/ Forside/ Teknologi / Hardware / Skærme / Spørgsmål
10  peet49 1562
Mål på normal og widescreen?
Fra : bassenborg
Vist : 1639 gange
100 point
Dato : 11-11-06 14:44

Hvordan er målene på en normal og en widescreen 19", jeg snakker her om computerskærme (TFT, fladskærm)?
Jeg mener ikke de mål man får oplyst, for der er foden vist målt med.
Jeg mener synsmålet, altså det skærmbillede man faktisk kan se.
Er der nogen der har en 19" normal og en 19" widescreen der lige gider at måle deres skærme?
På forhånd tak

Kommentar
Fra : dr_dem

Dato : 11-11-06 15:08

Man måler på kryds af skærmen i cm. frahjørne til hjørne og ganger med 2, 43 ca. så får du de tommer din skærm er på.
dr.dem

Kommentar
Fra : akle

Dato : 11-11-06 15:13

Ikke lige 19" - men jeg har en 20" normal fladskærm, hvor det visuelle syn er målt diagonalt til 50,8 cm, hvilket også står på den originale indpakning samt i brugsanvisningens specifikationer.
Jeg mener det diagonale mål bruges til alle skærme, det være sig widescreen eller ej.
MVH Akle

Kommentar
Fra : akle

Dato : 11-11-06 15:16

Hej dr_dem. Du mener vel deler med 2,43, for at finde antal tommer.
MVH Akle

Kommentar
Fra : refi

Dato : 11-11-06 15:17

"akle"

Der har du ret.....

Derfor er en 19" widescreen faktisk også mindre end en 19" 4:3 (arealmæssig set)

Så med mindre du absolut skal have flere ting åbne på en gang er der ikke nogen fordel i widescreen.

Bortset fra til film - selvfølgelig.

Kommentar
Fra : dr_dem

Dato : 11-11-06 15:40

Citat
Hej dr_dem. Du mener vel deler med 2,43, for at finde antal tommer.

Jaaaa joooo man er ved og blive gammel
dr.dem

Kommentar
Fra : bassenborg

Dato : 11-11-06 15:40

Jeg tænkte mere på bredde x højde, jeg ved godt at man måler diagonalt for at finde ud af hvor mange tommer skærmen er.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 11-11-06 15:50

Hvad er det så du mangler at få oplyst.... ?????

En widescreen er mindre (arealmæssig) end en normal

Kommentar
Fra : bassenborg

Dato : 11-11-06 15:53

Jeg mangler at vide højde målet og bredde målet, hvr for sig.
Altså hvor bred er skærmen og hvor høj er skærmen?
Højdemålet på skærmen er altid angivet med fod, og jeg vil gerne have målet på skærmen uden fod.

Kommentar
Fra : bassenborg

Dato : 11-11-06 15:54

hvr=hver

Kommentar
Fra : farai

Dato : 11-11-06 16:23

min er 16 tommer i højden x 17,5 tommer i bredden?

Kommentar
Fra : farai

Dato : 11-11-06 16:24

undskyld 4:3 (ikkewide) skærm

Kommentar
Fra : bassenborg

Dato : 11-11-06 16:28

Hej farai. Er det målt indenfor kanten eller er det med kant?

Kommentar
Fra : refi

Dato : 11-11-06 16:33

Det er ca. 1:2

Mål på skærme er altid i " og målt diagonalt.

Da det interessante for folk er at vide hvad den fylder, opgiver man selvfølgelig totalmålet (med fod og evt. højtaler).

Kommentar
Fra : bassenborg

Dato : 11-11-06 16:43

Hej refi.

Det er også derfor jeg gerne vil vide selve målet på skærmen.
Jeg vil gerne vide hvor meget billede jeg får, altså hvor bredt og hvor højt.
Det er jo ikke nemt at regne ud hvor meget fod man skal trække fra for at få selve skærmens højde. Derfor tænkte jeg, at hvis der er en der har en almindelig og en der havde en widescreen, kunne de måske måle hvor bred og hvor høj sådan en er, uden fod.
Mere ligger der ikke i det

Annuller spørgsmålet
Fra : bassenborg

Dato : 13-12-06 19:12

Jeg har desværre ikke modtaget et gyldigt svar, og annullerer derfor dette spørgsmål