/ Forside/ Interesser / Fritid / Jagt / Spørgsmål
10  TheRealDe.. 4815
Er det forkert at fodre vilde dyr?
Fra : Tonganeseren
Vist : 675 gange
300 point
Dato : 03-02-14 17:38

Læste forleden en artikel om fodring af vilde fugle, hvor en vildtkonsulent tog afstand fra at fodre i haverne. Han mente også, at det kun var for haveejernes egen fornøjelse.
Jeg er aldeles uenig. Selv fodrer jeg massivt og er ligeglad med, at haven også vrimler med råger, alliker og skader. Alle har vel brug for en håndsrækning i en svær tid.
Ved juletid så jeg en udmagret ung ræv i hjørnet af vores have, hvor den forsøgte at få fat på fedtkuglerne. Den var ikke skabsramt - men blot sulten som en tidligere SF`er for at få endnu et ben at gnave på.
Jeg startede derfor fodring af ræven. Jeg konstruerede en foderplatform, hvor rotter ikke kan få adgang, og i skrivende stund sidder der en flot ung ræv i lampens skær - og venter på, at jeg skal komme ud med foderpiller og vand. Jeg fodrer naturligvis ikke med råt kød - sådan da. Den har da fået nogle godbidder, når jeg har forlagt de rådyr, jeg har bragt hjem. I sådanne tilfælde har den fået afskær i tilberedt stand - altså kogt og stegt, og jeg har altid sikret mig, at der ikke er levninger.
Når jeg nærmer mig foderplatformen ( på pæle og med tag ) logrer den gudhjælpemig og udstøder pivende lyde. Men for tæt på må jeg ikke komme.
Det bliver aldrig en tam ræv, fordi hunden ikke synes om den nye gæst.
Hvad gør I selv - for dyrene i denne tid.

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 03-02-14 18:04

Ar fodre fugle i haverne er ok for mig. Det gør jeg også selv.

Mvh.
Tommy.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 03-02-14 18:17

Jægere der spørger om man skal ´udsætte´ døden.. for dyr = bare for at komme på bordet til sommer?.
Udsætter i også dyr for at...plaffe løs.
Andre har noget imod? at man behandler dyr som sin bedste ven/ fjende, men syntes ærlig talt ikke JÆGERE kan blive enige om andet END blive uenige om noget alle burde være rimelig enige om = og hvad var nu dét.

Har selv lige udsat en ´skide fisk´s lidelser´, bare fordi jeg ikke kan fange den.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 03-02-14 18:19

Og tror nok, at det var ment som en ´tanke-torsk´ andre kan tænke med på - muligvis.

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 03-02-14 21:03

Citat
Jeg fodrer naturligvis ikke med råt kød

Hvorfor ikke råt kød (til en ræv)?

Kommentar
Fra : alan57

Dato : 03-02-14 21:07

Du skal bare blive ved med at foder dyrene som du gør nu hvis du hjælper nogen dyr samtidigt med at du har det godt med at fodre dem.
alan57

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 03-02-14 21:27

Kære Troldepige

Det er fordi jeg udtrykte mig mangelfuldt. Jen mente råt kød i form af indmad fra eks. rådyr - grundet muligheden for forskelligt djævelskab.

Mvh.
Tonganeseren

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 03-02-14 21:41

Citat
Det er fordi jeg udtrykte mig mangelfuldt. Jen mente råt kød i form af indmad fra eks. rådyr - grundet muligheden for forskelligt djævelskab.

Hmmm, du skrev:
Citat
I sådanne tilfælde har den fået afskær i tilberedt stand

Det forstår jeg som, at du giver den kødstumper, som er tilberedt.

Af hensyn til dens fordøjelse tror jeg faktisk den har bedst af råt kød.

Kommentar
Fra : Øjenvidnet4

Dato : 03-02-14 22:11

Naturligvis fodrer vi hver vinter de vilde dyr - det være sig småfuglene, råvildtet, ræven eller hvem der nu kommer forbi !! Specielt i de hårde vintre er det efter min mening vigtigt med små oaser, hvor dyrene finder lidt mad, evt. lidt ly for sne, regn og vejrliget og at de alle får fred og ro - så vidt muligt!
Om ikke andet så er det sgu' hyggeligt med lidt liv i haven omkring beboelsen !!

