/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
Kan jeg fjerne win 8.1 igen...???
Fra : Ysseven
Vist : 827 gange
200 point
Dato : 29-03-14 22:42

Hej derude...

Vi har et problem med den bærbare, efter at der blev trykket "ja tak" til opgraderingen til windows 8.1...!

Jeg har googlet som en vild, men uden held. Den vil ikke slippe win 8.1 og laver alverdens bøvl med bl.a. at sige at Java m.fl. ikke er installeret, selvom det er det. Og maskinen er tilsvarende ubrugelig til mange programmer, herunder netbank m.v.

Gode idéer til hvordan det skidt kan komme væk igen...???

På forhånd mange tak.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 29-03-14 23:14

Har ikke selv win8 men hvis du læser den sidste måneds spørgsmål, så er løsningen herinde - angående Java.

Kommentar
Fra : Ysseven

Dato : 29-03-14 23:25

Jeg havde ellers kigget - men måske med de forkerte søgeord...? Prøver da lige igen.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 29-03-14 23:48

Tror næppe du finder det ved at søge - jeg mener spørgsmålet ´ikke´ havde ret meget med svaret/løsningen at gøre, men sådan er det jo så tit herinde.
Men mener klaudi/ovn var indvolveret, så prøv at se hvilke spørgsmål de har svaret på.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 30-03-14 03:34

Jeg tror afinstalleringen af win 8.1 er noget bævlet og kun for rigtig nørder af den slags, som ikke spørger her.
I stedet kan du åbne computeren.fjerne harddisken , sætte en ny i, og købe et nyt system. så kan du få , hvad du vil have. Det forudsætter at du har en back up med diverse drivere til comouteren.
Ellers er det bedre at købe en ny computer.

Kommentar
Fra : Thomas_Mygind

Dato : 30-03-14 08:14

Ha, jeg gik fra win8.0 til win7 i sidste uge på den bærbare... Hvilken befrielse

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 30-03-14 08:28

Har du skiven med din win8, så kunne du prøve kommandopromt = SCF/ SCANNOW - med dvd i drevet, det gendanner alle system filer og burde slette 8.1.
Ellers findes den/og win7 på nettet lige til at hente ned.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 30-03-14 08:34

NB; havde du nu bare taget et backup, men hvem tænker på det:
http://www.backup-utility.com/free-backup-software.html
Eller brugt dette, så havde det taget 2-3 klik og en genstart og alt var normalt igen
http://help.comodo.com/topic-82-1-157-1234-.html

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 30-03-14 08:46

Prøv forresten at se efter i kontrolpanel/ system/ sikkerhedskopiering - om der muligvis ligger noget du kan gendanne med.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 30-03-14 08:47

Under menúen GENDAN.

Accepteret svar
Fra : o.v.n.

Modtaget 200 point
Dato : 30-03-14 12:26

Windows 8.1 kan ikke bare fjernes som man kan med et program eller en opdatering, det er en opgradering/ændring af selve styresystemet og styresystemet kan kan kun fjernes/ændres hvis du formaterer den partion som styresystemet ligger på og installerer et et andet styresystem.
Hvis du gerne vil tilbage til Windows 8 så kan du bruge den systemafbildning du oprettede som sikkerhedskopi og gemte på en ekstern harddisk før opgraderingen til Windows 8.1, hvis du huskede at oprette en systemafbildning, ellers er der ingen vej tilbage - kun at begynde forfra.
Men hvorfor gå tilbage? Løs dog problemerne med 8.1 i stedet for!

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 30-03-14 12:29

Nej der er ikke noget med Gendan, Windows 8.1 er et helt nyt styresystem som overskriver det forrige styresystem

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 30-03-14 12:40

Citat
der er ikke noget med Gendan

Så lige at det var ikke hele systemet.
Citat
vil tilbage til Windows 8 så kan du bruge den systemafbildning du oprettede som sikkerhedskopi og gemte på en ekstern harddisk før opgraderingen til Windows 8.1, hvis du huskede at oprette en systemafbildning

Også dette jeg tænkte på.

Kommentar
Fra : Ysseven

Dato : 30-03-14 13:12

--> o.v.n.: Det var jeg også lidt bange for...

