/ Forside/ Interesser / Hus og have / Vand og VVS / Spørgsmål
10  e.c 2605
Toilettryllesten...
Fra : axelbjarne
Vist : 4093 gange
100 point
Dato : 25-04-14 21:28

Det er ikke lykkedes mig at finde ud af, hvor man køber en toilettryllesten, og hvad den består af.

http://www.youtube.com/watch?v=IehB62_Ct6Y

Men håber I kan hjælpe...

mvh.
axelbjarne

Kommentar
Fra : ara

Dato : 25-04-14 21:39
Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 25-04-14 21:55

Citat
1 x LAVASTEN

Gad vide om det ikke ridser..

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 25-04-14 21:56

Så hellere noget vådsandpapir

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 25-04-14 22:46

Citat
Gad vide om det ikke ridser..

Ja det er også min første tanke når man hører skrubbelyden.
Til gengæld kommer der så en dejlig ru overflade, så kalk og andet nemmere sætter sig igen.

Accepteret svar
Fra : Hejdu58

Modtaget 100 point
Dato : 25-04-14 23:41

Det er en pimpsten der bruges, den er meget blød i det, kan krasse i den med neglen, har en selv.

http://rengoeringsgrossisten.dk/product.asp?product=750

Kommentar
Fra : ans

Dato : 26-04-14 08:26

Jeg vil anbefale en wc skurestick som denne

http://www.minatol.dk/minatol/wcskurestick.htm

Den ridser ikke og overfladen bliver ikke ru. Kan købes bl.a. i Føtex , Bilka og andre supermarkeder. Jeg købte en for kr. 18,- prøvede den af på en gammel håndvask, som blev som ny. Jeg ved, der står den kun er beregnet til toiletkummer, men fyldte vand i håndvasken, som er af samme materiale som toiletkummen, og håndvasken blev skinnende blank (og den har ikke en ru overflade)

Kommentar
Fra : viskinge

Dato : 26-04-14 09:20

Det var dog besværligt

Køb et 1/2 Kg citronsyre, opløs det i 1 liter meget varmt vand, brug toiletbørsten til "pumpe" lidt af vandet i kummen ud (ligesom hun gør i videoen), hæld blandingen af citronsyre og varmt vand i kummen, og lad det stå i et par dage, Feks når du tager på weekendtur, ferie osv.
Så er den rand væk, når du kommer tilbage.

MVH

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 26-04-14 09:31

Citat
og håndvasken blev skinnende blank (og den har ikke en ru overflade)

Jeg brugte såmænd Brasso en dag på min håndvask, rigtig "topgejlet", ved efterfølgende brug preller vandet simpelthen af.

Men jeg vil nødig bruge det i en toiletkomme hvor vandlåsen er tømt

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 26-04-14 10:31

Citat
Jeg brugte såmænd Brasso en dag på min håndvask, rigtig "topgejlet", ved efterfølgende brug preller vandet simpelthen af.

I Brasso (og andre lignende pudsemidler) er der slibemiddel, d.v.s. at det ridser.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 26-04-14 11:09

Citat
I Brasso (og andre lignende pudsemidler) er der slibemiddel, d.v.s. at det ridser.

Det skal det jo også for at have den slibende effekt, men det er mikroskopiske ridser , og desuden er slibemidlet kalk som bliver knust mere når man gnubber.
Når jeg pudser messing vasker jeg det først i sulfo for at fjerne fedtlaget, ellers forsinker det poleringen.

Bruger man en hård nylonsvamp på en blank rustfri eller kobbergryde bliver den også ridset.

For at vende tilbage til lavasten er der jo naturligvis mange forskellige alt efter hvilken slags sten der er smeltet, for mange år siden havde jeg nogen med hjem efter en tur på Etna, de var lige så hårde som granit.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 26-04-14 12:45

Citat
Når jeg pudser messing vasker jeg det først i sulfo for at fjerne fedtlaget, ellers forsinker det poleringen.

Prøv at giv det en klat Ketchup, bare lad det virke et par minutter/ sekunder

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 26-04-14 12:51

Citat
Prøv at giv det en klat Ketchup, bare lad det virke et par minutter/ sekunder

Har jeg aldrig i huset

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 27-04-14 08:05

Citat
Sådan bliver dine messingting skinnende rene
1. Opløs et halvt brev citronsyre - det svarer til 15 g - i en opvaskebalje med 2 liter varmt vand. Du kan købe citronsyre i de fleste supermarkeder.
2. Læg messingtingene ned i blandingen, og lad dem ligge i 15 minutter.
3. Brug en lille, blød tandbørste til fx lysestager med krummelurer til at fjerne alt det sorte snavs.
4. Skyl messingtingene i vand med opvaskemiddel og tør dem af.
https://www.google.dk/search?hl=da&q=pudse+messing&gbv=2&sa=X&as_q=&nfpr=&spell=1&ei=sZ1cU_3HFcbP4QTy6IHwAQ&ved=0CB4QvwU

Godkendelse af svar
Fra : axelbjarne

Dato : 27-04-14 08:52

Tak for svaret Hejdu58.

Kommentar
Fra : Hejdu58

Dato : 27-04-14 10:17

Selv tak axelbjarne