/ Forside/ Teknologi / Netværk / Andet Netværk / Spørgsmål
10  dk 1610
2 brugere på YouSee bredbånd router
Fra : klanger
Vist : 679 gange
100 point
Dato : 30-03-14 15:10

Hej

Står og skal udleje halvdelen af mit hus ud og har YouSee router til mit bredbånd.

Vil evt. give den nye lejer adgang til routeren?

Kan der ske noget ved dette? Sikkerhed o.lign.

Kan routeren (Netgear 3000) deles i to?

Håber en kan hjælpe?

På forhånd tak!

Kommentar
Fra : swarn

Dato : 30-03-14 15:36

Hvis den routeren du har, er sat op til Wi-Fi så har du en kode til den zgxxxxxx så kan din lejer bruge din router.

Når jeg kommer ud til mine venner er jeg på deres Wi-Fi net når jeg træder ind hos dem fordi jeg har fået deres kode og det samme for dem her hvor jeg bor

Kommentar
Fra : swarn

Dato : 30-03-14 15:38

PS.Har samme routeren (Netgear 3000) fra YouSee

Kommentar
Fra : Miksi76

Dato : 30-03-14 18:12
Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 31-03-14 18:14

Miksi76 YouSee Wifi-spot er lukket ned igen. De indså det gav problemer for mange kunder.

klanger:
Hvis du deler dit private netværk skal du være opmærksom på de også kan se dine ressourcer som du har på netværket. Måske har du netværksprinter, nas server. Alt dette vil de også kunne se på netværket. Hvis der ikke er sikkerhed / kode på hver enkelt enhed vil de have fri adgang.
Det vil være oplagt at dele netværket op, sådan sikkerheden er i orden.
Jeg ved der findes noget som hedder vlans som har præcist det formål. Desværre har jeg ikke haft noget netværks udstyr smart nok til at understøtte det.

Alternativt kan man blot koble en router mere på. Den skal direkte i en lan port på din nuværende router.
Evt anvende dette som et eksempel.
http://community.linksys.com/t5/Wireless-Routers/Optimal-configuration-for-two-home-networks-with-a-shared/td-p/381885

Vlan løsningen opfatter jeg som en professionel løsning, som kræver en dyr router/switch.
En billig løsning er at købe en ekstra router, og tilslutte den efter din egen.

Håber det gav lidt mening og overblik uden at gå i alt for mange detaljer til at starte med.

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 31-03-14 18:44

Så er jeg allerede selv blevet meget klogere. En switch som understøtter vlan er ikke engang så dyr som jeg troede. Tror ikke din router undersøtter vlan, og har ikke lige kunne finde en fuld manual.

Jeg synes denne video guide er meget brugbar og forklarer meget godt hvad vlan er.
https://www.youtube.com/watch?v=aBOzFa6ioLw

Måske det er noget. Jeg vil se videre på youtube og de forskellige muligheder.

Accepteret svar
Fra : CiviC

Modtaget 100 point
Dato : 19-04-14 02:59

Hej Klanger

Du kan godt dele dit WiFi i 2.
Log ind på denne side og aktivér en af de 3 ekstra netværk: 192.168.0.1/Rg802dot11GuestNetwork.asp (192.168.0.1 skal måske ændres, hvis du har sat din router anderledes op)

Brugernavn og kode er de samme, som hvis du skal logge ind på din router.

Der er 2 frie og Yousee Wifi-Spot. Du kan tage et af de 2 frie og evt. ændre navn og sætte kode på.
Der er ingen forbindelse mellem dit eget netværk og de 3 andre.

Her kan du også slå Yousee WiFi-spot fra, hvis de slår det til igen, men jeg synes nu selv det er en god idé at lade det køre og har ikke oplevet nedsat hastighed på mit eget netværk.

Husk dog på, at du står som ejer af netværket og kan derfor retsforfølges, hvis din udlejer laver noget ulovligt på nettet.

Mvh
CiViC

Godkendelse af svar
Fra : klanger

Dato : 20-04-14 09:21

Tak for svaret CiviC.