Desværre sidder jeg ikke rent fysisk ved selve problem-pc'eren, og kommer ikke til det før om nogle dage. Men vi må se, om der findes egnede kopier - man kan jo håbe på det.

--> Thomas_Mygind: Hvordan gjorde du...? For jeg har win 8 (og jeg opdaterer bestemt ikke til win 8.1) på min egen, og jeg er bare så ked og træt af det, men der var ikke andre muligheder, da jeg købte maskinen...

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 30-03-14 13:26

Du kan gå tilbage til win 8 ved at åbne "charm" baren, klikke på Indstil,
her klikker du på Skift pc-indstillinger nederst til højre,
i vinduet der åbner finder du Opdatering og genoprettelse og klikker på det,
i næste vinde klikker du på Genoprettelse,
her er der 3 punkter du kan vælge imellem,
klik på Kom i gang i punktet Fjern alt, og geninstaller windows,
følg vejledningen, så skulle du få en frisk w8'er!

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 30-03-14 14:43

Jeg har helt glemt at nævne:
Hvis computeren blev købt med Windows 8 så er der en Recovery partion, det er noget at gå tilbage til fabriks indstillinger, der kan du få Windows 8 som den var første gang du startede computeren
Citat
Du kan gå tilbage til win 8 ved at åbne "charm" baren, klikke på Indstil
er det gætterier eller noget du ved?

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 30-03-14 14:57

Citat
er det gætterier eller noget du ved?

Det er squ da selvfølgelig gætterier!

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 30-03-14 15:01

Hvis du har købt en pc med win 8 på og opdateret den til 8.1 så er det stadigvæk 8 der er på recover delen, har gendannet 2 (HP'er), og de blev til win 8, så man kunne opdatere til 8.1 igen.

Men det er os noget jeg bare har gættet mig til!

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 30-03-14 16:18

Nej det sidste er korrekt

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 30-03-14 16:31

Citat
Nej det sidste er korrekt

Det er det første da os! Hvis det var noget jeg gættede mig til ville jeg nok skrive "tror jeg nok" efter.

Kommentar
Fra : Thomas_Mygind

Dato : 30-03-14 20:12

Win 7 installation:

Jeg var lidt træt af gammeldags harddiske - da de var langsomme - så jeg købte en SSD'er i stedet og udskiftede harddisken (på ½ år gammel bærbar). Derefter var det bare at indsætte en USB Win7 og installere fra bunden.

Det der kan være lidt svært med at fjerne win8 er at man skal ændre i BIOS så man går bort fra UEFI/LEGACY support (Som kun starter Win8) - så man kan boote op fra en Win7 indstallationsdiskette/USB.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 31-03-14 20:03

Thomas - du er så også heldig, at have drivende til rådighed, for ellers er det ikke så nemt.

Kommentar
Fra : Thomas_Mygind

Dato : 03-04-14 20:48

Jeg skulle kun bruge 1 driver - den til WIFI.

Dernæst klarede Windows update og Intel update resten - når jeg var kommet på nettet.

Kommentar
Fra : axelbjarne

Dato : 10-04-14 18:32

Man bliver nødt til at opdatere win 8 til 8.1, for ellers kan I ikke få opdateringer installeret.

http://www.computerworld.dk/art/230635/windows-8-1-update-er-klar-derfor-skal-du-hente-den

mvh.
axelbjarne

Kommentar
Fra : axelbjarne

Dato : 10-04-14 18:36

Microsoft må efterhånden have forbedret win8.1, så det bliver et godt styresystem...det tager jo gerne et stykke tid med "Børnesygdomme".

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 13-04-14 16:28

Godkendelse af svar
Fra : Ysseven

Dato : 15-04-14 00:22

Tak for svaret o.v.n..

Jeg er ked af, at der er gået så lang tid - men problemet blev løst inden jeg kom hjem fra ferie, og så smuttede den for mig...

Der blev ringet til banken, som guidede igennem til "det berømte flueben" - og nu er problemet løst. I det mindste på den maskine.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 15-04-14 11:24

Tak for accept, Windows 8.1 blev på computeren og i fik løst Java problemet - eller tyder jeg dit sidste indlæg forkert?

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 15-04-14 11:39

selv tak!