/ Forside/ Interesser / Helbred / Andet helbred / Spørgsmål
10  transor 1971
Lægebesøg
Fra : jensviggo
Vist : 1111 gange
100 point
Dato : 04-03-14 07:54

Elly får medicin for forhøjet blodtryk. Hver gang Elly skal have mere medicin, skal hun afsted til lægen for at få det, dvs hun skal møde personligt op i konsultationen, selve ekspeditionen ta´r 1 minut, hvad der er gået forud er, Elly bor på landet, langt fra offentlige transportmidler, har ingen mulighed for at komme afsted ved egen kraft, altså er hun afhængig af andre til at køre sig.
Den der kører hende henter hende typisk kl 0830, da der er konsultation fra kl. 0900, så kan Elly sidde i venteværelset i op til halvanden time inden hun kommer ind til lægen, ud efter ca max. 2 min. hjem. Dagen efter kan hun så hente medicinen i den nærmeste dagligbrugs, igen skal hun køres frem og tilbage fra hjemmet.
Så er det jeg spørger, hvorfor kan Elly ikke bestille medicinen over telefonen som hun har gjort i mange mange år, jeg mener det er spild af lægens, Ellys og chaufførens tid, spild af brændstof til transport, og mange ærgelser.
Elly kan kun få så små portioner ad gangen, at hun skal afsted ca, hver fjortende dag.....urimeligt trægt embedsmandsvælde, skrankepaveri, uden hensyntagen til sund fornuft.

giv venligst Ellky et godt råd

Kommentar
Fra : Jan4100

Dato : 04-03-14 07:59

Citat
skrankepaveri, uden hensyntagen til sund fornuft

Præcis

Kommentar
Fra : Jan4100

Dato : 04-03-14 08:02

hov glemte at sige at lægen burde om ikke andet "kende" Elly fra journalen så han/hun behøver ikke at se på patienten for at udskrive medicin som kan blive bragt ud af apoteket.

Kommentar
Fra : JanusN

Dato : 04-03-14 08:17

Elly må spørge lægen hvorfor hun skal møde personligt op og hvorfor hun kun kan få udskrevet medicin til 14 dage. Hvis lægen ikke har en fornuftig forklaring må hun kraftigt overveje at skifte læge.
/Janus

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 04-03-14 09:56

Vi bestller da bare ny medicin hos vor læge, der sender/mailer recepten til nærmeste apotek

Vel at mærke medicin vi er ordineret til fra tidligere lægebesøg, kun hvis der er tale om narkotika eller anden stærkt sundhedsfarlig medicin er er lægebesøg nødvendig.

Kommentar
Fra : dogvillestar

Dato : 04-03-14 10:26

Får selv medicin for forhøjet blodtryk, og der lægger min læge en recept ind på apotekernes recept-server, så jeg kan hente blodtryksmedicin til 3 måneder ad gangen!
Det har jeg gjort de sidste 2 år!

Jeg er 53 og bliver checket en gang om året hos lægen vedr. blodtrykket!

Men hvorfor Elly eller Ellky skal til lægen hver gang er en gåde, en gåde som det nok kun er lægen der kan opklare!

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 04-03-14 10:34

Citat
kun hvis der er tale om narkotika eller anden stærkt sundhedsfarlig medicin er er lægebesøg nødvendig.

Ved ikke om de regler er lavet om, eller det bare er Lægerne der er ved at være træt af reglen, men har du FAST Læge, burde du kunne bestille det over nettet uden problem, jeg har fået ´stærk´ medicin udleveret det sidste år, uden at skulle bestille tid - mener han satte mig på en ´hvidliste´ så jeg bare kunne bestille løs.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 04-03-14 10:43

Hvis lægen hverken skal måle blodtryk eller tage en blodprøve er det totalt kuk.

Jeg får lagt blodtryksmedicin ind på apotekernes server til 6 indkøb, dvs næsten 2 års forbrug, og fik den sidste gang forlænget blot ved opringning til lægesekretæren, dog skal jeg stadig have målt trykket hver 3. måned, hvilket lægens sygeplejerske klarer, og hun tager også en blodprøve for kolesterol.

