/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Smalltalk / Spørgsmål
10  Camillasm.. 12371
Gæt et årstal.
Fra : Kaptajn-Tommy
Vist : 551 gange
50 point
Dato : 15-01-14 00:40

Efter hånden har jeg skrabet en hulens masse point sammen - til hvad nytte..?
Derfor vil jeg dele dem med Jer. Menæææææh.....kære venner, I skal knokle lidt for sagen, I skal nemlig gætte et årstal.
Den person, der først gætter årstallet modtager de 50 point som jeg har sat på højkant.
- Og det vil jeg gøre jævnligt...

Er I klar...?
Begivenhederne i det årstal I nu skal gætte kommer her....

Motorloven ændret derhen, at det blev påbudt bilister at have deres vogn forsynet med to baglygter i stedet for den nu påbudte ene, og tillige bagpå at have påsat to røde refleksanordninger.

Pr. 16. januar det år, kunne der på Zoneredningskorpsstationer købes "Scotchlight" - eller på dansk "skottelys" (Det er en selvklæbende rekfleksstrimmel som kunne klæbes bagpå køretøjer) Det gav en refleksvirkning der var 60 gange større end en hvidlakeret bagskærm.

En 6-cyl kvalitets-varevogn ag mærket EMW type 340 - kunne købes for kr. 9.950,-
Karrosseriet var af stål.

Opel Kapajn lancerede sin nye model.
Helt vildt - Opel Kaptajnens tophastighed var sat til 138 km/t.

God gættelyst.

Mvh.
Tommy

Kommentar
Fra : Hejdu58

Dato : 15-01-14 01:16

år 1939

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 15-01-14 01:28

Desværre.
På'en igen!

Kommentar
Fra : Hejdu58

Dato : 15-01-14 01:29

det er 1938

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 15-01-14 01:58

Nej det er langt senere, året er 1953

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 15-01-14 02:39

Jeg husker det er 1958

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 15-01-14 07:23

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 15-01-14 07:25

Det er mellem 1930 og 1963.

"Zonen" blev dannet i 1930 og i 1963 blev det opkøbt af Falck og kom til at hedde Falck og Zonen, af nogen kaldet "Falck og konen".

Jeg gætter på 1951.

Kommentar
Fra : pabloj

Dato : 15-01-14 09:55

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 15-01-14 10:18

opel kaptajn blev lanceret i 1938

Accepteret svar
Fra : ans

Modtaget 50 point
Dato : 15-01-14 10:22
Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 15-01-14 10:26

Altid sjovt med gætte konkurrencer.

Jeg tror vi skal tilbage til fyrrerne. Vi ta`r årg. 1949.
Kan tydeligt huske,bl.a. Renault 4cv havde et enkelt baglygte. Det minder mig om,de nyere Renault Dauphine,hvor park lys kunne slukkes i højre side. Det sparede jo en del strøm,ved gadeparkering.

Altså 1949.

M.

Kommentar
Fra : Hejdu58

Dato : 15-01-14 11:38

Opel Kapitän B, 1938.

I 1938
En ny generation af Opel Olympia kommer på markedet. Den første Opel Kapitän bliver præsenteret for offentligheden.

Godkendelse af svar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 15-01-14 11:42

Det rigtige årstal er 1954 - altså for 60 år siden.

Tak for svaret ans.

Tak til alle Jer der deltog.

Mvh.
Tommy.

PS
Citat
Motorloven ændret derhen, at det blev påbudt bilister at have deres vogn forsynet med to baglygter i stedet for den nu påbudte ene, og tillige bagpå at have påsat to røde refleksanordninger.
Det var Hans Erling Hækkerup (bror til Per Hækkerup) der ændrede motorloven.
10 år efter - altså i 1964 blev den gode Hans Erling landskendt for "stænklap-sagen" idet vrede bilister returnerede de lovpligtige stænklapper, som senere blev gjort ikke-obligatoriske.

Jo jo, dengang som idag, det var skidme ikke let at være bilist