/ Forside/ Interesser / Hus og have / Andet hus og have / Spørgsmål
10  Stouenberg 3232
hvor meget saft skal tilføjes for at hæv
Fra : DBG1
Vist : 1229 gange
50 point
Dato : 17-12-13 14:30

Jeg har lavet 30 liter cider som har stået og gæret, men jeg har ikke holdt øje med det, men da det stoppede med at boble i gærlåsen i dag tjekkede jeg oechslevægten og den var på 1005, og cideren smagte ret tør..

den skal selvfølgelig i flaske med det samme, men hvis jeg gerne vil gøre den sødere, hvordan bærer jeg mig så ad?

sidst jeg lavede cider kom den helt ned på 1003, så jeg tilføjede bare noget sukker for at få den op på en oechslevægt på:
1003 - 0 g. sukker pr liter
1008 - 13,5 g. sukker pr liter
1013 - 27 g. sukker pr liter
1018 - 40,5 g. sukker pr liter
(2,7 g. sukker pr liter øger oechslevægten med 1)

så lod jeg det stå i flasker i en måneds tid og smagte på de 4 forskellige blandinger med hver deres sukkerindhold, men de smagte alle meget tør..

hvorfor virker det ikke når man tilføjer sukker? har cideren bare omdannet det til alkohol fordi gæringen har fortsat i flasken eller hvad er der sket..?

Jeg har også noget saft som ikke er blevet sat til gærring og den har en oechslevægt på 1060.. kan det blandes op med cideren for at hæve værdien denne her gang, istedet for sukker? hvordan regner jeg ud hvor meget jeg skal tilføje?

Kommentar
Fra : Thyregod8

Dato : 17-12-13 15:36

Da cideren ikke er på alkoholprocent på max ca 15 % vil gæringen fortsætte med den sukkerart der i blandingen. Du skal tilsætte gærstop f,eks her på siden: http://shop.vinolhobby.dk/pi/G%C3%A6rstop_til_25_liter_vin_1724_56.aspx
Så kan du bagefter kontrollere sødmen.

Kommentar
Fra : DBG1

Dato : 17-12-13 16:49

Citat
Da cideren ikke er på alkoholprocent på max ca 15 % vil gæringen fortsætte med den sukkerart der i blandingen. Du skal tilsætte gærstop f,eks her på siden: http://shop.vinolhobby.dk/pi/G%C3%A6rstop_til_25_liter_vin_1724_56.aspx
Så kan du bagefter kontrollere sødmen.

jamen så er der da ingen brus i flaskerne bagefter er der?

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 17-12-13 17:07

Hvis du både vil have sødme og brus, skal du have mere sukker i mosten end til at lave de 12-16 % alkohol, altså noget med at starte med et par hundrede gram sukker pr. liter, hvinende sødt.
Men er du sikker på, dine flasker kan tåle trykket? Se på hvor tykvægget og stærk en champagneflaske er eller flasken til en Erdinger Weisbier.
vh
pbp

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 17-12-13 17:10

Cider er normalt ikke brusende (mousserende). Hvis du har oplevet en købecider med brus, er gæringen først stoppet, dernæst er der tilsat kuldioxyd før tapning på flaske.

Kommentar
Fra : DBG1

Dato : 17-12-13 17:52

jeg har bare læst at oechlevægten skal ligge på omkring 1010-1020 for en cider alt efter hvor sød den skal være.. så hvis jeg tager 3 dl saft med oechlevægt på 1060 og blander i 10 dl cider med oechlevægt på 1008 (jeg målte den igen og den var 1008) så giv det vel en oechlevægt på 1020 ca.? er det ikke meget godt..?

udregningen er lidt kompleks men man kan se det sådan her:
___________
ialt 13260
13260/13 = 1020

jeg deler i 13 fordi 3 dl plus 10 dl er 13 dl..

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 17-12-13 17:58

Sådan som jeg kender Cider er det en let, aromatisk æblevin,
slet ikke noget der ligner 15 % alkohol.

Og jeg mener det vil være forkert, kunstigt at øge sukker procenten for at få en stærkere drink.

Vi har selv lavet æblevin da det kunne betale sig, nu kan du købe 3 L/4 flasker for under 80 kr,
så aflever du hellere dine æbler på et mosteri, der fremstiller fin æblemost uden alkohol.

Så har du en så billig, sund drik om dagen, at du kan supplere med lidt stærkere købt om aftenen.

Kommentar
Fra : DBG1

Dato : 17-12-13 19:05

Citat
Hvis du både vil have sødme og brus, skal du have mere sukker i mosten end til at lave de 12-16 % alkohol, altså noget med at starte med et par hundrede gram sukker pr. liter, hvinende sødt.
Men er du sikker på, dine flasker kan tåle trykket? Se på hvor tykvægget og stærk en champagneflaske er eller flasken til en Erdinger Weisbier.
vh
pbp

jeg kunne godt tænke mig at prøve det, men ved ikk om flaskerne kan holde til det..
det er sådan nogle her:
http://www.ikea.com/dk/da/catalog/products/30213552/

og så har jeg nogle andre patentlågsflasker også, samt nogle vinflasker med skruelåg, cocio flasker og lidt andet.. men ingen champagne flasker..

Kommentar
Fra : DBG1

Dato : 17-12-13 19:10

men altså målet er som sagt ikke at øge alkohol procenten.. jeg vil bare gerne have det sødt og at det bobler..

Kommentar
Fra : DBG1

Dato : 17-12-13 19:10

altså med brus

Kommentar
Fra : finnostervig

Dato : 17-12-13 21:10

Jeg kan ikke lade være med at sige måske en sodastream maskine til at lave bruset, når sødmen er OK ?

Accepteret svar
Fra : transor

Modtaget 50 point
Dato : 18-12-13 11:19

Der er 3 måder at øge sødmegraden i det færdige flaskeprodukt.

1 brug en gær som ikke kan omsætte al sukkeret, men stopper ved en lav alkoholprocent. Den er måske lidt svær at få fat i.

2 - tilsæt konserveringsmiddel til at stoppe gæringen, Kaldes også gærstopmiddel. Med det er det svært at få ovetryk på flasken.

3 - tilsæt kunstigt flydende sødemiddel til den færdige cider, inden denkommer på flaske med lidt sukker til at lave overtryk. De støre brugser har det flydende sødemiddel. Kunstigt sødemiddel forgæres ikke. Der er nogle få mennesker med en sjælden sygdom ,som ikke tåler det. Derfor skal man fortælle fremmede at det er i, inden man giver dem af det.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 18-12-13 12:23

Sødemidlet Stevia giver så vidt vides ikke helbredsmæssige problemer; det er bare ret dyrt, er set i Netto. Og det smager ikke så syntetisk som flere af de andre muligheder.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 18-12-13 12:42

I stedet for at tilsætte usikkert skadeligt sødemiddel, så kom dog:

lidt almindelig sød æblemost i før servering,
lidt appolinaris hvis du savner brus,
og lidt æblesnaps, hvis du savner styrke?

Kommentar
Fra : DBG1

Dato : 24-02-14 10:55
Godkendelse af svar
Fra : DBG1

Dato : 24-02-14 10:56

Tak for svaret transor.