/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Politik / Spørgsmål
10  ans 2208
Operation X
Fra : prio
Vist : 659 gange
100 point
Dato : 18-02-14 22:35

Her til aften så jeg endnu et af Morten Spiegelhauers fantastiske programmer: Operation X.

Men man bliver også frustreret, for det lader til at storsvindlere og plattenslagere i DK som oftest kan gå fri?

I hvilke andre lande end Danmark tillader man offentligt ansatte selv at bestemme, hvad de vil lave, og hvor meget og hvornår???

Jeg tænker selvfølgelig på politiet, som nu gennem mange år er sluppet godt fra at "vurdere", at de ikke har tid til at udføre de fleste af de arbejdsopgaver, som de egentlig er ansat til at udføre.
Hvilke andre offentligt ansatte ville slippe af sted med det?

Politiet kalder det at prioritere? - og der er åbenbart ingen justitsministre, eller andre politikere, der endnu har turdet påpege, at politiet ikke er ansat til selv at prioritere, hvad de gider lave.

Det er UHØRT, at så mange borgere, der er udsat for kriminalitet, må gå forgæves til politiet med en anmeldelse, eller se den syltet i evigheder.

Morten Spiegelhauer kom også endnu engang med et eksempel på, hvordan statens penge klattes ud til højre og venstre, ofte fuldstændigt uden kontrol med, hvad pengene går til.

Imedens strammer staten skatte- og afgiftsskruen.

Ejere af diverse spillehaller benytter sort arbejdskraft til kr. 25 i timen, men får lov at fortsætte.
Samtidig får ejerne af spillehallerne lov til at råde over en stor del af de penge, som skal betales til staten som afgift.

De kan vælge at uddele pengene til almennyttige foreninger, det kaldes "udlodning"!
- og det drejer sig om over 100 millioner årligt!

Hvad gør disse smarte spillehalsejere så?

De opretter selvfølgelig nogle foreninger, som kun eksisterer på papiret.
På den måde kan ejerne stikke millionbeløb i lommen årligt.

En spillehalsejer "udloddede" for eksempel kr. 400.000 til en - ikke-eksisterende - karateforening og en million kroner til en - ikke-eksisterende - integrationsforening.

Altså puttede pengene i egen lomme!

Hvordan kan han slippe af sted med det?
Fordi der INGEN KONTROL er OVERHOVEDET med de over 100 millioner kroner om året.
Ingen checker hvor pengene havner!

Så sløset er omgangen med skatteydernes penge, når de uddeles til "velgørende" formål.

Hvordan kan man nogensinde have fundet på noget så vanvittigt som at lade disse spillehalsejere vurdere, hvad statens penge skal gå til?
Det er jo at friste mange svage sjæle over evne, når de opdager, at der er frit spil til at snyde og bedrage.

Vor Herre Bevare Os - er Danmark virkelig ved at blive et korrupt U-land?

KUN takket være Morten Spiegelhauer bliver disse bedragerier opdaget, men indtil har ingen, mig bekendt, krævet pengene tilbagebetalt, og sendt bedragerne i fængsel.

Politiet har nok ikke "prioriteret" disse forbrydelser som væsentlige nok?

- og noget helt tredje, som jeg ikke forstår, men som Morten Spiegelhauer afslører, er, at en læge og akupunktør får en latterlig lille bøde på kr. 20.000 for i årevis at have injiceret binyrebarkhormon i sine allergi-patienter, og påstået, at de blot fik akupunktur.

Blot for ussel mammons skyld.

På den måde har han ødelagt mange menneskers helbred for altid, og tjent styrtende med penge.

Hvad er der blevet af vores retssamfund?

På den måde

Accepteret svar
Fra : vagnr

Modtaget 100 point
Dato : 19-02-14 06:52

Vi deler vist vores "begejstring" for det danske politi!

Retfærdigvis er vi det land i norden, der har færrest politifolk i forhold til befolkningstallet, tager man 1000 mennesker, har vi 4 politier, Norge 4,5, Sverige og Island 5, Finland 7.

http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_countries_by_number_of_police_officers

Et lyspunkt er det, at der tilsyneladende er flertal for at erstatte de tåbelige måltal, som de blå indførte og nu når de er i opposition pludselig kan se blot skaber mere bureaukrati og mindre smidighed, altsammen bare for at skjule politichefernes reelle løn

For at gentage mig selv, hvorfor skal vi ALTID have to betjente i en patruljevogn, når man i fx USA kan nøjes med en i bilen. Det er langt farligere at være betjent "over there" med omkring 150 betjente der dræbes på arbejde pr. år, eller det der svarer til 2-3/år i Dk.

