/ Forside/ Interesser / Hus og have / Andet hus og have / Spørgsmål
10  Stouenberg 3232
Fjerne maling m. korn i
Fra : FroZzi
Vist : 421 gange
50 point
Dato : 25-03-14 19:57

Vi har netop købt et hus hvor stuen er blevet malet med en maling hvor der er sandkorn i af en art. Hvis vi gerne vil have glasvæv op hvad er så den nemmeste/korrekte metode?

Jeg går ud fra det skal slibes af, evt. med en girafsliber eller lign?

Kommentar
Fra : FroZzi

Dato : 25-03-14 20:14

Det skal siges at malingen er malet direkte uden på en rå gasbeton væg.

Kommentar
Fra : McBobo

Dato : 25-03-14 20:16

Alt efter hvor glatte væggene er kan du bare pletspartle og slibe væggene med en girafsliber
(korn 100)

Ellers skal du fuldspartle (skrabespartle) + pletspartle, grunde, opsætning af glasvæv, fuge og 2-3 gange maling...

Ps. Husk når du opsætter glasvæv at mønstret følger/overlapper hinanden (firkanterne)

McBobo

Kommentar
Fra : FroZzi

Dato : 25-03-14 21:44

Væggene er glatte hvis man ser bort fra "sandkornene" men der er til gengæld mange korn

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 25-03-14 22:34

En varmepistol og 'knofedt' (= hånd spartel)

Ingen fare for antændelse af underlaget, da malingen jo ligger direkte på gasbeton'en.

</MOLOKYLE>

Accepteret svar
Fra : McBobo

Modtaget 50 point
Dato : 25-03-14 23:23

Nej nej... glem alt om varmepistol...

Så længe væggene er okay, som du siger... kan du bare let-slibe væggende med en girafsliber.
Du kan leje en girafsliber i byggemarked, hvis du ikke selv kan fremskaffe/låne en + køb af sandpapir korn 100)

Hvis der er løstsiddende malingen eller andet skal det selvfølgelige skrabes af og pletspartles + huller.

Vigtigt!
Du skal bare søger for at vedhæftningen er 100% ok.
Det kan lave en tapeprøve med malertape.... Tag og ryk et stykke malertape af på ca 0.5 meter og tryk det godt ind på væggen nogle steder så det sidder godt fast og tag det af igen.

Hvis der ikke sidder noget på tapen er din bund OK, og du klar til opsætning at glasvæv.

McBobo

Godkendelse af svar
Fra : FroZzi

Dato : 27-03-14 06:28

Tak for svaret McBobo.