/ Forside/ Interesser / Helbred / Andet helbred / Spørgsmål
10  transor 1971
Glassplinter i mad/mave?
Fra : cristian2
Vist : 3728 gange
40 point
Dato : 03-01-14 13:26

Jeg vil gerne vide hvordan man skal forholde sig til glassplinter i mad.

Mine to store døtre har bagt kage. Efter at de har spist af den, finder jeg du af, at de har smadret et glas på køkkenbordet. Jeg kontakter egen læge, som ikke tror der er sket noget ved det, og at evt. glasstumper formentlig er for små til at kunne ses ved gennemlysning af tarmene. Jeg kontakter "1813" som henviser til "Giftlinjen" som ikke mener at spørgsmålet hører under dem ..
Jeg kan ikke finde noget om emnet på nettet. Er der nogen der kan hjælpe mig videre?

Findes der en hjemmeside/institution, som behandler problemet/spørgsmålet sagligt, så man kan læse, hvordan man reelt skal forholde sig?

Tak for hjælpen!

Kommentar
Fra : frieda

Dato : 03-01-14 13:39

Hvilken slags kage.
Dvs. Hvor sandsynligt er det overhovedet, at der er kommet glassplinter i kagen?

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 03-01-14 13:50

Nok ikke så slemt, se her:
http://www.ezz.dk/423186-skade-pa-mave-og-tarm

Det er mest i krimier det går helt galt...

Et godt gammelt råd er at spise rugbrød med smør og vat på,
vattet vil så omslutte glas splinterne og skåne tarm og mave for ridser,
men det er sikkert ikke nødvendigt i dit tilfælde.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 03-01-14 13:53

Det er meget usandsynlig at du har spist glassplinter, som har en størrelse der er skadelig, uden at mærke splinterne i munden, så bare rolig der sker ikke noget.
Hvordan du skal forholde dig? Rådet hvis du har spist skarpe genstande er at spise vat - meget vat, som kan pakke det skarpe ind i maven

Kommentar
Fra : Hejdu58

Dato : 03-01-14 14:01

Citat
Jeg vil gerne vide hvordan man skal forholde sig til glassplinter i mad.

Mine to store døtre har bagt kage. Efter at de har spist af den, finder jeg du af, at de har smadret et glas på køkkenbordet

Smid kagen ud.

de to store døtre tror jeg ikke har spidst noget glas, det vil de da ha opdaget under spidsning hvis der4 var glas i kagen. Og hvad der kan gøres? jeg ikke huske om det var pore der skulle være godt at spise hvis man har slugt noget der gerne skulle helt ud igen uden at gøre skade indvendig?

Accepteret svar
Fra : Troldepige

Modtaget 40 point
Dato : 03-01-14 21:23

Min mor, som har det meste af en sygeplejerskeuddannelse bag sig, har lært mig, at vores tarme er utroligt stærke og seje, der skal virkelig meget til, at perforere dem. Hvis noget skarpt rammer tarmvæggen, så "hummer den sig", så der ikke sker noget, og genstanden smutter videre.

For 8,5 år siden, da min datter var knap 9 år, blev der på hendes skole holdt sidste skoledag for afgangseleverne.
De store elever kastede, traditionen tro, karameller ud til de mindre elever.
Min datter havde en veninde med hjem fra skole, og først om aftenen da jeg skulle putte hende godnat fortalte hun mig, at hun "vistnok" var kommet til, at sluge en nål, som havde været gemt i en karamel.

Jeg blev s'gi noget forskrækket (og edder gal på de vanvittige unger, som kan finde på den slags "morsomheder").
Jeg ringede til skadestuen, som ligger i nabobyen (20-30 min. med tog), og de turde selvfølgelig ikke love, at det ikke ville give problemer, så jeg turde ikke andet end, at tage afsted med tøzen.
Så min mor måtte komme og være hos lillebror mens min datter og jeg tog toget til nabobyen, og derfra bybus til skadestuen.

På skadestuen var der selvfølgelig ventetid, og jeg havde studeret køreplanen, for både bybus og tog, så på et tidspunkt henvendte jeg mig ved receptionen og sagde, at hvis ikke min datter snart blev kigget på ville vi være nødt til, at blive til næste morgen, fordi vi så ikke kunne nå det sidste tog hjem.

Så kom min datter ret hurtigt ind til en læge.

Han mærkede på hende, og hun skulle bøje sig ned o.l., men der blev ikke taget nogen billeder.
Konklusionen var, at hvis hun havde slugt en nål, så sad den ikke og generede nogen steder og ville sikkert komme ud den anden vej.

De næste dage måtte min datter bruge en spand når hun skulle af med afføring, for jeg ville da gerne vide, om hun virkelig havde slugt en nål.

Og sørme, efter et par dage lå den i spanden.
Selve nålen var næsten 4 cm lange og havde en lilla kugle på 4-5 mm i den ene ende.
Jeg vil tro den har været beregnet til opslagstavle ell.l.

Min datter havde ikke mærket noget til nålen mens den var undervejs, havde ingen smerter ell.l.

Kommentar
Fra : kimpetersen

Dato : 04-01-14 15:17

Hvis jeg var dig ville jeg nok have holdt lidt bedre øje med pigerne (jeg ved ikke hvor gamle de er).
Du er nok nød til at stole på lægerne, elle spørge politikkerne eller kommunens folk som er de eneste der mener de er klogere end lægerne som har en lang uddannelse bag sig.

Godkendelse af svar
Fra : cristian2

Dato : 05-01-14 22:26

Tak for svaret Troldepige. Fantastisk historie!

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 05-01-14 22:29

Velbekomme.

Ja, og så er den endda sand.

Min datter har i det hele taget givet nogle "sjove" oplevelser.