/ Forside/ Interesser / Helbred / Andet helbred / Spørgsmål
10  transor 1971
Kroppens iltbehov/forbrug?
Fra : iluap
Vist : 559 gange
100 point
Dato : 24-01-14 10:35

Hvis man nu forestiller sig at man sover i et rum på 6 m2 med 2½-3 m's højde, helt lukket dør og vindue, men luften skiftet ud med udefrakommende luft inden alt lukkes - hvor længe vil der så gå før man får problemer pga. iltmangel, og hvordan vil symptomerne på détte være? :)

Kommentar
Fra : kimpetersen

Dato : 24-01-14 11:04

Dem vil du nok ikke opdage. Alt efter hvor tungt du sover.

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 24-01-14 12:46

Sådan kan du ikke opstille "regnestykket" fordi;

1. Hvad vejer personen - samt højde.
2. Mand - kvinde.
3. Alder.
4. Personens kondition.

+ 1000 andre faktorer, såsom personens almene fysiske tilstand.

Kommentar
Fra : iluap

Dato : 24-01-14 12:49

87,8 kg/186 cm./mand/60 år/god kondition :)

Jeg ønsker heller ikke at få et svar på hvor mange timer og minutter man uhindret kan sove, men derimod problemet belyst generelt :)

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 24-01-14 13:54
Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 24-01-14 13:57

Kropsvægt formula?

Kommer her:
Citat
10. Calculate Relative Oxygen Consumption. These (above) formulas give the oxygen consumption values in liters per minute. When VO2 is reported in L/min, the value is considered an absolute value (absolute VO2). A larger individual would be expected to consume more liters of oxygen every minute, but should consume a certain amount of oxygen relative to their body size. Oxygen consumption is also frequently reported relative to body mass in milliliters per kilogram per minute, this is called the relative oxygen consumption (relative VO2). At rest, relative VO2 is usually around 3.5 ml/kg.min.
       VO2 (L/min) x 1000 ml/L
Relative VO2 =
       Kg (body mass)

Jf. tidligere link

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 24-01-14 14:05

Ilt mangel?

Først Hypoxi : http://da.wikipedia.org/wiki/Hypoxi

..så Anoxi (Total iltmangel = ..ikke godt !!! )

</MOLOKYLE>

Accepteret svar
Fra : rotw

Modtaget 100 point
Dato : 24-01-14 20:56

Der er ca 1000L luft på 1m3
I hvile bruger en gennemsnitlig voksen ca 6L pr min
1000/6= 166,67 min eller ca 2 timer og 46 min
18m3 = 18*166,67 = 3000 min eller ca 50 timer

Så et hypotetisk svar ville være ca. 50 timer
Men så er der kuldioxid mm som der ikke pt er taget forbehold for samt X

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 24-01-14 20:59

Er du aktiv bruges ca 70-120l pr min så her ville svaret være ca 3 timer
Så alt i mellem ca 3 og 50 timer

http://da.wikipedia.org/wiki/Lunge

Godkendelse af svar
Fra : iluap

Dato : 25-01-14 00:02

Tak for svaret rotw.

Vi snakker 1-3 timers søvn under de betingelser, så ingen fare på færde :)