/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Smalltalk / Spørgsmål
10  Camillasm.. 12371
Tråd for XP fans - snak om XP
Fra : Eyvind
Vist : 503 gange
100 point
Dato : 04-03-14 19:39

Det er smalltalk og derfor ikke nødvendigt med et spørgsmål.
Support fra Microsoft til XP ophører snart som er d. 8 April nu i år.
Gode ideer til at "gemme" XP med de sidste opdateringer hilses velkomment.

Jeg har fået tudet ørerne fulde af folk som siger, at XP bliver angrebet straks af hackere.
Der er endnu ingen som specifikt kan fortælle hvordan hackere kommer ind i computeren hvis man holder sig fra andre hjemmesider end eks. banksider og ikke bruger computeren til mail.
Tomme adresselister gør det vel også sværere for hackere at benytte computeren som spreder.
Diverse sikkerheds programmer er åbentbart heller ikke nok hvis ikke XP bliver opdateret hele tiden.
Hvis samtlige porte er Stealth (usynlige) bør der vel heller ikke være adgang.

Kom hid XP fans og lad os finde en løsning til, at bevare XP.

Accepteret svar
Fra : Klaudi

Modtaget 100 point
Dato : 04-03-14 21:22

Ved ikke lige hvorfor "fanden skal males på væggen" bare fordi ms ikke laver flere opdateringer,
hvis man bruger sin sunde fornuft kan det vel ikke gå helt galt!

Der er firmaer der fortsat vil lave opdateringer/programmer og deres(ms) validerings server kører stadigvæk efter 8/4 så man skulle kunne geninstallere xp og få den godkendt.

mvh XP, Win 7 og Win 8.1 bruger

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 04-03-14 21:28

Citat
Jeg har fået tudet ørerne fulde af folk som siger, at XP bliver angrebet straks af hackere.

Jeg har godt hørt det. Men lad os nu se. Jeg bliver ialtfald ved,så længe min 10 år gamle hp maskine funker. Også af den simple grund,at min gamle Almanak (kalender) fra Win 3.1 kører her på XP`en.
Og der ligger næsten 20 år gamle oplysninger på,som jeg ikke kan åbne i Win7. (16 bit kontra 64 bit).

Vi går jo i fare,hvor vi går. Hvis nu Putin og Obama,graver atom raketterne fri igen, får vi måske slet ikke brug for en afløser til Win XP.

M.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 04-03-14 21:29

Det lyder godt Klaudi

Hilsen fra en:
XP - Vista - win7 - win8 (uden .1) - bruger.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 04-03-14 23:02

Xp er med årene blevet et 'klippefast' operativsystem

Ingen grund til at 'skrotte' det. Antivirus programmer og firewall's skal nok blive 'opdateret' en rum tid fremover (..der er penge i 'lortet').

Problemet ligger i om NY HARDWARE (..måske? ..måske ikke?) bliver supporteret med drivere (Jeg tænker på lagermedier som; DVD/Blueray, RAM kredse og SDD drev).

Det er, som jeg ser det, den eneste grund til at skulle skifte til 'nyt'. Sålænge man kører med 'gammel' hardware, så går det såmen nok. Hvis bare man 'opfører' sig 'ordentligt' og tænker sig om. Jeg har f.eks. ingen problemer med mine gamle Commodore 16, 64, 128 maskiner.

Amiga 500 & Amstrad CPC464, CPC664 og CPC6128 folket lader sig heller ikke 'skræmme' af ny teknologi. Det VIRKER bare ! ..den dag idag

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 04-03-14 23:09

Ps. Med virtualiserings/emulerings software burde det heller ikke være et problem med hverken hardware eller software opdateringer kørt under 'nyere' operativsystemer at fortsætte med at benytte Windows XP.

Host-systemet tager sig af 'den slags'

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 04-03-14 23:16

Commodore C64 findes f.eks. til Android:

https://play.google.com/store/apps/details?id=org.ab.c64&hl=da

..mon ikke XP findes i lign. APP's fremover?

Sikkerhed? Det tager 'det andet' operativsystem sig af i den forbindelse

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 04-03-14 23:35

Citat
at XP bliver angrebet straks af hackere.

Der da ellers godt igang med så vista/ win7 og 8, så personligt tvivler jeg på at der er mange hackere der gider ofre tid på et gammelt system.
Samt du kan jo bare køre det virtuelt, som også er nævnt.
Jeg har altid reklameret for dette program og jeg tror mange tror at det bare er en anden måde at gendanne systemet på = som findes i Windows, men de tager fejl:
http://help.comodo.com/topic-82-1-157-1234-.html
får du lus eller bare vil tilbage i tiden - så tager det en genstart og alt er som nyt igen.

Du burde også kunne lave en XP der kører direkte fra dvd drevet.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 04-03-14 23:41

Eyvind -> Lad mig prøve at anskueliggøre problematikken fra en anden vinkel:

Hvornår har du sidst hørt om virus der udnytter sårbarhederne i f.eks. CP/M operativsystemet?

