/ Forside/ Karriere / Offentlige / Andet offentlige / Spørgsmål
10  jakjoe 697
hvor længe må man arbejde med mennesker
Fra : camerone1863
Vist : 325 gange
100 point
Dato : 31-03-14 12:07

Sosu assistenterne i albertslund kommune har vagter på 16 timer i træk. Nogle som ved om det er lovligt ? jeg mener, at det jo er mennesker der skal passes. Og træt bliver man jo. Desuden har de bil stillet til rådighed i 16 timer. De skal vel også overholde køre/hviletid.
Nogle der har info eller henvise til nogle som har

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 31-03-14 12:39

Hvorfor ikke spørge deres fagforening.

Kommentar
Fra : dogvillestar

Dato : 31-03-14 13:08

Køre/Hviletid???

Det er chauffører der skal overholde køre/hviletids bestemmelserne!

Sosu'er tilbringer vel ikke helederes arbejdstid bag rattet!

Og ja, vagter på 16 timer er fuld lovlige, med mindre der er overenskomster der siger andet. Eller lovgivning.

Tænk på hospitalslæger der til har 24 timers vagter flere dage i træk.
Piloter der også har 16-20 timers vagter.

+ alle de andre faggrupper der også arbejder lange vagter!

PS!
Det lyder mere som om du har ondt i røven over en Sosu!

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 31-03-14 16:02

Citat
Det lyder mere som om du har ondt i røven over en Sosu!
Noget totalt dumt og useriøst at skrive.....

Jeg kan godt forstå at du bekymrer dig, for selvfølgelig er man meget træt når der arbejdes mange timer og fejlene let opstår.

Gør som Teil skriver - kontakt fagforeningen......

Kommentar
Fra : jøjø

Dato : 31-03-14 21:42

Du har fuldstændig ret i, at man ikke er meget bevendt som plejepersonale, hvis man jævnligt arbejder 16 (vågne) timer i rap.

Normalt har sosu-assistenter ikke planlagte 16-timers vagter, men det kan jo ske, på grund af sygemeldinger, at de må fortsætte i en vagt - til overarbejdsbetaling.

Ellers kan jeg kun forestille mig 16-timers vagter, hvis det drejer sig om rådighedsvagter, altså vagter, hvor man sover meget af tiden, men skal kunne tilkaldes.

Læger har 24-timers vagter, men det drejer sig vist i deres tilfælde om det fordelagtige i, at de kan følge patienterne over en længere periode - og de må i øvrigt også gerne hvile sig/sove i stille perioder.

Kommentar
Fra : skytten49

Dato : 03-04-14 21:42

jeg mener der gælder den regel at man skal have 11 timers hvile. jeg har haft arbejde med 12 timer om dagen og 13 timer aften nat. men jeg har også arbejdet som hjemmehjælper 8 timer om aftenen og måtte tage 8 timer mere pga. syg nattevagt. Det er lovligt hvis det ikke er planlagt. Og faktisk bliver man ikke søvnig når man hele tiden er aktiv. det er først hvis man sætter sig og slapper af, at man får trang til at sove. Men det er der ikke tid til som hjemmehjælp.

Kommentar
Fra : skytten49

Dato : 03-04-14 21:54

Hov! jeg opdager lige, at jeg har fået mailen 3 dage for sent