/ Forside/ Interesser / Helbred / Andet helbred / Spørgsmål
10  transor 1971
Fjerne plak hos tandlægen?
Fra : Voldgift
Vist : 609 gange
50 point
Dato : 12-03-14 09:59

Jeg har fået lidt plak. Kan tandlægen fjerne det på 1 besøg?

Kommentar
Fra : poten

Dato : 12-03-14 10:35

Ja!

Accepteret svar
Fra : Eyvind

Modtaget 50 point
Dato : 12-03-14 11:07

Ja - det hedder en tandrensning.

Kommentar
Fra : kenwood

Dato : 12-03-14 11:45

du kan også selv,,det koster gratis.

Kommentar
Fra : Voldgift

Dato : 12-03-14 11:58

Hvordan gør jeg det selv? Har virkelig prøvet en del

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 12-03-14 12:22

Plak er fastgroet skidt og møg, kniber det i hjørnerne så brug tandtråd.

Er det tandsten kan du ikke selv fjerne det.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 12-03-14 14:56

Du køber en elektrisk tandbørste, en af dem der roterer op og ned på tanden, eksempelvis Oral,
den vandrette bevægelse kan du sagtens selv lave med en almindelig tandbørste.

Og så bruger du en tandpasta med lidt slibemiddel i, og du fjerner let selv dit plak,
den (halv)årlige tandrensning hos tandlægen er så måske overflødig,

men overdriv nu ikke, du kan også få slibeskader ved for megen børstning...

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 12-03-14 15:10

Først bruger du en vinkelsliber, derefter en god rystepudser med sandpapir - korn 180. Efterpoleringen klares med korn 300 med små dryp på bisserne med lidt linolie.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 12-03-14 17:19

Man kan bare lade det sidde, så går der ikke mange år - og du har ikke det problem mere.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 12-03-14 17:52

Kandu vejen til en hurtig løsning, men vist ikke så hurtig?

Skal vi ikke her bare hjælpe hinanden??

Eller er der noget jeg har misforstået???

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 12-03-14 18:32

Citat
Man kan bare lade det sidde, så går der ikke mange år - og du har ikke det problem mere.

Det er altså en længere proces, der skal først opstå et hul, opdager tandlægen bliver det fyldt ud.

Efter 2 år falder plomben ud, så gider man ikke ofre en plomb igen.

Efter yderligere to år er hullet så stort at tanden knækker eller roden bliver inficeret, så skal hele skidtet ud, og man skal have en bro eller stift........er det mange tænder ryger de ud, men er der bare et par sunde tænder for eller bag bliver der lavet en ny bro som støtter sig til eksisterende tænder hvad der er bedre end en løs protese....................medmindre man ofrer et implantat.

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 12-03-14 18:47

Citat
Eller er der noget jeg har misforstået???
Nej, der er faktisk ikke noget du har misforstået.
Jeg kunne selvfølgelig også omformulere svaret ved at sige; "Som man råber i skoven får man svar"

Du giver selv et svar som lyder;
Citat
Og så bruger du en tandpasta med lidt slibemiddel i, og du fjerner let selv dit plak,
den (halv)årlige tandrensning hos tandlægen er så måske overflødig,
Hvordan synes du selv det lyder...?
Jeg tror næppe, man kan undvære et besøg hos tandlægen, hvis og såfremt man har plak, fordi plak er bakteriebelægninger, som ses som en blød og let afskrabelig gul/hvid masse langs tandkødsranden. Plak kan forårsage skader på både tænder og tandkød.

Derfor, svengiversen. Før du begynder at rette på mig, burde du hellere feje for egen dør. Plak fjernes - som du skriver - med lidt tandpasta m/slibemiddel - men det gør bakterierne ikke..! de sidder i tandlommerne og kan forårsage paradentose. Dér er en tandrensning pinedød nødvendig.
Det burde du vide, især når du er højtuddannet.

Mvh.
Tommy.
Plakfortet.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 12-03-14 19:48

Yes sir, med eller uden vinkelsliber?

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 12-03-14 21:43

Med, selvfølgelig da..........hmmmm......skrev jeg ikke det...?

Godkendelse af svar
Fra : Voldgift

Dato : 13-03-14 21:13

Tak for svaret Eyvind.