Næeh.. vel?

Der er simpelthen ikke økonomi at knække XP bare 6 mdr. efter 'udløbsdato'.

'De Onde Kræfter' vil selvklart blive sat ind imod majorteten af brugere; hvilket vil sige Windows 8.X, Ios X og Android X systemerne. Eftersom det er dér, potentialet for at få 'nogen' på krogen, er størst

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 05-03-14 10:30

Nu er det jo ikke mig som hyler op om angreb fra hackere.
Jeg har da også tænkt, at køre med min lille bitte server som kører under XP, ved særlige lejligheder.
Den fylder så lidt, at det tager mindre end 10 min. at "friske" den op. Ære være Acronis, i det høje.

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 05-03-14 11:34

Citat
Der er simpelthen ikke økonomi at knække XP

Jeg tænker da lidt på samme måde. Hvis XP,som den jo nok gør,ender som en museumsgenstand,vil der nok ikke være det store "søgning",på den.

Har en vis ro i sindet,på samme måde som med min 10 år gamle Opel. Tror ikke den vækker det store interesse blandt biltyve. Stod der derimod en funklende Audi A6 i carporten,sååe.............

M.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 06-03-14 09:17

Og så til 'anden' del af dit ikke spørgsmål:
Citat
Der er endnu ingen som specifikt kan fortælle hvordan hackere kommer ind i computeren hvis man holder sig fra andre hjemmesider end eks. banksider og ikke bruger computeren til mail.
Tomme adresselister gør det vel også sværere for hackere at benytte computeren som spreder.

Det kan jeg heller ikke specifikt. Men rent konceptuelt kan jeg måske komme med nogen svar.

INFEKTION:

1.) Simpel phishing: Du 'tror' du logger ind på netbank ..meeeen det er bare ikke netbank.
2.) Drive by: Du staver forkert: netbunk.
3.) Email vedhæftninger: Det er IKKE et billede af Helle Thorning nøgen!
4.) Router hijack: Det er ikke din pc, men din router der er målet.
5.) Kigge på billeder: Der to metoder til at gemme virus i Jpg filer: buffer overrun (udnytter sårbarhed i en bestemt *.dll fil der bruges til decodning af jpg filer) og putte koden direkte ind i billed data uden det kan ses.
6.) Rootkit: Du har købt en film eller en cd, men forretning er uforvarende 'kommet til' at sælge dig en piratkopi.

SPREDNING:

1.) I det øjeblik du går på internettet kan din pc, hvis den er inficeret, være en del af et botnet og kan bruges til DDOS angreb mod andre sider uden du er klar over det.
2.) Du har fået en virus 'med over' ved back-up. Senere forærer du en bekendt en kopi.

Den rent tekniske side af sagen har jeg mindre forstand på ...naturligvis

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 06-03-14 09:35

Ps. Ovenstående har bare intet med opdateringer at gøre og burde fanges af et godt antivirusprogram og firewall. Selvfølgelig er det en fidus at bilde folk ind, at det er fordi deres operativsystem er 'forældet' at de udsættes for disse trusler, således de køber en 'ny' vare.

De reelle trusler er sårbarheder i operativsystemet der normalt kun kan udnyttes af inficerede websider ..det være sig i selve sidens klientkode (javascript/vbscript), tilføjelses programmer (JAVA), banner reklamer (iframes), HTTP headers (bufferoverruns, mm.)

Hvis du downloader og installerer 3. part software er du selvfølgelig også sårbar for virus/malware, men igen: Et godt antivirusprogram burde være sikkerhed nok.

Tilbage er 'klassikeren' du takker JA til hva' som helst... dette kan 'snyde' såvel antivirusprogram som firewall. Midlet imod dette kaldes omtanke og opmærksomhed !!!

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 06-03-14 12:17

Når engang netbanker og andre tjenester bedømmer Windows XP som usikker, så kan du ikke bruge styresystemet til NemID (eller hvad det det nu hedder til den tid) fra en XP computer, det behøver ikke at være inden for 1 eller 2 år men den dag kommer at i ikke kan bruge styresystemet til ret meget online, allerede om kort tid begynder i at få nogle popup om at skifte til et mere moderne styresystem, hvis i har computeren tilsluttet internettet:
http://www.computerworld.dk/art/230223/popup-besked-vil-komme-igen-og-igen-skal-f-dig-til-at-droppe-xp

Godkendelse af svar
Fra : Eyvind

Dato : 06-03-14 13:46

Tak for svaret Klaudi. Jeg forventer, "at det nok skal gå"

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 06-03-14 16:47

velbekomme og vi krydser fingre for at det varer længe inden xp forsvinder ud i "tågen"

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 06-03-14 19:57

Yes -

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 12-03-14 19:00

Hov... jeg glemte jo at nævne:
Man ka' læg' XP i fryseren

http://www.orbitdownloader.com/freeware-download/Deep-Freeze.html

</MOLOKYLE>