/ Forside/ Teknologi / Hardware / Skærme / Spørgsmål
10  peet49 1562
Widescreen tommer i centimeter?
Fra : BrianP02
Vist : 550 gange
100 point
Dato : 05-02-14 23:49

Jeg mangler en konkret oversigt eller udregnings-formel til at måle tommer-størrelsen på widescreen skærme.

Jo mere jeg søger på nettet, desto større bliver forvirringen.

1 tomme er = 2,43 cm. (DK) eller 2,54 cm (USA) ? ...eller hvad skal man bruge?

Jeg er klar over, man måler fra hjørne til hjørne (diagonalt), men jeg kunne rigtig godt bruge en oversigt over målene på længde x højde i centimeter.
Er også klar over at widescreen areal er mindre en 4:3 areal ved samme tommer (men det gør det jo ikke nemmere at gennemskue).

Sidder i øjeblikket med et panel, som jeg ikke helt kan gennemskue, hvorvidt det er 14,1" eller 15,4". Især fordi opløsningen er 1280x800, hvilket vel svare til 16:1 ratio? Mere end 16:9? Forvirringen er total...

Kommentar
Fra : EXTERMINATOR

Dato : 06-02-14 00:16

Se artikel her: http://www.recordere.dk/indhold/templates/design.aspx?articleid=843&zoneid=3

Men de hurtige fakta.
1" = 2,54 cm
Måles diagonalt fra hjørne til hjørne af lcd feltet

1280 / 16 = 80
800 / 80 = 10
Så ja 1280x800 er 16:10 format

Kommentar
Fra : BrianP02

Dato : 06-02-14 00:21

Den side du henviser til, har jeg allerede læst på tidligere, inden jeg slog spørgsmålet op. Synes ikke det gør noget mindre forvirrende.

Kommentar
Fra : BrianP02

Dato : 06-02-14 00:29

Citat
Se artikel her: http://www.recordere.dk/indhold/templates/design.aspx?articleid=843&zoneid=3

Tror mit problem med siden er, at den er knap 8 år gammel og bla. forholder sig til krumningen på et gammeldags billedrør samt kun opgiver hele tommer og med undtagelser af fx 15", 16", 17", som ellers er nogle af de mest benyttede i dag. Samtidigt gør de opmærksom på at tallene er beregnet og kan variere mellem producenterne, og så følte jeg mig lige vidt. Altså forældet i forhold til, hvad jeg søger.

Accepteret svar
Fra : EXTERMINATOR

Modtaget 100 point
Dato : 06-02-14 02:01

Citat
Tror mit problem med siden er, at den er knap 8 år gammel

En tomme er stadig den samme idag som den var for 8 år siden
Citat
bla. forholder sig til krumningen på et gammeldags billedrør

Jeps, men da du taler om LCD så skal du ikke forholde dig til krumningen i en CRT skærm.
Citat
kun opgiver hele tommer og med undtagelser af fx 15", 16", 17", som ellers er nogle af de mest benyttede i dag

Jeg vil med glæde lave en liste til dig, jeg skal lige bruge et par oplysninger:
Hvor mange decimaler skal der benyttes og hvor stor en skærm skal vi op på?
Citat
Samtidigt gør de opmærksom på at tallene er beregnet og kan variere mellem producenterne

Her har vi så et problem hvis du vil have faktiske mål istedet for beregnede mål.
Forskellige producenter kan have små variationer så den beregnede og den faktiske størrelse ikke nødvendigvis er den samme. Det kan endog variere selv om det er den samme producent men to forskellige skærmmodeller.
Hvis du vil have de faktiske mål kommer du nok til at skrive til producenten af skærmen og få specs.
Så vil du ud over størrelse (altså tommer) også få højde og bredde

Citat
Jeg mangler en konkret oversigt eller udregnings-formel til at måle tommer-størrelsen på widescreen skærme.

Helt konkret:
Du tager et målebånd og måler fra nederste venstre hjørne af billedet til øverste højre hjørne af billedet.
Er dit mål i centimeter omregner du sådan her: mål i cm / 2,54 = tommer

Kommentar
Fra : BrianP02

Dato : 06-02-14 02:55

Citat
En tomme er stadig den samme idag som den var for 8 år siden

Men der er forskellige tommer, alt efter hvor man er i verden. Jeg ved tømrer har samme problem bla. ved arbejde i Norge.
Og i en anden tråd herinde blev det sagt at en tomme er 2,43 cm.

