/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
Fra XP til Win7
Fra : ara
Vist : 865 gange
50 point
Dato : 29-03-14 13:05

Hej.
Jeg har fået foræret en bærbar pc fra mit arbejde som de ikke kunne bruge mere.

Der er installeret XP på. Jeg vil nu installere win7 på den.

Dette har jeg gjort, men der ligger stadig en del "gamle" ting på maskinen, som jeg ikke har adgang til. Det fylder jo en del og jeg vil gerne have en "ren" maskine.

Kan man ikke rense maskinen inden man installere win7?

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 29-03-14 13:58

Jo du kan formatere harddisken samtidig med at du installerer Windows 7, start fra DVD drevet for at installere en ren version og vælg at formatere disken

Kommentar
Fra : ara

Dato : 29-03-14 14:15

Jeg får ikke denne mulighed.

Jeg får to muligheder.
1: opgrader til en nyere version af windows, og bevar dine filer.

2: brugerdefineret.

Jeg valgte nr 2, men der ligger stadig en masse gamle ting på pc'en.

Kommentar
Fra : kimpetersen

Dato : 29-03-14 14:16

Husk at check om pc'en kan køre Win 7.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 29-03-14 14:52

Citat
Husk at check om pc'en kan køre Win 7.
god ide' og hent bundkortdrivere før du formaterer og gem driverne på et eksternt medie og installer efter Windows er installeret
Citat
Jeg får ikke denne mulighed.
det er fordi du ikke forstod mit indlæg
Citat
start fra DVD drevet
læg Windows 7 DVDen i drevet og genstart computeren, vælg at starte fra DVD drev - lad ikke Windows starte hvis ikke du får en BOOT menu nederst på skærmen før Windows indlæses, så skal du i BIOS og ændre så computeren starter fra DVD drevet

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 29-03-14 15:15

Som skrevet = brug brugerdefineret og vælg formater drev/ALT hvis du ikke kan Boote fra dvd kan det være din Win7 ikke er Boot-bar og skal startes op fra et styresystem.
Har du ´bare´ installeret oven på den gamle, ligger der en mappe i C: der hedder OLD XXX den kan du bare slette.
Har du lavet en opgradering, ligger alle gamle programmer og lignende stadig på den.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 29-03-14 15:18

Citat
stadig en del "gamle" ting på maskinen, som jeg ikke har adgang til

Hvor kan du se det?

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 29-03-14 17:57

En mulighed:

Start computeren med en XP CD
Formater og installer
Læg drivere ind til XP

Brug din win7 CD til opgradering.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 30-03-14 03:41

Du skal før istallationen slette harddisken. I hvertfald gammel boot seltor og partitioneringer mv.

Det findes der specielle programmer som kan klare. De skal være på en bootbar cd.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 30-03-14 03:46

Men husk at bærbare kræver den helt specifikke driver til netop den maskine og det styresystem.
Hvis du ikke kan få en vin7 driver til netop det chipset, som er i den bærbare, kommer det aldrig til at køre godt og hurtigt.
en bærbar kan køre uden DMA, men kun for langsomt til mange formål. Også lan funktionenog lyd kan kræve helt specifikke drivere.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 31-03-14 20:15

Jeg har en Zepto computer der oprindelig er beregnet til Xp og Vista (incl driver cd) som kører med win 7 og win8 på hver sin harddisk.
Det er en bærbar.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 31-03-14 23:08

Citat
Men husk at bærbare kræver den helt specifikke driver til netop den maskine og det styresystem.

Øh - min Zeptto kan også køre med Linux Ubuntu /mint, og det er medfølgende Linux drivere.

Men som sagt - prøv at installere XP og så opgradere til win 7

Kommentar
Fra : ara

Dato : 01-04-14 22:06

Så fandt jeg ud af hvordan jeg formaterede.

Nu har jeg så hentet et program der hedder cpu Z.

Dette program fortæller mig hvilket bundkort der er monteret i pc'en.

Lenovo 22413YG, og en bios fra 04/22/2009

Men hvordan får jeg opdateret disse to?

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 02-04-14 14:11

Prøv at kigge på lenovo's hjemmeside, de har måske noget du kan bruge
http://www.lenovo.com/dk/da/

Kommentar
Fra : ara

Dato : 02-04-14 18:45

Har set siden, men kan ikke finde rundt i den.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 02-04-14 19:53

Hvad hedder din Lenovo helt præcis, og det står foran eller bagpå.
Den hedder Lenovo og et navn og et nummer, som jeg husker det.

Så kan vil måske finde drivere.

1. Har du en CD med XP
2. Har du en linux CD / DVD (Linux / Ubuntu / gparted / mint )
3. Er din win 7 en opgraderinger CD
4. Er du sikker på at der ikke er en recover partition på harddisken.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 03-04-14 12:16

Citat
Så fandt jeg ud af hvordan jeg formaterede.
Fint
Fik du installeret Windows 7?
Virker alt som det skal?
Hvorfor så lede efter drivere?
der kan hentes manglende drivere her:
http://support.lenovo.com/en_US/detail.page?LegacyDocID=MIGR-70443
det er en hel jungle med masser af drivere, så find ud af hvad du mangler driver til og hent kun de nødvendige, driver til bundkortet er under Chipset og det er den første af måske en lang række som måske skal installeres.
Har du opdateret fra Windows update?
Kører computeren uden problemer så har Windows update installeret drivere og du behøver ikke gøre noget