/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Gentagen stikprøve om sol nettoafregning
Fra : svendgiversen
Vist : 631 gange
175 point
Dato : 18-12-13 12:20

Via min kones søn der bor i Flensborg, bestilte vi sidste efterår et sol celle anlæg i Tyskland,
det blev underskrevet 9. november 2012, tæt på skæringsdatoen for netto afregning 20. november,
men vi fik det fra ham via E-mail, og anlægget blev ført betalt 27 november...

Så blev vi udtaget til stikprøvekontrol, og sendte den tyske købekontrakt
underskrevet helt tydeligt 9. november 2012, med et par vedhæftede sider om beløbets størrelse,
men det var ikke nok, det fremgik ikke klart, at de vedhæftede sider hørte sammen med
underskriften, og på forsiden kunne sagsbehandleren ikke se at det var tale om et sol celle anlæg.

Overst på forsiden med underskriften er angivet på tysk, rabat for anlæg mellem 4 og 5.9 kWp,
hvilke andre anlæg end solceller angiver den slags energi enheder?

Jeg kan ikke længere gengive sammenhængen i den tilsendte købekontrakt modtaget som mail,
håber afsenderen, min kones søn, kan, men jeg har fundet et foto af montagen af anlægget,
den 19 november, nu skal jeg så nok til at dokumentere hvornår dette foto er taget?

Hvad gør jeg??

Accepteret svar
Fra : pbp_et

Modtaget 185 point
Dato : 18-12-13 12:27

Du skal bede om en erklæring fra sælger om datoer og anlæggets karakter. Det burde kunne overbevise sagsbehandleren.
vh
pbp

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 18-12-13 12:53

Ja, men jeg har jo ikke selv bestilt, og er det virkelig nødvendigt?

Burde det tilsendte ikke være tilstrækkeligt??
Og kan man ikke dokumentere, hvornår fotos er taget???

Vi gamle pensionister føler os ekstra forfulgt og har slet ikke nerver til det her,
vi skulle jo gerne have lidt ekstra ud over pensionen, eksempelvis billig El.

Nu vil jeg først tage kontakt til min nye kones søn, der bor i Tyskland og har bestilt anlægget...

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 18-12-13 13:06

Citat
Og kan man ikke dokumentere, hvornår fotos er taget???

Hvis de er digitale, kan du se det under egenskaber for billedet

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 18-12-13 13:29

Husk kun at tale med kommunens sagsbehandler pr. brev eller mail. Ikke direkte eller over telefon.
Nogle sagsbehandlere lider desværre, af en form for hukommelses svigt.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 18-12-13 15:56

Citat
"Hvis de er digitale, kan du se det under egenskaber for billedet"
Det kan der let fuskes med; de fleste digitalkameraer er ikke tidsstyret af f. eks. DCF77 (tidskodesender) men indstillet af en bruger.
Nej Svend, tag du at få bekræftet fra leverandøren hvad der er bestilt og leveret og hvornår.

Kommentar
Fra : prosat

Dato : 18-12-13 19:45

Sagsbehandler:
Det må være Energinet.dk som sidder i Fredericia du har hørt fra.

El Branche vil køre sager i en evt. retsag derfor vil de med tak modtage sager også dem der ikke lige er fra deres egne Install.

Jeg har været lidt i den samme pine, dog med en sælger som gik konkurs inden jeg fik mont. anlægget, alt papir arbejde var på plads men ingen anlæg mont, jeg troede at jeg bare kunne finde et nyt selskab som kunne overtage men nej nej det ville Energinet.dk ikke acceptere, med hjælp fra en lokal El install som i gennem hans Branche forening hjalp mig har jeg i dag mont. anlægget efter den gamle ordning.

Mit råd vil være kør sagen helt ud, også hvis det skulle komme til en retsag i byretten, Energinet.dk er meget nidkær i deres afgørelser, de gør som de mener og ingen skal komme og mene noget andet for de ved bedst.

Jeg ved igennem min Install at der mangler en retsag for at sætte Energinet.dk på plads i deres gøren og laden hvor de følger dem som kongen.

Bare klø på, du har måske retshjælp i din forsikring eller gratis retshjælp i dit nærområde.

Mvh
Prosat

Kommentar
Fra : anuarak

Dato : 18-12-13 22:13

jeg følger lige med -- har også energinet.dk der ikke vil akcetere en salgs og ordrerbekræftigelse hvor dato kun var anført ved sælgers underskrift men ikke ved min.
Har sent en ordrebekræftigelse fra sælger hvor datoerne er anført, men i skannet overførsel.
Håber at det går godt ellers vil jeg også prøve sagen i retten.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 19-12-13 12:09

Heldigvis havde min kones søn gemt det oprindelige tilbud på 3 sider,
og det er nu sendt til EnergiTek...

Jeg havde kun gemt den sidste side med min kones underskrift, tidsnok den 9/11 2012,
men sagsbehandleren kunne her ikke se at det var et solcelle anlæg,
selv om der var angivet effekter i kWp enheder.

Mig bekendt er der ikke andre anlæg der bruger den slags enheder?

Godkendelse af svar
Fra : svendgiversen

Dato : 20-12-13 10:18

Tak for svaret pbp_et.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 20-12-13 11:33

Tak for dommen. En helt anden sag er, at du ikke skal stakle dig selv:
"Vi gamle pensionister føler os ekstra forfulgt og har slet ikke nerver til det her".
Så meget ældre end jeg er du vel heller ikke, jeg er årgang 1945 og blev pens. i 2010.
venlig hilsen
pbp

Da jeg var på svagbørnskoloni på Rendbjerg gik jeg flere gange forbi hvor du bor nu, og i Sønderborg boede jeg en tid på "Guldkysten"/bach æ møjjing. Jeg har set stederne og synes ikke du skal klage.