/ Forside/ Karriere / Job / Andet job / Spørgsmål
10  jakjoe 380
Dagrenovationskørsel-farligt gods
Fra : warrior
Vist : 829 gange
50 point
Dato : 10-03-14 15:48

Er der nogen der ved, om man skal have farligt godsbevis for at køre dagrenovation med en renovationsvogn. Min nye arbejdsgiver påstår det. Jeg mener, man ikke skal.
Jeg arbejder desuden med opsamling og sortering af spildolie, maling, limrester batterier m.m internt på arbejdspladsen. Ting som betragtes som farligt gods; men bevis hertil er ikke nødvendigt, mener jeg, da behandlingen heraf foregår på arbejdspladsen, og ikke som transport på landevejen. Har jeg ret?

Kommentar
Fra : ans

Dato : 10-03-14 16:14

Citat
Som faglært Renovationschauffør har du kørekort til lastbil (kategori C) og vogntog (kategori C/E), samt certifikat til gaffeltruck og til transport af farligt gods (ADR). Endvidere kan du betjene køretøjer, som er typiske for renovationsområdet, såsom komprimator- og flakbiler.

http://transport.ucholstebro.dk/artikel/renovationschauffoer.html

Kommentar
Fra : xou

Dato : 10-03-14 18:12

HEJ warrior !
Jeg arbejder med dagrenovation og har ikke det bevis,så prøv at spørg` ind til det hvorfor han mener det måske skal du kunne køre andet.har KUN cat c kort og chøfør uddannnelsen.
hilsen xou

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 10-03-14 23:00

Er det ikke arbejdsgiver der bestemmer hvad du skal have af certifikater for at han vil have dig på sin arbejdsplads, selv har jeg det hele, men dæleme ikke ikke uptodate med noget som helst og kan slet ikke huske det efter 40 år (3 ugers kursus på special arbejder skolen + 3 mere til hænger).
Jeg må ?? muligvis køre med alt, men turde det ikke, med nutidens strenge krav om sikkerhed på hjul.

Accepteret svar
Fra : bentjuul

Modtaget 50 point
Dato : 11-03-14 14:07

Skal jeg give dig et godt råd til dit spørgsmål, så gå i din fagforening og tal med dem om problemet.

Kommentar
Fra : warrior

Dato : 11-03-14 16:52

Ans: Jeg har ikke fået den uddannelse som renovationschauffør, som beskrevet. Jeg har certifikat kun til forvogn, og har af et firma fået instruktion i brug af anlægget til affald. Det er alt.
Jeg har kørt som sådan i nogen år, og har fået ny arbejdsgiver på det samme sted. Indsamlingen foregår internt på min arbejdsplads.
Jeg har spurgt en chauffør, som også kører renovation hos et andet firma, og han har heller ikke beviset. Han siger desuden, at hvis et køretøj skal føre farligt gods, skal det være forsynet med en mærkat, der gør opmærksom på dette. Så jeg mener ikke dagrenovationskørsel skal betragtes som farligt gods.
Jeg vil gerne kunne være sikker i min sag, hvis de vil fratage mig retten til at køre.
Men ellers er det jo rigtigt, at jeg kan forelægge det for fagforeningen.
Tak så langt.

Godkendelse af svar
Fra : warrior

Dato : 12-03-14 11:49

Tak for svaret bentjuul.