ØV4

Kommentar
Fra : Provsten1

Dato : 04-02-14 09:58

Hej Tonganeser.

Jeg synes du har hjertet på rette sted med hensyn til vinterfodring ! Specielt synes jeg historien om ræven er sjov !
Vildtkonsulenten er efter min mening helt galt afmarcheret, men det er jo desværre ikke første gang man hører disse kloge skabninger udtale sig. Hvori skaden skulle være, har jeg svært ved at se. Men mange prominente personer gør sig kloge på mange ting om naturen og jagt - lad mig i flæng nævne en vis forfatter og løgnhals som tror, at vorherre har udset ham til at være klog og fordømmende overfor ret-tænkende mennesker !! Typisk for små mennesker som denne bb1.
Jeg fodrer både i have og skov/ager og har en mangfoldighed af vilde dyr og fugle - det er vældig hyggeligt og jeg morer mig utroligt over de mange sjove oplevelser - hvad skulle der være galt med at kunne glæde sig over de små "gratis" fornøjelser man derved bibringer naturen ? Jeg er så naiv at tro, man derved også holder liv i nogle af de vilde dyr, som specielt i strenge vintre har det hårdt.

Med venlig hilsen
Provsten1
Multi-X

Accepteret svar
Fra : dabj

Modtaget 300 point
Dato : 04-02-14 14:58

Som Tonganeseren fodrer jeg også hele vinteren med stor succes.
Har 5 foderautomater med forskellige frøarter i pæretræet, og for sjov skyld, skriver jeg ned hver gang jeg ser en ny art på foderpladsen.
Ofrer også gerne et billigt toastbrød hver anden dag.
Fugle der indtager føden på jorden skal jo ikke glemmes.
Ingen skal bilde mig ind at det ikke hjælper småfuglene i en svær tid -- dog kunne jeg godt undvære "havnemesterens duer"

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 04-02-14 16:22

Jeg kalder haven for "Lille Christiansborg", fordi der er gået politik i en stor del af fuglene. Der er masser af foder, men alligevel slås de som bare pokker - især solsortehannerne. Hvis de ellers kunne enes om æblerne på jorden, så ville der være mere end rigeligt til alle. Men slås - det skal de. Skaderne er mere kultiveret. De spanker rundt mellem de stridende parter - og snupper langt flere godbidder, end de andre når at få fat få.
Sådan er politik.

Mvh.
Tonganeseren

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 04-02-14 16:44

Citat
især solsortehannerne. Hvis de ellers kunne enes om æblerne på jorden, så ville der være mere end rigeligt til alle. Men slås - det skal de. Skaderne er mere kultiveret. De spanker rundt mellem de stridende parter - og snupper langt flere godbidder, end de andre når at få fat få.
Sådan er politik.
Eller måske bb1 mutanter

Kommentar
Fra : Øjenvidnet4

Dato : 04-02-14 18:30

Jeg har hørt, at Bendt Ballagård Knutzen fanger alle de småfugle han kan komme afsted med, med henblik på at kunne krydse f.eks. solsorte med vagtler - men om det er rigtigt, ved jeg ikke !!

ØV4

Kommentar
Fra : prio

Dato : 04-02-14 19:21

Citat
men alligevel slås de som bare pokker - især solsortehannerne.

Hvor er det dejligt at læse, så meget du gør for fugle og dyr.

Hvad angår solsortene, så er de jo ikke glade for at spise/leve for tæt sammen, men kommer af nød her om vinteren, der hvor der fodres.

Jeg skraber sne fri flere steder i haven og lægger foder/æbler en masse små steder til solsortene, så er der så godt som ingen slåskampe.
Æbler skærer jeg i småstykker og putter 1 minut i mikrobølgeovnen.

Hvad angår fodring af ræve, så havde jeg engang besøg af en mager, sulten ræveunge.
Den var længe på kost, voksede sig stor og fik familie - så jeg sørgede for, at noget af maden var transportabelt, fx pølser, som den slæbte med hjem.