Fra 1965 (Palle Sørensen) til i dag er 13 politifolk dræbt på arbejde (uden trafikuheld og selvmord), eller 10 gange færre end i USA i forhold til indbyggertallet.

http://drabssageridanmark.beboer2650.dk/html/danske_politifolk_draebt__1950.html

Der kunne godt nok laves meget politiarbejde ved at "passagererne" i patruljevognen lavede noget nyttigt i stedet!

Der er andre, der har peget på det for 15 år siden, men jeg gætter på politiets fagforening er imod, tænk at måtte tale med borgere i stedet for en kollega

http://www.information.dk/33883

Kommentar
Fra : Thyregod8

Dato : 19-02-14 09:42

Politiet skal være 2 i en patruljevogn. Der kan komme situationer, hvor politiarbejdet nødvendiggør 2. Jeg mener nu også, der kører patruljevogne rundt med kun en i. F.eks. vor lokale sherif. Ingen skal have klinket noget med ham og alt er OK, når han kører rundt.
Jeg synes også man burde udvide politikorpset. Det kan gøres ved at sætte flere civilansatte til politiarbejde, som ikke kræver direkte politiindsats. Hvis der pengemangel til dette, kan politiet jo bare gå ud og fartmåle, det kan nok give penge til noget mere politi.

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 19-02-14 09:48

Citat
Der kan komme situationer, hvor politiarbejdet nødvendiggør 2.

Ja, i de tilfælde sender man 2 biler!

Kommentar
Fra : Thyregod8

Dato : 19-02-14 10:11

I Politiken i dag står, at man i fremtiden kan booke en fartmålekontrol til sit lokalområde og i 2015 vil de nye fotofælder indbringe 925 mill. kr. Hvis man regner lidt på det, kunne denne indtægt lønne ca 2000 nyansatte ved politiet. Men det er måske også bagtanken ved denne udvidede fartmåling, som jeg iøvrigt ikke har noget imod.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 19-02-14 10:30

Den med en betjent pr køretøj bruges allerede ved trafik overvågning i anonyme biler og mc, det er almindelige patruljevogne der har 2 betjente i bilen - samt den der kører alene kan få al den backup som de ønsker, men sæt lidt flere mc´r på vejene, det er som om trafikanter har mee respekt for dem.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 19-02-14 12:15

Vor Herre Bevare Os - er Danmark virkelig ved at blive et korrupt U-land?
Tja - det er jeg også lidt nervøs for, at vil er på vej til.

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 19-02-14 12:38

Citat
Vor Herre Bevare Os - er Danmark virkelig ved at blive et korrupt U-land?

Ro på, hvis vi er på den vej, er der godt nok langt igen, i 2012 var vi på en delt førsteplads med vores antipoder, New Zealand og Finland i "ikke-korruption", det har vi været i årevis, så afstanden til Somalia og Afghanistan på den delt 174. plads er ganske stor.

http://www.transparency.org/cpi2012/results

Klikker man på kortet ligger Grækenland vist lavest af EU-landene, 94, Ukraine 144 og Putinland, som det vel snart bliver omdøbt til, nr 133

Kommentar
Fra : ebg_888

Dato : 19-02-14 13:22

Når man ser Operation X, så får man indtryk af, at vores retssamfund er ved at falde fra hinanden.
De kriminelle er ved at få overtaget.

Det er ikke nogen nyhed, i årevis har man hørt politiet klage over manglende ressourcer.
Hvis det virkelig er korrekt, så må de tildeles flere, og så må man derefter kræve, at de udfører deres arbejde, og ikke fortsætter med at prioritere.
Stoppe brokkeriet eller finde sig et andet job.

Det kan vel undersøges, om politiet taler sandt, eller om der er tale om dårlig arbejdsmoral, eller lidt af hvert.

