/ Forside/ Interesser / Hus og have / Vand og VVS / Spørgsmål
10  e.c 2605
Hvad hedder denne ventil?
Fra : iluap
Vist : 968 gange
100 point
Dato : 03-02-14 15:22

Sidder der en vvs-mand m/k hér som kan give mig navnet på denne:

http://postimg.org/image/eaeb68pn5/

Mit eget bud er: (Danfoss RA-N 10 UK) Radiatorventil x", omvendt vinkelløb, men lad jer ikke forvirre af dét ;)

Den sidder på et rør som er 17,38 mm eller 0,68" tommer tykt; hvor mange tommer er ventilen så? :)

Der er tale om fjernvarme, og radiatorerne er varme selvom der er 25+-grader i stuen på trods af helt nye termostater.

Kommentar
Fra : Hejdu58

Dato : 03-02-14 15:33

Det er en fremløbstermostat ventil hus OG der mangler selve termostat huset på den der er vist på billedet, der for er der fuld varme hele tiden på radiatoren.
Du kan trykke den lille stift ind der sidder i enden og derved at lukker for ventilen, det er det termostathuset gør.

Kommentar
Fra : iluap

Dato : 03-02-14 15:37

> Det er en fremløbstermostat ventil hus

Jow, det ka vi hurtigt blive enige om...

> OG der mangler selve termostat huset på den der er vist på billedet,

Ja, termostaten er pillet af til ære for fotografen...

> der for er der fuld varme hele tiden på radiatoren.

Nej, det er ikke derfor, for de sidder på til daglig, og de er ikke skruet op på fuld drøn hele tiden heller...

Kommentar
Fra : Hejdu58

Dato : 03-02-14 15:43

PS er du sikker på at den lille stift i enden kan trykkes ind så ventil lukker for hvis den sidder fast hjælper det ikke noget med nye termostater, du kan løsne / afmontere møtrikken omkring stiften og rense den så den går let og smør den med lidt WD 40, der kommer nok ca. et par dråber vand ud nor du afmontere dn

Kommentar
Fra : iluap

Dato : 03-02-14 15:57

> er du sikker på at den lille stift i enden kan trykkes ind så ventil lukker for hvis den sidder fast hjælper det ikke noget med nye termostater

Ja, de er gangbare.

Nu er det ikke termostaterne jeg vil skifte, da de er nye som skrevet står, men ventilerne, hvorfor jeg efterlyser data på dem.

Kommentar
Fra : Carner

Dato : 03-02-14 16:06
Kommentar
Fra : iluap

Dato : 03-02-14 16:16

Hej Carner.

Jeg har fået at vide fra fjernvarmeselskabet, at det formentlig er de gummibelagte kegleformede propper der sidder inde i ventilerne der er utætte, hvorfor jeg skal skifte hele ventilen.

Kommentar
Fra : Hejdu58

Dato : 03-02-14 16:19

Citat
Nu er det ikke termostaterne jeg vil skifte, da de er nye som skrevet står, men ventilerne, hvorfor jeg efterlyser data på dem.

Er du sikker på at du har købt de rigtige termostathuse til fremløb, der er også termostathus til returløb. Det er yderst sjældent at selve ventil huset går i stykker det er som regel den lille stift i enden der sidder fast, og hvis det er alle termostater i huset det er galt med tyder det på ad du har fået de forkerte termostathuse de ikke passer til ventilhuset.

Kommentar
Fra : Hejdu58

Dato : 03-02-14 16:26

Citat
Jeg har fået at vide fra fjernvarmeselskabet, at det formentlig er de gummibelagte kegleformede propper der sidder inde i ventilerne der er utætte, hvorfor jeg skal skifte hele ventilen.

Hvis du vil skifte hele ventilhuset er det til 3/8" rør = Ø16mm

Kommentar
Fra : iluap

Dato : 03-02-14 16:27

Ja, jeg er sikker.

Kommentar
Fra : iluap

Dato : 03-02-14 16:28

> Hvis du vil skifte hele ventilhuset er det til 3/8" rør = Ø16mm

Tak

Kommentar
Fra : iluap

Dato : 03-02-14 16:41

Prøvede lige at skrue en af de ventiler ud som man ser blive skiftet i Carner's 1. video; den ser ud som ny, er gangbar og indeholder ikke noget der umiddelbart kan gå i stykker

Kommentar
Fra : Hejdu58

Dato : 03-02-14 16:41

> Hvis du vil skifte hele ventilhuset er det til 3/8" rør = Ø16mm

Tak

Enden du starter med at skifte ventilhus, så sørg for at du har blår og paksalve.
Og en nøgle/ting der kan løsne den forskrunings del der sidder på radiatoren hvis du også vil skifte den, den er med en ny ventil, men er som regel magen til og kan bruges på den nye ventil hvis du ikke kan løsne den.