MEN så begyndte den efterhånden at invitere familie og venner på spisning her i min have, og så må jeg indrømme, at det tog overhånd.

Kommentar
Fra : alan57

Dato : 05-02-14 07:50

Ja det er godt at der findes folk som Tonganeseren .
Det er dejlig at få nogle dyr tæt på sig, som jeg fik ude på min arbejde, hvor en ræv kom så tæt på mig ca:½-1 meter hvor den gik rundt om mig jeg skulle åbenbart undersøges fra alle sider, imens hentede min kollega noget brød fra hans madkasse som han så fodre den med, det var en meget stor oplevelse en af de største.
Men her hvor jeg bor vil jeg kun foder fuglene, sådanne dyr som ræven vil jeg aldrig fodre fordi jeg bor ud til en stor vej med masser af trafik og der vil være dyr der bliver kørt over hvis jeg lage noget mad ud til dem.
alan57

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 05-02-14 14:15

Tak for de smukke ord - alan57. Og ja! De helt store oplevelser kommer, når iagttageren er ganske tæt på et dyr, som normalt holder afstand. Og det er ganske fantastisk når dyrene dropper skyheden - af den ene eller anden grund.
En tidlig morgen - det må have været i 1980 - sad jeg i en hochsitz på Lolland - i en skov ved Hydesby og det sneede som bare Fanden og der lå allerede cirka 10 cm sne ovenpå riffelpiben. Pludselig lander en blåmejse yderst på riffelpiben, kigger nysgerrigt og puster sig ekstra op. Der sad vi så og kiggede på hinanden. Sådan en lille fætter er jo bedårende smuk i alle detaljer, og den har jo nok forvekslet mig med en snedrive eller et juletræ. Efter nogen tid fik jeg øje på en buk - på vej mod min post, og jeg strøg diskret sne og fugl af riflen. Oplevelsen sidder stadig lagret i min hukommelse - med farver og fornemmelsen af kolde tæer.
Lige nu sidder der en skovdue i vores blommetræ. Den er ved at ordne halefjer og ser meget dekorativ ud, når den strækker fjer og bøjer kroppen bagud. Kunne være at der skal fodres. I morges var haven fyldt med fugle.

Mvh.
Tonganeseren

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 05-02-14 23:38

Arh!! Den skal I lige se. Lige til højrebenet.
'
Unge piger antastet: Blotter på spil i Lem ( Sakset fra dagens BT )

Journalisten er en tøsedreng. Hvorfor ikke bare skrive det, som det er - nemlig: Blotter blotter sit lem i Lem.

Kunne ikke lade være.

Mvh.
Tonganeseren

Kommentar
Fra : Øjenvidnet4

Dato : 06-02-14 09:01

Eller slet og ret: En lemmedasker !!???

ØV4

Jeg kunne heller ikke lade være !!

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 07-02-14 23:45

.....med navnet Lemmy

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 08-02-14 00:14

Lemmy Cock.

Mvh.
Tonganeseren

Godkendelse af svar
Fra : Tonganeseren

Dato : 08-02-14 19:08

Tak for svaret dabj.

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 08-02-14 19:58

Tillykke dabj, så er du med igen.
Det bliver snart som " de go'e gamle dage"

Mvh.
Tommy.
Nu med veltrimmet gøb.

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 13-02-14 13:39

Fandt lige denneher i den lokale avis:

Tip en ven Udskriv Del AF JENS BERG THOMSEN
En 18-årig mand fra Hillerød bliver nu sigtet for blufærdighedskrænkelse. Mandag klokken 12.47 hang han ifølge døgnrapporten med hovedet nedad i et træ på Frydenborgvej i Hillerød. Her havde han trukket sine bukser ned og onanerede.

En forbipasserende kvinde og hendes 13-årige datter så det mystiske optrin og ringede efter politiet, der anholdt manden.

"Der er tale om en mand, der ikke er udviklingssvarende til sin alder," siger politikommissær Henrik Sejr fra Nordsjællands Politi.

KLIK HER og bliv ven med Lokalavisen.dk på Facebook, og få vores tophistorier på din væg

Kommentar:

Mon ikke han fremover kommer til at hedde " BatMan "..

Mvh.
Tonganeseren