/ Forside/ Interesser / Hus og have / Vand og VVS / Spørgsmål
10  e.c 2605
vandstand i opvaskemaskine / dårlig tør
Fra : Steen1973
Vist : 555 gange
20 point
Dato : 02-03-14 11:10

Hej,
Efter endt opvask i en Bosch opvaskemaskine fra 2010 er mit service pludselig ikke længere tørt. Jeg mistænker problemet at være, at vandet ikke længere løber så hurtigt ud af maskinen ved sidste skylning. Efter endt opvask står der ca 2 liter vand i bunden - og jeg mener, at den plejer at være helt tømt. Jeg har haft bundfiltrer oppe og renset det, men der var nærmest intet skidt i det. Vandet står stadig i opvaskemaskinen og kan ikke løbe væk af sig selv, men skal tappes af.

Jeg ved lægger link til billede af "situationen". Nogle gode råd til at løse problemet? Er jeg skævt på den, hvis jeg tror at det er et stoppet afløb ved vasken, som opvaskemaskinen er koblet til?

Link :https://www.dropbox.com/s/41r8lq2ol8ygrcp/20140302_102915.jpg

Kommentar
Fra : Hejdu58

Dato : 02-03-14 11:33

Citat
Er jeg skævt på den, hvis jeg tror at det er et stoppet afløb ved vasken, som opvaskemaskinen er koblet til?

Det er en lille mulighed. Men jeg tror nærmer at det er varmelegemet der er stået af får det bruges også til at tørre med og får det sidste vand til fordampe så der bliver en masse varm damp i maskinen under tørring, er servisen varm når du åbner lige efter at den er færdig med tørring, hvis ikke er varmelegemet defekt og skal skiftes.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 02-03-14 11:53

Hvis den ikke pumper sidste hold skyllevand ud - pumper den sikkert heller ikke al vaskevandet ud.
Altså er det delvis vaskevand som står i bunden og dit service er ikke slutskyllet ordentligt.

Du skal kigge på afløbsslangen, om den lige går op under køkkenbordet lige inden den tilslutter afløbet. Eller om den er delvis tilstoppet.

(og måske afløbspumpepumpe evnen)

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 02-03-14 11:59

Kan du høre at pumpen kører nogle sekunder efter tørring, lige før display viser 0?
Det er der den sidste vand tømmes ud - den fordamper ikke under opvarmning.

Måske står der vand i overløbsbakken? Bosch opvaskere er indrettet upraktisk, den skal trækkes ud og lægges om på siden for at tømme overløbsbakken, hvis der er en mindre sø på gulvet efter den manøvre så er problemet løst for denne gang, pumpen tømmer nemlig ikke når der står vand under maskinen.
Men hvor kommer vandet fra? Måske en utæthed? Så hvis det sker igen så må du have en servicemand ud at se på maskinen