/ Forside/ Interesser / Fritid / Madlavning / Spørgsmål
10  dova 6027
Surdej
Fra : o.v.n.
Vist : 844 gange
200 point
Dato : 15-02-14 18:09

Kom ind eksperter, jeg er nybegynder med at bage med surdej, min søster siger der skal salt i og når den står på køl og venter på næste gang så skal overfladen være dækket med salt.
De fleste af de sider jeg har læst på nettet siger at baktusserne som danner syren ikke kan trives eller trives dårligt med salt.
Hvordan gør i?
Mit sigtebrød fra i aftes smager himmels de første surdejsrugbrød er i ovnen lige nu og ser gode ud, dejen havde stået natten over og jeg tog dej fra til næste gang inden jeg kom salt i.
Den surdej jeg har brugt til både sigtebrødet og rugbrødet er startet med rugmel og vand - intet andet og den boblede lystigt allerede på andendagen.
Gør jeg det forkert ved ikke at bruge salt?

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 15-02-14 18:25

Min farbror var bager og brugte bare noget af rugbrøds dejen fra dagen før uden ekstra salt.

Kom ikke salt på...

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 15-02-14 18:34

Surdej vokser ikke særlig godt i et for salt miljø, - derfor er din metode med at tage fra til næste gang inden saltet er tilsat, helt korrekt

http://www.kvalimad.dk/opskrifter/lav-en-surdej/?searchterm=Surdej

Kommentar
Fra : transor

Dato : 15-02-14 19:08

Når du bare sætter dej hen for at danne sur af sigselv, er det rent held, hvis det bliver godt. du fanger jo bare nogle tilfældige bakterier og gær. Bedre e3r det at få noget fra en ,som har en god sur.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 15-02-14 19:38

Helt uenig,

min farbror bager Albert i Hvam havde egnens bedste rugbrød,
og surdejen, fra den samme gode rugbrødsdej, udviklede dagen efter
i næsten 50 år, de samme gode egenskaber...

Meget bedre end det kunstige industri brød, med for mange kemikalier, som man får i dag.

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 15-02-14 23:09

Det med at det skal dækkes af salt har jeg aldrig hørt om før.

Min surdej er kun på køl, hvis der går lang tid imellem at jeg bager. Den bliver fodret med lidt mere mel og vand ( jeg holder mig til min fornemmelse - i forhold til hvor tit, men kvalimad har beskrevet det mere korrekt)

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 16-02-14 00:57

Jeg har læst siden fra Kvalimad, det er faktisk surdej opskriften derfra jeg bruger og gerne vil have bekræftet eller afkræftet, indtil videre ser i ud til at være enige i at der ikke skal salt over når dejen står på køl.
Jeg er ikke speciel nervøs ved at lade mikroorganismerne selv finde ud af syre dejen, jeg har næsen nede i bøtten før jeg bruger dejen og hvis ikke den lugter godt så bliver den naturligvis smidt ud, det er jo nem at starte en ny surdej nogle dage før jeg bager.
Jeg er selv vældig tilfreds med mine første surdejsbrød, vil i se et billede af rugbrødene som kom ud af ovnen efter en time ved 155 grader, de er som de skal være efter min mening:
http://peecee.dk/upload/view/431934

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 16-02-14 01:09

Opskriften er den her:
http://www.gamledanskeopskrifter.dk/page734.html
den eneste forskel er at saltet først kom i dag 2 efter at jeg havde taget dej fra til næste gang,
på dag 2 kom der en hel hvidtøl i dejen + de kogte kerner kun 1 halv kop kerner jeg vil selv helst have brødet helt uden kerner men demokratiet i husholdningen sagde at der skulle lidt kerner i (ingen hørfrø) og ekstra rugmel indtil konsistensen var som jeg ville have den, min nye maskine gjorde arbejdet til ug+ dejen overnattede i skålen og kom direkte over i formen fra maskinen og efterhævede så i 4 timer inden den kom i ovnen

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 16-02-14 01:12

Citat
efter en time ved 155 grader,
jeg vrøvler de var ude en tur men efter syn og skøn kom de ind igen og bagte videre til der var gået næsten 2 timer

Kommentar
Fra : transor

Dato : 16-02-14 09:48

Til Svendgiversen
du misforstår hvad jeg skrev.
Din farbror, havde åbenbart en god sur. Den har han formentlig fået fra en anden med en god sur.

Som du skrev, blev han ved med at formere med den samme mikrobielle stamme, for hele tiden at få et godt brød.

Jeg skrev at hvis man bare prøvede at fange nogle tilfældige mikrober, skulle man være meget heldig for at få et lige så godt resultat.

Accepteret svar
Fra : Thyregod8

Modtaget 200 point
Dato : 16-02-14 09:51

Jeg har bagt mange rugbrød. Surdejen skal bare spædes op med mel, rugmel og vand til en tilpas halvflydende masse. Skal så tildækkes og stå i køleskab. Kan nemt holde sig i 2 - 3 uger. Jeg har læst det med saltet en gang, jeg tror det være en arv fra dengang man ikke havde køleskab.

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 16-02-14 11:12

dine brød ser flotte ud.

Sjovt med den opskrift du bruger- jeg kommer altid kernerne og noget af melet til den første hævning, så er kernerne helt bløde efter en nat- dagen efter, resten af melet samt 1 juleøl eller anden øl.

Godkendelse af svar
Fra : o.v.n.

Dato : 16-02-14 23:23

Tak for svaret Thyregod8. Godt at vide at jeg gør det korrekt eller næsten korrekt, både rug- og sigtebrødet har en god konsistens og smager godt så surdejen må være i orden, begynderheld eller?

Kommentar
Fra : Thyregod8

Dato : 17-02-14 00:13

Surdejen skal lugte svagt surt med en anelse brød eller maltagtig lugt. Man kan forresten variere surdejens smag ved at ændre på forholdet mellem mel og rugmel. God bagelyst, det er sjovt at frembringe særlige smagsfyldte brød.