Men sagt på offentligt sprog..........jeg kan ikke udtale mig om enkeltsager

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 04-03-14 10:46

Citat
Dagen efter kan hun så hente medicinen i den nærmeste dagligbrugs, igen skal hun køres frem og tilbage fra hjemmet.

Nu kan man så undre sig over, om vedkommende nogensinde får mad.
Der må komme en og handle for hende, ellers mener jeg at brugsen bringer varer ud, måske mod en lille betaling.
Endvidere mener jeg også at Apoteket kan sende varen lige til døren, hvis det er for at spare benzin.

Kommentar
Fra : skytten49

Dato : 04-03-14 13:23

Hvad med, at hun køber en blodtryksmåler(en god en) og laver aftale med lægen om af rapportere blodtryk hver 3. måned og bede lægen om medicin for 3 måneder af gangen.

Kommentar
Fra : skytten49

Dato : 04-03-14 13:25

kan hun ikke tage en med til lægen, hvis hun har problemer med at tale med lægen.

Accepteret svar
Fra : alan57

Modtaget 100 point
Dato : 04-03-14 14:21

Hej jensviggo, Lægen tjener mere når man kommer ind til lægen, måske derfor jeg får selv medicin til blodtrygget og jeg ringer bare når jeg kan se at der er få tilbage, hun skal sige til sin læge at hun vil have lavet det om så hun slipper for at skal ned til lægen.
Hvis han ikke vil så er det på tide at skifte læge, for det skal man ikke finde sig i.
alan57

Kommentar
Fra : ans

Dato : 04-03-14 15:52

Citat
Så er det jeg spørger, hvorfor kan Elly ikke bestille medicinen over telefonen som hun har gjort i mange mange år, jeg mener det er spild af lægens, Ellys og chaufførens tid, spild af brændstof til transport, og mange ærgelser.
Elly kan kun få så små portioner ad gangen, at hun skal afsted ca, hver fjortende dag.....urimeligt trægt embedsmandsvælde, skrankepaveri, uden hensyntagen til sund fornuft.

Så er det, jeg spørger mig selv om

"Hvordan kan det være. at en læge udskriver medicin til en patient uden at have undersøgt den pågældende i mange mange år"

Der må jo være en grund til at Elly/Ellky nu skal til lægen hver 14. dag.

Mangt og meget kan jo have forandret sig efter hun første gang fik medicin for forhøjet blodtryk.

Hvilken overskrift i medierne vil være den bedste:

"Læge undlod at undersøge patienten i flere år før udskrivning af recept på medicin"

eller

Læge undersøgte patienten før udskrivning af receptpligtig medicin.

Citat
Elly kan kun få så små portioner ad gangen, at hun skal afsted ca, hver fjortende dag.....urimeligt trægt embedsmandsvælde, skrankepaveri, uden hensyntagen til sund fornuft.

Jeg synes nu, der er sund fornuft i, at lægen kontrollerer medicinforbruget.

Jeg forstår heller ikke, at hun skal vente i 1½ time, bestiller hun ikke tid?

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 04-03-14 16:27

Der skal selvfølgelig være et rimeligt interval mellem lægebesøg og bestilte recepter derimellem.

Ikke > i mange mange år, men heller ikke >hver 14. dag.

Er hendes læge meget samvittighedsfuld?
Er der særlige grunde til de hyppige besøg??
Eller er den pågældende læge bare grisk???

Jeg nægter at tro at det sidste er tilfældet, men prøv at give hendes læge link til dette kandu spørgsmål, og vent så lidt med at lukke det...
Nogle, måske også læger, ændrer holdning når de opdager at deres adfærd findes på nettet.

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 04-03-14 21:59

Citat
Så er det jeg spørger, hvorfor kan Elly ikke bestille medicinen over telefonen som hun har gjort i mange mange år,

Her står ikke noget om, at Elly's blodtryk ikke er tjekket i disse mange mange år.

Jeg ved, at mange, som får beroligende medicin må troppe op på lægeklinikken hver måned når recepten skal fornyes, men så vidt jeg ved bliver det klaret af sekretæren.

Men jeg ved også, at nogen kan snakke sig fra det, så medicinen bare kan hentes på apoteket.

