/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Højbede i træ
Fra : bhermann
Vist : 553 gange
50 point
Dato : 11-04-14 07:23

Påskeprojektet i år er at tage det store vildnis af et staudebed ned i plænehøjde og lave de om til 2 højbede, som dog ikke skal være højere end 15-20cm. Spørgsmålet er bare, hvad er det kloge trævalg, så det stadig er der om 10 og 15 år?

Kommentar
Fra : bhermann

Dato : 11-04-14 07:25

der skulle stå "....staudebed nede i plænehøjde og lave det om til..." hvis jeg ellers kunne skrive.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 11-04-14 09:08

1) jernbanesveller
2) sydamerikansk jerntræ
3) spunsvægge i stål

Kommentar
Fra : marken84

Dato : 11-04-14 09:19

Nr. 1 må man under ingen omstændigheder bruge...

Tag på trælasten og forhør dig der om det rette valg...

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 11-04-14 09:26

Lærketræ

Accepteret svar
Fra : vagnr

Modtaget 50 point
Dato : 11-04-14 09:55

Enig med svendgiversen, har lavet flere af lærketræ, men det skal stadig behandles for ikke at rådne, jeg bruger en blanding af linolie og trætjære.
Holdbart, billigt og en dejlig lugt af fiskerihavne i gamle dage, hvor nettene blev tjæret! Lugten forsvinder dog hurtigt

Men på det seneste er jeg gået over til pallerammer, meget nemmere, lige til at sætte op, efter de har fået trætjære og linolie, altså! Det er der ingen giftstoffer i, i modsætning til Gori mv!

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 11-04-14 10:10

Lærk er velegnet til højbede. Holdbarhed ca. 12 år.
Lærks kernetræ indeholder meget harpiks og det gør, at det ikke så let bliver angrebet af insekter og rådsvampe.

Egetræ har stor modstandsdygtighed overfor råd og svamp. Holdbarhed 30 år.

En ny sort Robinie, er kommet til landet
http://www.robinie.dk

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 11-04-14 10:19

Jeg har en træstup fra et gammelt lærketræ, og den er ikke engang begyndt at rådne - efter 15 år.
Frisk som havde jeg lige fældet træet.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 11-04-14 11:22

Spunsvægge......

De starter altså kl 06:30 med at banke dem i jorden

Læs lidt om sveller nederst her, de kan købes nye og behandlede, de gamle er miljøfarligt affald.

http://www.bane.dk/visArtikel.asp?artikelID=17316

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 11-04-14 11:26

Citat
Men på det seneste er jeg gået over til pallerammer

Du skal forhåbentlig kun selv se på dem

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 11-04-14 11:32

Citat
Du skal forhåbentlig kun selv se på dem

Nej, det er min kones, jeg tjærer dem bare

Godkendelse af svar
Fra : bhermann

Dato : 11-06-14 22:06

Tak for svaret vagnr.

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 12-06-14 06:09

Selv tak, bhermann!