/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
Utilsigtet og tilbagevendende nedlukning
Fra : jeanettesmor
Vist : 375 gange
500 point
Dato : 07-03-14 12:31

En nyinstalleret Win7 Home Premium er begyndt – ganske umotiveret – at lukke ned hver formiddag på samme klokkeslæt. Først kommer der dog en advarsel, hvor man kan vælge Ja eller Nej om at fortsætte. Man kan bare ikke vælge med musen, så resultatet er at pc’en lukker, ikke genstarter. Om eftermiddagen kører den helt normalt.

Disse er andenhåndsoplysninger, jeg har aldrig selv været ved pc’en om formiddagen.

Al hardwaren er fornyet i forbindelse med skift fra XP til Win7 og har virket fint indtil for en uges tid siden.

Pc’enbruges kun til at skrive på, ikke noget med spil eller deslige. Der må være et eller andet sted, hvor der på en eller anden måde er sat ”lukketid” på, men hvor skal jeg søge efter den indstilling?
Har kikket i Opgavestyring og der er ikke noget at få øje på – og har sat Strømbesparelse til aldrig at slukke for harddisken. Det gjorde dog ingen forskel.
Tak på forhånd – og god weekend
Vh
jeanettesmor

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 07-03-14 12:46

Det kan være et program der kører i baggrunden - når du kender tidspunktet, kunne du måske spotte programmet ved at åbne Jobliste/programmer
Eller prøv at scan for mallware.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 07-03-14 13:11

Det kan være at antivrusprogrammet scanner hver dag på samme tidspunkt og at programmet er sat til at lukke computeren efter scanning, det er noget som brugeren uforvarende har indstillet - ikke programmet som er sat til at lukke som standard.
Åben antivirusprogrammet og se i dens indstillinger og fjern en eventuel markering som lukker computeren

Accepteret svar
Fra : molokyle

Modtaget 500 point
Dato : 07-03-14 16:48

Sådanne 'ting' kan 'bestilles' i BIOS ..afhængig af version

Engang begyndte en maskine at boote op hver nat kl 3.00 ...vi 'mistænkte' rengøringskonen for at surfe porno ..istedet for at svabe ...men?

Det var en obskur BIOS funktion der var aktiveret

Præcis som WAKE ON LAN i BIOS ..kan give sære onedlukninger

Tjek derfor denne mulighed i din BIOS
</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : jeanettesmor

Dato : 08-03-14 11:02

Tak for svar, Alle Tre - foreløbig.

Jeg skal besøge computerhjemmet i morgen og ser på Kaspersky - BIOS har jeg lidt svært ved at tro kan være synderen - det ville have krævet en aktiv og bevidst handling at ændre noget der.
Jeg har ikke gjort det (maskinen kørte problemfrit de første par uger efter opgraderingen) og ejeren er en dame på 78 og jeg kan garantere for, at hun ikke aner hvordan man kommer ind i BIOS, og selvom hun vidste det, ville hun hverken drømme om eller turde gøre det.

Jeg kikker også efter om der skulle være andet end Word i gang - det plejer ikke at være tilfældet.

Systemgendannelse har jeg tænkt på og forsøgt. Problemet er dog, at Win7 kun giver meget få gendannelsespunkter, alle indenfor den seneste uge - og det hjælper jo ikke noget.

Vender stærkt tilbage i morgen eftermiddag.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 08-03-14 19:08

Tror som der bliver skrevet, (og så en dame på ???) at det er flueben der er blevet sagt JA til, og i gamle dage var Kaspersky? først med at genstarte efter en scanning, med muligheder for at lukke ned efter en færdig ´ditto´, har selv muligheden på mit AVG, og der skal ikke mange museklik til, før det bliver permanent (Øh, ikke noget med hår at gøre).

Har vedkommende overvejet dette - altid starte op med en frisk pc eller bare?:
http://help.comodo.com/topic-82-1-157-1234-.html
http://download.cnet.com/Returnil-System-Safe-Free-2011/3000-2239_4-10704691.html

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 08-03-14 19:11

NB; det kan vel ikke have noget med opdateringer eller manglende at gøre - men så burde det vel ikke lukke en pc ned ELLER.

Kommentar
Fra : jeanettesmor

Dato : 10-03-14 12:28

Problemet er løst.

Jeg kunne intet ”unormalt” finde, så jeg valgte at køre Undersøg disken og ret alle problemer – det virkede.
Nu står jeg i den situation at skal acceptere et af svarene, selvom ingen af dem gav løsningen. Det må være metoden ”ælle-bælle” det skal i brug her.

Men tak til jer alle.

Specielt til mig-selv:
(og så en dame på ???) – du kunne trænge til at revidere din opfattelse af gamle kvindelige pc-brugere.
Hende på 78 kan bruge sin pc til det hun har brug for, nemlig at skrive og redigere. Andet behøver hun ikke at vide. At hun så engang imellem kommer til at trykke hvor hun ikke skulle – den slags sker jo for alle.

Jeg selv er 73 og er ganske godt inde i brugen af pc og ved at den kan få nykker fra tid til anden.
Kunne aldrig drømme om at købe en færdig pc, foretrækker at bygge mine maskiner selv, med de komponenter og programmer som jeg har brug for og slippe for alt unødvendigt skrammel som følger med mærkevarepc'er.
For mindre end en uge siden satte jeg en SSD harddisk i min primære maskine – og sådan en HD kan jeg varmt anbefale.
Jeg beskæftiger mig meget med billed- og lydbehandling, laver hjemmesider, osv, osv.
Der er masser af pc ting jeg ikke kan, bl.a. at skrive programmer (tror i det mindste ikke jeg kan, har aldrig prøvet).

Med dette ville jeg bare sige, at bare fordi man er kvinde i oldemoralderen er ikke ensbetydende med at man er computerignorant. Der er mange af os som følger fint med og finder megen glæde i brugen af pc’er og andre nymodens tekniske vidundere. Holder forkalkningen i ave, tror jeg.

Vh
jeanettesmor

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 10-03-14 17:08

jeanettesmor ->
Efter den svada til 'ungdommen' ..så kan påængårnø vist KUN gå til udertegenede
</MOLOKYLE>

Godkendelse af svar
Fra : jeanettesmor

Dato : 11-03-14 08:41

Tak for svaret molokyle.

:DD

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 11-03-14 15:35

Takker og bukker ..mig i støvet, for en voksen kernekvinde
</MOLOKYLE>