God fornøjelse med arbejdet.

Kommentar
Fra : iluap

Dato : 03-02-14 16:46

Jeg har alt i værktøj, hestehår og paksalve

Kommentar
Fra : Hejdu58

Dato : 03-02-14 16:53

Prøvede lige at skrue en af de ventiler ud som man ser blive skiftet i Carner's 1. video; den ser ud som ny, er gangbar og indeholder ikke noget der umiddelbart kan gå i

Der er ikke noget i den lille ventil/stift der kan gå i stykker, den sætter sig som regel pga. kalk fra vandet og skal bare renses så den kan trykkes ind og bevæge den lukkeventil der er inde i ventilhuset, hvis du ikke kan trykke stiften ind efter at den er blevet renset så prøv lige at slå forsigtig på stiften for at se om ventilen i selve ventilhuset ikke løsner sig den kan også have sat sig fast.

Kommentar
Fra : iluap

Dato : 03-02-14 18:03

Stiften er som sagt gangbar

Kommentar
Fra : Hejdu58

Dato : 03-02-14 19:21

Citat
Stiften er som sagt gangbart r

Hvis ventilen ikke lukker når du trygger stiften helt ind (brug om nødvendig en lille skruetvinde) og den ikke lukker er ventilhuset defekt og skal skiftes

Kommentar
Fra : iluap

Dato : 04-02-14 13:44

Har snakket med en vvs'er i dag, og han mener også at det er sjældent at termostathuse går i stykker; han mente at vi manglede sådan én her i stedet: http://www.boendergaardvvs.dk/vvs/ventiler-og-automatik/trykreduktionsventiler/avpl-15-dif-regulator.html

Kommentar
Fra : Hejdu58

Dato : 04-02-14 17:11

Der er noget galt! er det alle radiatorer der ikke kan lukkes? en radiatorventilhus skal kunne lukke for gennemstrømningen nor stiften trykkes helt ind,( har du prøvet med en lille skruetvinge og trykke stiften ind) har den tidligere kunne lukke, har den været skilt af før for udskiftning af stiftog der ved er der blevet monteret e forkert stift/ forkort stift.

Det VVS mener der mangler er en trykreduktionsventil: og det den gør er at sætte indgangstrykket ned så det er lidt over returtrykket, Dvs. hvis du har 8 bar tryk fremløb/ind og returløb/ud er på 4 bar ved normal monteret anlæg, kan der ved at montere en trykreduktionsventil på fremløb/ind, få trykket sat ned til eks.5 bar som giver en differens på 1 bar og gennemstrømning bliver laver og trykket på ventilhuset bliver også lavere, MEN ventilen skal kan lukke med det højre tryk. Så jeg tror ikke at det løser dit problem helt.

Har selv fjernvarme og også monteret en trykdifferens ventil på anlægget, dels for at sætte trykket ned men især som sikkerhed for hvis der skulle springe en radiator eller andet, ja så lukker den ned og mindsker vandskaden

Kommentar
Fra : iluap

Dato : 04-02-14 17:17

Alle radiatorer kan lukke helt hvis man gør det manuelt. VVS'eren sagde, at termostaterne ikke kunne lukke hvis tryk(forskellen) var for høj.

> ventilen skal kan lukke med det højre tryk.

Gør den så ikke

Kommentar
Fra : Hejdu58

Dato : 04-02-14 17:30

Citat
Alle radiatorer kan lukke helt hvis man gør det manuelt.

Oki, det vil sige at når termostat huset er sat på kan der ikke lukkes helt ned for varmen, inde i termostathuset er der to ringe som kan flyttes, så man selv bestemmer hvor meget der skal drejes på ventilhuset og HVIS den en ring er monteret så der ikke kan lukkes/drejes helt ned kan den ikke lukke, så der er nok derfor at du ikke kan lukke helt ned vor varmen.

