/ Forside/ Interesser / Hus og have / Vand og VVS / Spørgsmål
10  e.c 2605
Galvanisk tærring ved varmeveksler
Fra : HomeAlone
Vist : 508 gange
100 point
Dato : 24-04-14 10:00

Hej,

Jeg ser at der er en del tærring ved rørret, hvor det kolde brugsvand løber ind i veksleren, samt hvor fjernvarmevandet løber ud af veksleren. Det har ikke været sådan tidligere. Hvad er grunden til at det opstår nu, og hvad skal man gøre ved det?

[IMG]http://i59.tinypic.com/impitt.jpg[/IMG]

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 24-04-14 12:44

Det er nok fordi offerlagene (zink) er ved at være brugt op.

Kommentar
Fra : HomeAlone

Dato : 24-04-14 14:20

Sidder disse hvor rørrene er forbundne?

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 24-04-14 19:22

Det ligner slet ikke nogen tæring, men kalkudfældning fordi omløberene ikke har været tætte, så der er kommet en dråbe ud hver time.
Hvis du hælder lidt syre på, vil du se at kalken bruser væk.
Desuden kan messing normalt ikke tæres sådan.
VH Palle

Kommentar
Fra : finnostervig

Dato : 24-04-14 21:00

Jaja palleb.. det er nu nok kobber vi kigger på og intet kalk i syne :)

Men der er åbenbart en smule utætheder...

Finn

Kommentar
Fra : finnostervig

Dato : 24-04-14 21:03

@phb_et

du skriver : Det er nok fordi offerlagene (zink) er ved at være brugt op.

Hmmmm hvilken zink ? og hvorfor skulle der lige være dette ? Der er måske krom eller nikkel..

Finn

Kommentar
Fra : HomeAlone

Dato : 24-04-14 21:11

Har prøvet at ligge et stykke af det hvide der ses ved veksleren i noget saltsyre. Der kom nogle få bobler men ellers var ingen reaktion.

Det grønne har samme farve som kobber ir. Messing består jo hovedsageligt af kobber så måske er det blot ir pga. det er blevet lidt utæt over årene?

Ved du om der sidder almindelige gummi-pakninger i samlingerne der lige er til at skifte?

Kommentar
Fra : finnostervig

Dato : 24-04-14 21:17

Hmmm du spørger hvem ????

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 24-04-14 21:23

Nu bemærkede jeg ikke det nydelige billede, men som andre har bemærket, ligner det kalk fra udsivende vand. Det er ikke min situation, men hvis det var, ville jeg ved først givne lejlighed tappe af, skifte pakninger, smøre med siliconefedt/hanefedt, spænde sammen og børste aflejringer af. Og så ville jeg holde et vågent øje med eventuelle udfældninger.
vh
pbp

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 24-04-14 21:23

Det ligner nu bare banale utætheder (ja og kalk, hvad brusene syre også peger på). Galvanisk tæring plejer bare at lave hul hvor det for alvor kommer noget ud.

Accepteret svar
Fra : pallebhansen

Modtaget 100 point
Dato : 24-04-14 22:22

Omløberne ligner klemringsfittings. Før brugte man en skærering med gummi, nu bruges ikke gummi, men skære/klemring.
I alle tilfælde vil der ikke ske noget ved at spænde lidt fastere.
Hvis afmonteret vil man give koniske flader lidt unipak og omløberens gevind lidt olie.
VH Palle

Godkendelse af svar
Fra : HomeAlone

Dato : 29-04-14 15:05

Tak for svaret pallebhansen.