/ Forside/ Interesser / Hus og have / Andet hus og have / Spørgsmål
10  Stouenberg 3232
Kat væk urt (Coleus Canina)
Fra : lukas2502
Vist : 1992 gange
91 point
Dato : 26-03-14 17:27

Jeg er ked af at en kat fra nabolaget bruger mit urtebed som kattetoilet. der skrives en del om at Coleus Canina skulle være effektiv til at holde uønskede katte væk, på en måde der ikke skader katten, men der er desværre ingen anvisninger om hvor disse planter kan købes!

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 26-03-14 18:35
Kommentar
Fra : lukas2502

Dato : 26-03-14 18:59

Min forestilling rakte ikke til, at det kun kan foregå på engelsk. Men at der skulle være en dansk plantehandel der havde disse planter til salg!!!

Kommentar
Fra : jøjø

Dato : 26-03-14 20:23

Du kunne også prøve hjortetakolie, der fås i Matas.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 26-03-14 20:40

Et alternativ er som hos os, en lille hund,

der har ikke været katte her o æ tangsti, siden jeg kom herned med Debbie for et par år siden...

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 26-03-14 21:15

Sidste sommer så jeg nogen planter i Ringsted Planteforum, som skulle holde kattene væk:
http://www.planteforum.dk/side.php?nr=14

Da jeg flyttede ind i min lejlighed, med en lillebitte have, for 2 år siden var der jævnligt en kat i haven. Problemet var, at den gravede sin l*rt ned i haven og så gravede min hund det op.

Min daværende hund var et lille arrigt bæst af en hanhund, det skete et par gange, at han skræmte katten ud af haven, men den kom igen når hunden ikke var der.

Jeg læste mig til, at katte ikke kan lide citron-timian og pebermynte, så jeg købte et par forskellige slags citrontimian og plantede i haven.

Jeg kan ikke sige hvorvidt de virkede, for sidste år døde hunden og vi fik en ny, som gravede planterne op.
Vores nye hund er et lille pjok af en hunhund, men siden hun flyttede ind har vi ikke set katten i haven.

Så det er altså ikke alle hunde, der kan holde kattene væk. ;)

Kommentar
Fra : lukas2502

Dato : 26-03-14 22:24

Efter min erfaring virker "Hjortetakolie" kun effektivt mod "gnavere" .

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 26-03-14 23:02
Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 27-03-14 07:16

Den jeg så sidste år, hos Ringsted Planteforum, lignede denne, men den var mere grov i det, det var ikke en køn plante: http://davesgarden.com/guides/pf/showimage/81108/

Kommentar
Fra : lukas2502

Dato : 27-03-14 08:26

Citat
Min forestilling rakte ikke til, at det kun kan foregå på engelsk. Men at der skulle [U]være en [/U][U]dansk plantehandel der havde disse planter til salg[/U]!!! [Meget forvirret]

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 27-03-14 09:32
Kommentar
Fra : lukas2502

Dato : 27-03-14 10:59

[CITAT]
Ellers kan du købe fra Tyskland[/CITAT
Tjaaaa! I Tyskland betaler man mig bekendt ikke i CHF. og porto inden for Schweiz er 7,95 CHF. (= 48,64 DKK) desuden er der ingen angivelser, om muligheden for at sende ud af landet.
Men jeg kan jo håbe at Bilka får dem igen.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 27-03-14 20:40

Hvorfor ringer du ikke til den nærmeste planteskole og spørger om de, hvis de ikke har den plante, kan bestille den hjem?

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 27-03-14 23:10

Hvis den plante var så effektiv mod katte, så ville den sikkert kunne købes overalt i DK.......

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 27-03-14 23:31

Jeg vil også købe et par stykker, men nu generer den plante, vel ikke vores egern.

Kommentar
Fra : lukas2502

Dato : 27-03-14 23:43

Citat
Hvis den plante var så effektiv mod katte, så ville den sikkert kunne købes overalt i DK

Den er sikkert ikke helt billig, den kan ikke overvintre ude, den er ikke meget kendt.
Jeg hørte om den ved et tilfælde, da jeg beklagede mig over at min urtehave blev brugt som kattetoilet. kunne en huske at der havde stået noget om Coleus Canina var effektiv til at holde katte væk. Og kunne finde en del der havde kommenteret hvor god den var, men desværre ikke nogen steder af nyere dato, hvor den kunne købes.

Accepteret svar
Fra : katekismus

Modtaget 91 point
Dato : 28-03-14 14:34

http://krydderurtehaven.dk/search/node/Gå%20væk%20kat

Gå væk kat plante

Plectranthus canin

Kr. 35,-

stk.

Godkendelse af svar
Fra : lukas2502

Dato : 28-03-14 15:21

Tak for svaret katekismus.
Nu er det bare med at vente til Maj måned hvor de begynder at levere.

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 28-03-14 16:23

Det ser ud til, at være en stor plante-familie (eller hvad sådan noget hedder), som bl.a. omfatter mølplanten: http://www.haveabc.dk/A/M%C3%B8lplante%20-%20Plectranthus?dbid=2f2211c5-2d03-4884-a93e-0cf6f720b4d1

De hedder allesammen noget med "plectranthus".

Spørgsmålet er jo så bare, om de alle sammen kan holde katte væk.

Mølplante er der mange der har indenfor (der står en på min datters værelse), de er super nemme at formere.
Så når du har fået fat i din plante kan du jo prøve, at tage en stikling og lave en plante som du beholder indendøre, hvis den så overlever kan du jo selv lave nye til næste forår.