Eller er det hele vores velfærdssamfund, der ganske langsomt er ved at falde fra hinanden, medens vi ser magtesløse til?
- ringere retsvæsen
- ringere sundhedsvæsen
- ringere skolevæsen
- ringere sammenhold

Kommentar
Fra : jøjø

Dato : 19-02-14 15:36

Små lovovertrædere skal nok blive dømt.

Det er de større lovovertrædere, der kræver for mange ressourcer at afsløre og forfølge.
Så de får ofte lov til at slippe.

Så pyt med ofrene for de kriminelle.

Citat
- ringere sammenhold

Ja, uden et vist sammenhold smuldrer et velfærdssamfund.

Borgerne skal generelt have interesse i og forståelse for, at det er nødvendigt at bidrage til samfundet.

Jeg tror heller ikke, at man kan fastholde et ordentligt velfærdssamfund, hvis befolkningen ikke er nogenlunde homogen.

Kommentar
Fra : prio

Dato : 19-02-14 17:53

Citat
Retfærdigvis er vi det land i norden, der har færrest politifolk i forhold til befolkningstallet, tager man 1000 mennesker, har vi 4 politier, Norge 4,5, Sverige og Island 5, Finland 7.

http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_countries_by_number_of_police_officers

vagnr, din henvisning til wikipedia viser da, at vi har mere politi pr. indbygger end resten af Norden???

Men lige meget hvad, så er det ca. 7 år siden, at politireformen blev vedtaget.

Dens formål var "at styrke og udvikle politiets evne til at løse opgaver i overensstemmelse med fremtidens krav"
- og det må man da mildt sagt sige, IKKE er lykkedes, så det er på tide, at noget bliver gjort.

Det er dét, som jeg ikke forstår overhovedet: Hvorfor GØR man ikke noget fra politikernes side?

Politikerne læser og hører vel også dagligt politiets kommentarer om, at de ikke har ressourcer til dette og hint.

Det er fuldstændig UHØRT, at det får lov til at stå på år efter år, at kriminelle ikke bliver retsforfulgt, selvom man er klar over, hvem de er!

En hån mod de borgere, som bliver udsat for kriminaliteten, ja, for alle borgere.

Selvfølgelig kan man gøre noget.
Enten afskedigelser blandt ledere i politiet, eller tage op, om der skal tildeles flere ressourcer.

Problemet går jo ikke over af sig selv.

Er politikere bange for at tage kampen op mod politiet?

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 19-02-14 22:16

Citat
vagnr, din henvisning til wikipedia viser da, at vi har mere politi pr. indbygger end resten af Norden???

Ja, det har du helt ret i, jeg havde åbenbart stormvejr i hovedet den morgen

Det gør det så meget mere uforståeligt, at vores politi er så dårligt

Det eneste positive er så, at det IKKE kan være flere penge og mere mandskab der skal til, men bedre og stærkere ledelse!

Kommentar
Fra : ebg_888

Dato : 20-02-14 19:19

Måske er politiets arbejdsvilkår simpelthen for favorable og trænger til at blive revideret, ligesom skolelærernes.

Noget politiarbejde fungerer i hvert fald dårligere end i resten af de nordiske lande,
trods det, at Danmark har mere politi.

En dansk politibetjent arbejder for eksempel kun gennemsnitligt 34 timer om ugen, selv om den ugentlige arbejdstid er 37 timer.

Undersøgelser viser, at vi kunne få langt mere politi for pengene, hvis de arbejdede lige så effektivt som i Sverige og Norge.

Hvad venter vi på?

http://www.dr.dk/Nyheder/Penge/Jobliv/2010/07/30/014341.htm

http://www.dr.dk/Nyheder/Indland/2010/07/30/112940.htm

Kommentar
Fra : ebg_888

Dato : 20-02-14 19:26

For de mange betjente, der tager deres arbejde alvorligt, er det da også dybt frustrerende, ikke at kunne gå efter den kriminalitet, der udøves næsten åbenlyst lige for næsen af dem
- fordi ledelsen har valgt at prioritere, at der ikke er tid til alle opgaver.

For ca. 20 år siden kunne man ringe efter politiet, når man havde brug for deres hjælp, og regne med at få deres hjælp.

Men i de sidste 10-15 år er det gået stærkt ned ad bakke med hjælpsomheden.

Godkendelse af svar
Fra : prio

Dato : 10-03-14 21:50

Tak for svaret vagnr.

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 11-03-14 06:17

Selv tak, prio.