Kommentar
Fra : iluap

Dato : 04-02-14 17:33

Som sagt:

"Alle radiatorer kan lukke helt hvis man gør det manuelt."

Drejer du termostaten i bund lukker den

Kommentar
Fra : Hejdu58

Dato : 04-02-14 17:46

Citat
Som sagt:

"Alle radiatorer kan lukke helt hvis man gør det manuelt."

Drejer du termostaten i bund lukker den

Så er det jo selve termostathuset der er defekt, trygventilen bliver ikke skubbet frem når temperatyren omkring huset stiger og skal lukke (der er en væske inde i huset der udvider sig ved varme. Så prøv lige at sætte et nyt termostathus på. PS hvis termosat huset sidder hvor der altid er træk og kulde omkring det, lukker det heller ikke helt ned hvis det er sat til en for høj temp.

Kommentar
Fra : iluap

Dato : 04-02-14 17:48

> prøv lige at sætte et nyt termostathus på.

Det er dét jeg lige har gjort.

> PS hvis termosat huset sidder hvor der altid er træk og kulde omkring det, lukker det heller ikke helt ned hvis det er sat til en for høj temp.

Dét gør de ikke

Kommentar
Fra : Hejdu58

Dato : 04-02-14 18:01

Hvis det både er Danfoss ventilhus og termostat ser det mærkelig ud at det ikke virker og jeg har ikke flere løsninger
PS lige et mere: prøv at lukke lidt for den første hane der er ved fremløb/indgangen, det vil også sætte fremløbs trykket lidt ned men det vil hvæse lidt/noget, men så kan du se om det hjælper at monter en trygregulator.

Kommentar
Fra : iluap

Dato : 04-02-14 18:05

> prøv at lukke lidt for den første hane der er ved fremløb/indgangen, det vil også sætte fremløbs trykket lidt ned

Havde overvejet det ;)

Kommentar
Fra : Hejdu58

Dato : 04-02-14 18:11

Ja det er billiger at lukke lidt for hane og se om det virker, end at få en VVS mand til at monter en trykventil for at se om det virker.

Kommentar
Fra : iluap

Dato : 04-02-14 22:20

> det er billiger at lukke lidt for hane og se om det virker, end at få en VVS mand til at monter en trykventil for at se om det virker. [Hahahahaha]

Fik en pris på 2000,- plus moms for stumper plus ca. to timer! ;)

Accepteret svar
Fra : Hejdu58

Modtaget 100 point
Dato : 05-02-14 15:50

Citat
Fik en pris på 2000,- plus moms for stumper plus ca. to timer! ;)

Prisen er sikker ok, der skal som minimum bruges: 1.stk, trygregulator, 2.stk, T-stykker og 2. stk. samle forskruninger og laves indgreb i fremløb & retur for at det virker.

Men når du nu er i gang så få da lige sat 3. stk. manometer på også, et før trygreg. og et efter trygreg. og et på fremløb, så kan du se forskellen og hvis/når du regulere den, PS hvis du har en gennem strøms vandvarmer skal den være før trygregulatoren men det ved VVS også håber jeg da

Kommentar
Fra : iluap

Dato : 05-02-14 15:53

Det må man håbe :) Ved så ikke lige om jeg vil kaste 5K efter ham; det er ½ månedsløn når man er på efterløn :)

Godkendelse af svar
Fra : iluap

Dato : 05-02-14 15:53

Tak for svaret Hejdu58.

Kommentar
Fra : Hejdu58

Dato : 05-02-14 15:53

<på fremløb> Skal selvfølgelig være på returløb.

Kommentar
Fra : Hejdu58

Dato : 05-02-14 16:09

Citat
<på fremløb> Skal selvfølgelig være på returløb.
Glem det, det er fremløb.

Citat
Det må man håbe :) Ved så ikke lige om jeg vil kaste 5K efter ham; det er ½ månedsløn når man er på efterløn :)
JA det er ikke billig at have en VVS i huset, men har du prøvet at dreje /lukke lidt ned på fremløbshanen for at se om det virker på radiatorventilen med et laver tryk?
PS. Hvad er temperaturen på returvandet til fjernvarmen, for med en radiatorventil der ikke vil lukke bliver det da hurtig en dyr fornøjelse i kr. Alt over 25 grader i retur er fordi anlægget er forkert trimmet

Kommentar
Fra : Hejdu58

Dato : 05-02-14 16:15

Selv tak iluap. Håber at du får det til at virke