/ Forside/ Interesser / Hus og have / Vand og VVS / Spørgsmål
10  e.c 2605
Pumpe der pumper spildevand ud til den
Fra : axelbjarne
Vist : 518 gange
100 point
Dato : 22-01-14 12:13

Pumpe der pumper spildevand ud til den offentlige ledning - der er selvfølgelig en brønd, som spildevandet løber ud i, og derfra bliver pumpet ud til det offentlige net....

Jeg efterlyser en metode, hvordan jeg får pumpen til at sidde/fastgjort i brønden, så der bliver mere stabil. I øjeblikket har jeg fastgjort 2 snore/reb til pumpen, den går så i gang, når flyderen kommer højt nok op....men i øjeblikket bliver vandstanden for høj, inden pumpen starter...

Der en tværstang foroven, hvor snorene/reb er fastgjort, så pumpen hænger i de 2 snore/reb.

mvh.
axelbjarne

Kommentar
Fra : dabj

Dato : 22-01-14 15:14

Hvad med en "stol" ---- et stykke galv. plade med 4 ben til at stille på bunden.
Start/stophøjden kan så reguleres med højden på benene

Kommentar
Fra : axelbjarne

Dato : 22-01-14 18:36

Der skal nytænkes...men lige hvordan det skal gøres...jeg har ellers en god fantasi..

Accepteret svar
Fra : Eyvind

Modtaget 100 point
Dato : 22-01-14 18:50

Er flydekontaktens ledning så lang at du evt. kan binde den ind til pumpen så den hurtigere flyder op og starter. Men ikke for stramt så der ikke er nogen fri bevægelighed.

Kommentar
Fra : dabj

Dato : 22-01-14 19:18

Ps. Der kan også fås dykpumper, hvor svømmeren er indbygget i pumpen.
Hos én af mine venner har vi fastgjort pumpen med stribs på et stykke 3/4 rør, som så står op ad siden på brønden--det giver bedre plads til at svømmeren kan bevæge sig.

Kommentar
Fra : axelbjarne

Dato : 22-01-14 20:36

Jeg vil prøve metoden med at slå en plasticstrips, så slangen til flyderen bliver kortere, så jeg kommer tilbage i morgen eftermiddag, fordi jeg har set i vejrudsigten det bliver rigtig koldt...føj for den lede hankat... måske venter jeg til søndag, der skal det kun blæse 7 m i sekundet..

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 22-01-14 20:41

Hvis dine strips er lange nok eller mange nok, kan du surre tre stykker galvaniseret rør til pumpen, så den nede i brønden står på tre ben. Jeg formoder, det er en ordinær dykpumpe med indsugningsnet forneden, hank foroven og stort set cylindrisk tværsnit.

Kommentar
Fra : Hejdu58

Dato : 22-01-14 21:09

Citat
Jeg efterlyser en metode, hvordan jeg får pumpen til at sidde/fastgjort i brønden, så der bliver mere stabil. I øjeblikket har jeg fastgjort 2 snore/reb til pumpen, den går så i gang, når flyderen kommer højt nok op....men i øjeblikket bliver vandstanden for høj, inden pumpen starter...

Du skal have pumpen så langt ned i brøndensom muligt, men ikke så langt ned så det er mudder den skal suge op, og så skal du slå en løkke på ledningen til flyderen så den bliver korter, brug en strips omkring løkken, og der ved får du pumpen til at starte noget før, for flyderen kommer hurtigere til at stå lodret og pumpe starter, når flyderen er vandret køre pumpen ikke, og flyderen skal være i så meget vandhøjde at når den er vandret er der stadig vand over indsugning på pumpen så den ikke løber tør for vand.

Kommentar
Fra : axelbjarne

Dato : 22-01-14 21:10

Ja, det er en ordinær dykvandspumpe...den er god med de tre ben, mon ikke jeg kan købe nogle rør i jem & fix....

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 22-01-14 21:34

Men sæt lige en snor på alligevel så den ikke vælter på den måske bløde bund.

Vi havde en pumpe fra "onkel Harald" nede i en 18 mtr. dyb brønd for at holde vandet fra omgivelserne fri af drikkevands-boringen.

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 22-01-14 21:35

Montering med fast rør og strips til tyrenossen og så er den kørende

Er det er sted der er vigtigt så vælger jeg ALTID flygt/Grundfos af denne type http://www.lavprisvvs.dk/shop/niveauvippe-loes-10-256186p.html
Da disse er meget mere stabile ind de billige (som godt kan bruges når disse er fastmonret på pumpen og kan sætte til at vende rigtigt hver gang) i mens den anden model kan hænge løst i toppen af brønden

Godkendelse af svar
Fra : axelbjarne

Dato : 23-01-14 10:19

Tak for svaret Eyvind.