jens Vejmand eller Hvem sidder der bag skærmen? er en dansk sang af Jeppe Aakjær i 1905, med melodi af Carl Nielsen i 1907 og uropført af Vilhelm Herold. Det indgår i digtsamlingen Rugens Sange og andre Digte fra 1906.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 02-05-14 11:38

Her, foreløbig kun med 4 børn:

Ringkøbing, Hammerum, Tjørring, Tjørring, Tjørring By, Et Huus, 10, FT-1880, C6937

Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
Jens Nielsen 47 Gift Husfader, Veimand !! Herning Sogn Ringkjøbing Amt
Johanne Marie Pedersen 50 Gift Hans Hustru Ikast Sogn
Maren Catrine Jensen 17 Ugift Deres Børn Herning Sogn Ringkjøbing Amt
Mette Jensen 13 Ugift Deres Børn Her i Sognet [Tjørring]
Kirsten Marie Jensen 8 Ugift Deres Børn Her i Sognet [Tjørring]

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 02-05-14 11:40

Ak ja, børnene måtte tidligt hjemmefra:

Ringkøbing, Hammerum, Tjørring, Tjørring Østerby, Husmand, 68, FT-1890, D5360

Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
Jens Nielsen 57 G Husfader Herning
Johane Marie Pedersen 60 G Husmoder Vras
Kjærsten Marie Jensen 18 U Datter Tjørring

Kommentar
Fra : ans

Dato : 02-05-14 16:09

I linket fra marken84 står der

Citat
Citat fra Jeppe Åkjærs erindringer: "Gammel Iver er prototypen på Jens Vejmand".

Jeppe har måske nok fået ideen til sangen ved at høre om Jens Nielsen fra Herning, men hans barndoms bekendte Gammel Iver spillede en afgørende rolle for sangen. Han havde været vejmand ved anlæggelsen af Hovedvej A 16 mellem Viborg og Holstebro og holdt sig i alderdommen fri af fattiggården ved at lappe veje for omegnens gårdejere. Historien, om at Jens Nielsen er den rigtige Jens Vejmand, er ikke korrekt ifølge Jeppe Åkjær.

Historien, om at Jens Nielsen er den rigtige Jens Vejmand, er ikke korrekt ifølge Jeppe Åkjær.

Kommentar
Fra : marken84

Dato : 02-05-14 16:22

Nu er der jo sikkert overhovedet ikke nogen Jens Vejmand i virkeligheden - Jeppe Åkjær var jo forfatter så derfor er historien jo digtet...

Accepteret svar
Fra : svendgiversen

Modtaget 100 point
Dato : 02-05-14 16:53

>Denne fortalte om sin forgænger i Ringkøbing Amt, Jens Nielsen, der lå begravet under et trækors på Tjørring Kirkegård

Det er ham jeg har fundet, ikke nødvendigvis den rigtige Jens Vejmand,
men ham der inspirede til den sørgelige sang om en udslidt vejmand.

De bar ham over heden en kold december nat...
Det må være den kunstneriske frihed, han døde med pension i 1901.

Og det var en af de sange der berørte mig dybt i min barndom,
at han ikke engang fik en gravsten af sten...

Jeppe Aakjær har nok haft en dybere mening med sangen, der var sikkert lignende udslidte?

Kommentar
Fra : jensviggo

Dato : 02-05-14 18:31

Godt skrevet svendgiversen

Kommentar
Fra : dogvillestar

Dato : 03-05-14 16:51

De klude Jens Vejmand havde om sin hånd, dem har jeg liggende hvis du er interesseret?
Men det er jo nærmest et nationalt klenodie, så prisen er ikke helt billig!

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 03-05-14 20:42
Godkendelse af svar
Fra : jensviggo

Dato : 09-05-14 07:36

Tak for svaret svendgiversen.