Citat
Helt konkret:

Jeps, og denne gang lykkedes det endelig. Min skærm er 14,1" = 35,8 cm. diagonalt.

Før have jeg målt den til 36 cm. og dividerede så med 2,43 = 14,8" og derfor landede jeg lige midt mellem 14,1" og 15,4".

- Synes så også det er noget svære at måle præcist diagonalt i forhold til L x B, og derfor synes jeg i bund og grund, at verden mangler et komplet oversigtsskema for alle tommer-størrelser omregnet i gode danske centimeter.
Fandt tidligere denne oversigt med 16:10 ratio: http://www.ergoware.com/images/attributes/Widescreen-Laptop-Dimension.jpg
..men igen er det i tommer, og så var jeg jo lige vidt. Derfor spørgsmålet

Citat
Jeps, men da du taler om LCD så skal du ikke forholde dig til krumningen i en CRT skærm.

Korrekt. Men spændende bliver det dog, nu hvor de nye bøjede fladskærme gør deres indtog på marked. Så kan vi starte forfra igen med en ny standard, for jeg tror næppe det bliver samme krumning som på CRT skærmene.

Tak for hjælpen og den tid du tog dig til det. Mit problem er løst, så jeg acceptere et af dine svar snarest.
Mvh. Brian

Kommentar
Fra : BrianP02

Dato : 06-02-14 02:59

Citat
..derfor synes jeg i bund og grund, at verden mangler et komplet oversigtsskema for alle tommer-størrelser omregnet i gode danske centimeter.

Og hertil kunne lægges arealet, så man samtidigt kunne se, hvordan man får mest skærm for pengene (joke)

Kommentar
Fra : EXTERMINATOR

Dato : 07-02-14 09:08

Citat
..derfor synes jeg i bund og grund, at verden mangler et komplet oversigtsskema for alle tommer-størrelser omregnet i gode danske centimeter.

Og hertil kunne lægges arealet, så man samtidigt kunne se, hvordan man får mest skærm for pengene

Ok, her er så det verden har ventet på, jeg lavede den fra 1" til 100" i step af 0,1"
Angivelse af diagonal i tommer og centimeter.
Angivelse af bredde, højde og areal for henholdsvis 16:9 og 16:10 i cm
http://www.filedropper.com/screensize

Kommentar
Fra : EXTERMINATOR

Dato : 07-02-14 09:20

Hov, opdagede lige noget
Citat
1 tomme er = 2,43 cm. (DK)

1 dansk tomme er 2,61 cm, bare til oplysning
Det er derfor det meste af verden har skiftet til det metriske system, det gør de t noget nemmere at samarbejde når målenhederne er ens

Kommentar
Fra : BrianP02

Dato : 08-02-14 09:43

Citat
Ok, her er så det verden har ventet på, jeg lavede den fra 1" til 100" i step af 0,1"
Angivelse af diagonal i tommer og centimeter.
Angivelse af bredde, højde og areal for henholdsvis 16:9 og 16:10 i cm
http://www.filedropper.com/screensize

Wow. Det er sgu godt arbejde det der'! Præcis hvad verden manglede Jeg har hentet og gemt den. Så skal den bare indekseres til Google søgning, så alle kan finde den og få gavn af det.

Fedt, du gad lave det.

Citat
1 dansk tomme er 2,61 cm, bare til oplysning

Okay. Ja, der er åbenbart mange forskellige bud på det: http://www.kandu.dk/spg96306.aspx

Godkendelse af svar
Fra : BrianP02

Dato : 08-02-14 10:21

Tak for svaret EXTERMINATOR.

Kommentar
Fra : EXTERMINATOR

Dato : 10-02-14 00:58

Jeg læste lige lidt af den tråd du linkede til, og de skriver ganske rigtigt 2,43 cm men det er altså ikke rigtigt.
Se evt. her: http://www.denstoredanske.dk/It,_teknik_og_naturvidenskab/M%C3%A5l_og_v%C3%A6gt/tomme

Citat
Wow. Det er sgu godt arbejde det der'!

Ja, ja, ro på. 10 minutter i LibreOffice Calc