/ Forside/ Interesser / Hus og have / Vand og VVS / Spørgsmål
10  e.c 2605
tab af tryk i trækeddel
Fra : 190e
Vist : 729 gange
30 point
Dato : 13-01-14 10:16

jeg vil hører om nogen kan fortælle mig hvorfor mit varmeanlæg efter det er gået ned i graderne om morgenen har tabt tryk på den måler der sidder på keddel ca. 2-2,5 er tabet.
den varmer fint men mangler vand hver dag.

hvis jeg fyrer op uden at fylde vand på er trykket helt normalt når keddel er på normal temp.

hvad kan der værer galt?? har tjekket for utætheder i anlæg men kan intet finde.

190e

Kommentar
Fra : poten

Dato : 13-01-14 10:21

Citat
har tjekket for utætheder i anlæg men kan intet finde.

Det er vel ingen garanti for utætheder - lad en fagmand kigge på problemet...

Accepteret svar
Fra : mig-selv

Modtaget 40 point
Dato : 13-01-14 10:42

Citat
hvis jeg fyrer op uden at fylde vand på er trykket helt normalt når keddel er på normal temp

Vel fordi det hele mister trykket, når varmen sænkes og stiger igen med knald på varmen.
Mir gamle anlæg var nede på nul til tider (eller minimum) - når der var sænket på tempén.
Fyldte jeg vand på op til max og satte fyret igang, så spyttede den bare vandet ud.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 13-01-14 11:10

Vand har det med at udvide sig, når det bliver varmet op. Hvis der er begrænset plads til udvidelse som i et lukket system, vil trykket stige. Har du åben eller lukket ekspansionsbeholder? Hvis din lukkede ekspansionsbeholder er utæt i membranen, eller den ikke har fået korrekt tryk fra starten, så får du symptomer som beskrevet.
Der mangler en del detaljer som for eksempel hvor højt huset er, og hvor stort tryk, du plejer at køre med - og enheden på trykket. Måler du tryk i atmosfære/bar, eller snakker du meter vandsøjle?
Har du tjekket om der efter opfyldning og opfyring kommer vand ud af en eventuel overtryksventil?
vh
pbp

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 13-01-14 11:14

En simpel ting som en utæt påfyldningsventil (er samme slags som i bildæk) vil fjerne modtrykket i en lukket ekspansionsbeholder, og så bliver systemet hysterisk over for temperaturændringer. Det vil kunne kureres med en ny ventilkegle og lidt arbejde med en pumpe eller kompressor.

Kommentar
Fra : jej123

Dato : 13-01-14 12:30

få tjekket ekspansionsbeholderens fortryk , et arbejde for en fagmand

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 13-01-14 14:02

"få tjekket ekspansionsbeholderens fortryk , et arbejde for en fagmand"

Man behøver næppe en autorisation for at aflæse manometret på en luftpumpe!

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 13-01-14 17:15

Trækedel,.....lukket expansion.....Næppe......

Åben ildsted. På nær nogle få nye moderne kedler hedder kravet åben expansion. Altså ikke expansionsbeholder som man henviser til.

Det lugter af enten fejlforståelse + overfyldning af anlæg + måske for lille åben expansionsbeholder, eller en direkte utæthed. Gamle kedler kan sagtens lide af utæthed der er der når den er kold, som så er "selvtætnende" når skidtet varmes op. Og er det en tudegammel Salamander, køres formentlig med meget stor skorstenstemperatur der så nemt kan "suge" den smule fugt ud gennem skorstenen efter den er gået ud. Disse anlæg lider så oveni af katastrofal virkningsgrad, så det kan godt svare sig at får kigget på det.

Måske skulle du lige tale med en rigtig fagmand, i stedet for at fumle dig frem i blinde og spørge på denne her slags "expert-sites".

Kommentar
Fra : jej123

Dato : 13-01-14 18:23

til pbp

arbejdet kræver ingen autorisation da det er varmeanlægget , men hvis ekspansionsbeholderen skal kontrolleres og fungere korrekt skal man vide hvordan det gøres og det tror jeg næppe spørgeren gør

Kommentar
Fra : 190e

Dato : 13-01-14 18:50

det er med åben ekspansion altså uden ventil.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 13-01-14 19:10

Så er spørgsmålet så bare om du overfylder, så den smider det halve ud hvergang du fyrer (det er det jeg kalder manglende forståelse for installationen og dens opbygning). Eller om trykket ryger helt af? Så er det måske et andet sted. Den type anlæg er så i øvrigt hærget af tæringer i noget større grad end anlæg med lukket expansion. Men dette må man kunne på kedler godkendt til dette.

Du har selvfølgelig undersøgt kedel og brændkammer grundigt? En utæthed der, kan være lidt svær at finde hvis den er mindre, da det vand de smider ud der vil fordampe qva varmen og den ventilation som skorstenen generer.

Er det en gl salamander? I fald ja, skift den og få system trykprøvet. Så ved du hvad du har med at gøre. I øvrigt er de manometre der er anvendt på den slags anlæg heller ikke ligefrem precisionsinstrumenter. Er der buffer på? Hvor stor er din expansion? Er huset i flere etager?

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 13-01-14 19:20

Nu skriver du at tabet er 2 - 2,5, men hvilken skala? Hvad står der på manometret? Er det M VS (meter vandsøjle), lyder det ret dramatisk. Er det bar er det ti gange så slemt. Hvis manometret sidder på pumpens trykside, og denne slukker, nårvarmen går ud, er det ikke galt, da pumpetrykket alene er noget højere. Hvor meget vand hælder du på?

Ja spørgsmålene er mange!

Ps livet er for kort til trækedler og dårlige varmeanlæg! Min er heldigvis solgt til skrot!!!

Godkendelse af svar
Fra : 190e

Dato : 25-01-14 15:16

Tak for svaret mig-selv.