Umiddelbart er min tanke, at der er en grundt til lægens beslutning.
Har Elly f.eks. fået justeret i sin medicin, så noget lige skal tjekkes?

Jeg ved fra min mor, som også har forhøjet blodtryk, at hvis hun har fået for meget vanddrivende medicin så kan hun blive meget dårlig og konfus fordi der opstår mangel på nogle salte i kroppen.

Men spørg dog lægen om grunden, sværere kan det vel ikke være.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 04-03-14 22:03

Citat
Jeg nægter at tro at det sidste er tilfældet, men prøv at give hendes læge link til dette kandu spørgsmål, og vent så lidt med at lukke det...
Nogle, måske også læger, ændrer holdning når de opdager at deres adfærd findes på nettet.

svendgiversen

Er du naiv og tror på, at en læge vil bruge tid på dette spørgsmål???????????????

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 04-03-14 22:29

Citat
Jeg ved, at mange, som får beroligende medicin må troppe op på lægeklinikken hver måned når recepten skal fornyes, men så vidt jeg ved bliver det klaret af sekretæren.

Det er ikke noget en sekretær må ordne, heller ikke ved en lille tur ind til lægen, mens man venter.
Som jeg skrev tidligere, kan jeg hente/ bestille det over nettet, men skal sikkert til lægen på et tidspunkt igen for at få en ny aftale - min læge satte kryds i sin puter at det var godkendt, men jeg så ikke i hvor lang tid det gælder, samt man ikke bare hente på må og få.
Og det hele blev ordnet ved en blodprøve kontrol/ måling af hjerte.

Men loven om udlevering af ´trekants´ medicin må være blevet ændret, eller også er lægerne trætte af at skulle afsætte tid til den slags samtaler, som egentlig ikke har noget foremål? med mindre der er tale om misbrugere.

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 04-03-14 22:35

Citat
Det er ikke noget en sekretær må ordne,

Det var med vilje jeg skrev "så vidt jeg ved".

Citat
Men loven om udlevering af ´trekants´ medicin må være blevet ændret,

Jeg mener det handler om, at nogle regler blev ændret, men det er ikke så enkelt, at det handler om "trekants" medicin, for de smertestillende jeg får er åbenbart ikke omfattet af reglen.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 04-03-14 22:36

Ja, jeg ved af erfaring at oplysninger på facebook, men også om kandu spørgsmål,
kan få forretningsfolk til at ændre holdning, og læger driver jo også i høj grad forretning.

Her en sikker, men måske unødvendig, indtjening hver måned...

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 04-03-14 23:10

Citat
Jeg mener det handler om, at nogle regler blev ændret

Sådan må det være, det præparat jeg får (Barbiturater) burde være omhandlet af mødepligt? ved udlevering = men nej, det er dog minimal dose og meget sjældent de tages - men alligevel.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 04-03-14 23:17

Og alt andet til side:
Der blev fornyligt indført en lov, der begrænser købet af håndmedicin =
Man må ikke købe en flaske 100 panodil eller en pakke treo
Du må gerne købe 10x10 panodil og 3x1 rulle treo
Og hvad skal sådan en lov så gøre godt for hvis det ikke er for at lægerne skal have lidt ekstra indtjening, det stopper ikke det misbrug der muligvis kan være.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 05-03-14 10:25

svendgiversen

Der er så stor forskel på Facebook og kandu, at det ikke kan sammenlignes.

Jeg mener stadig, at det er på tide, at Elly efter mange mange år bliver kontrolleret af en læge, før udskrivning af medicin.

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 06-03-14 15:20

Du finder Ellys læges hjemmeside, og der står sandsynligvis, hvornår recepten kan fornyes.

De fleste steder kan man ringe mellem 8 og 9. Opgiv personnr. og medicinnavn, så kan hun hente medicin det sted i aftaler, og spørg så om en lidt større antal, så hun ikke skal afsted efter det så ofte.
Tag en snak om situationen.

Ex
http://86602066.dk/index.php?sidenr=10
http://www.43520252.dk/page/information_til_nye_patienter

Godkendelse af svar
Fra : jensviggo

Dato : 17-04-14 07:59

Tak for svaret alan57.