/ Forside/ Interesser / Hus og have / Vand og VVS / Spørgsmål
10  e.c 2605
topplade til opvasker
Fra : warrior
Vist : 518 gange
50 point
Dato : 16-12-13 17:52

Hej
Jeg har fået fat i en opvaskemaskine AEG favorit 50671 som er uden topplade, da den er beregnet til at installere under bordpladen. Da den er for stor hertil, under mit køkkenbord, er jeg nødsaget til at få den opstillet ved siden af bordet,og så selv få konstrueret en plade. Jeg har tænkt mig et stykke af krydsfiner, og derefter montere en form for dug ovenpå pladen. (En ny metalplade skulle koste omkring 400 kr.)
Hvad kan være velegnet hertil uden de store omkostninger? Et stykke voksdug, laminat, eller andet.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 16-12-13 18:02

En ca 20 mm krydfiner eller mere lyder fornuftigt.
Hus at den varme damp, som kan komme når man åbner for opvaskeren kan skade pladen . Derfor skal den have ten damptæt pbeklædning i fronten på undesiden. Der fås aluplader til det formål til placering under køkkenborde med underbygget opvasker.

Kommentar
Fra : Thyregod8

Dato : 16-12-13 18:25

Husk du skal montere den til væggen, ellers vælter den. Man kan muligvis få beslag til det.

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 16-12-13 18:50

Fødderne kan tages af, og kan så gå under ret lave bordplader.
Eller ringer du til en elektrikker, som tit har nogle defekte stående, dog efterhånden mangler de fleste toppladen. Er du heldig kan du nok få den for at hente den.
VH Palle

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 16-12-13 18:55

Jeg ville lave den af en limtræsplade. 18 - 25 mm tyk
Mål ud hvor der skal sidde to skruer som passer ned i maskinens monteringshuller .
Og så 2 små vinkler til bagmontagen.
Husk at den skal være lidt dybere så den kan nå hen til væggen.
Og så lige en lille plade eller vinkel så den ikke vælter.

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 16-12-13 19:08

kør ud på gebrugspladsen og se, om de ikke har en magen til der står.
ellers prøver du bare igen et par dage senere. der bliver smidt meget af de slags ud.
men prøv lige at se om de ikke kan skrues ned i højden inden du gør noget.
det kunne jo være...........

Kommentar
Fra : warrior

Dato : 16-12-13 22:19

Det kunne godt gå med højden, men bredden til bordet er for smal. Det er i en boligforening fra tiden hvor det ikke var på mode med opvaskemaskiner.
Jeg vil have ca. 180 cm til afløb/tilslutning, når den står ved siden af bordet. At samle noget fra genbrug,som den øverste plade , er ikke tilladt her i byen.
Måske man skal beklæde undersiden af træpladen med alufolie, af hensyn til damp, og oversiden med et stykke voksdug af kosmetiske hensyn?

Kommentar
Fra : ans

Dato : 17-12-13 10:05

Citat
Jeg vil have ca. 180 cm til afløb/tilslutning, når den står ved siden af bordet.

Hvordan vil du lave det?

Accepteret svar
Fra : transor

Modtaget 50 point
Dato : 17-12-13 11:19

Det er ikke helt klart om de 180 cm er til afløbet, hvis du skulle kunne få den under bordet, eller om det er til hvor du vil placere den frit.

En opvasker er normalt en ret stor tung sag, som kan stå stabilt uden at blive skruet til væggen.
Alufolie på undersiden er i princippet godt, men i praksis er det svært at få fat i en kraftig folie, som kan holde mekanisk. En tynd Aluplade er bedre. Da vi købte vores sidste, fulgte der en med til formålet.
De dyre opvaskere bliver undertiden leveret med tiopplade, som de fleste afmontere. Så det burde være til at få fat i sådan en overskuds.

Hvis du skal lægge en lang afløbsslange, så husk at den skal ligge langs gulv helt hen ved afløbet, hvor den skal dukke op og tilsluttes højt.

Hvis den hele vejen ligger højt, vil der være for meget tilbageløb efter tømning, og vandet vil ikke blive skiftet godt nok.
Hvis den ikke slutter højt vil du risikere selvtømning ved hævertvirkning.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 17-12-13 11:34

transor

Citat
Det er ikke helt klart om de 180 cm er til afløbet, hvis du skulle kunne få den under bordet, eller om det er til hvor du vil placere den frit.

Det er helt klar, da warrior skriver

Citat
Jeg vil have ca. 180 cm til afløb/tilslutning, når den står ved siden af bordet.

Godkendelse af svar
Fra : warrior

Dato : 17-12-13 16:16

Tak for svaret transor.
(De 180 cm er netop når den står frit.)
Den skal absolut fastgøres, ellers vælter den nemt når man trækker ud for servicet, har jeg fundet ud af. Tak for alle svarene