/ Forside/ Interesser / Fritid / Andet fritid / Spørgsmål
10  Klaudi 3672
Mønter
Fra : modersvilje
Vist : 704 gange
100 point
Dato : 12-12-13 12:54

Hvor ser jeg (helst på nettet) hvilke årstal, der er slået mønter i Danmark?
Det hele startede i 1875 ved lov af 1873 da vi gik over til kroner og ører.
Men der blev ikke slået eksempelvis 25 ører hvert år siden til 25 øren udgik i 2008!
Nu er det at jeg gerne vil vide hvilke år diverse danske mønter (kroner og ører) er slået efter 1875.
MV2

Kommentar
Fra : marken84

Dato : 12-12-13 13:01

Jeg vil gå ud fra du vil kunne finde hvad du søger på denne side:

http://www.numismatik.dk/

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 12-12-13 13:16
Kommentar
Fra : modersvilje

Dato : 12-12-13 13:32

"svendgiversen" bogen er udsolgt fra forlag så den skal findes antikvarisk!
Jeg har efter et udmærket forslag fra "marken84" kontaktet formanden for "Dansk Numismatisk Forening" så må vi jo se hvad der sker!
Det ville være rart, hvis der fandtes en hjemmeside gerne med tabeller hvor der stod hvilke år der blev slået nye mønter.
Nu får vi se!
MV2

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 12-12-13 13:49
Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 12-12-13 14:06

Jeg ved ikke lige, hvordan du helt konkret finder hvor mange slåede, men Nationalbanken ved det?
http://www.kgl-moent.dk/DKM/DK/Coins.nsf/side/Produktionstal!OpenDocument

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 13-12-13 18:16
Accepteret svar
Fra : mig-selv

Modtaget 50 point
Dato : 13-12-13 18:20

Du kan selvfølgelig også købe den på nettet?
http://www.nordfrim.dk/danmark-moentkatalog-2013-udk-69-2012

http://domk.dk/

Kommentar
Fra : modersvilje

Dato : 13-12-13 21:54

Jeg takker for de mange gode forslag, dog undre det mig at der ikke er et sted hvor der står:
1875 mønter slået 1 øre - 2 øre etc. evt. som Excel Da vi alle ved så svinger værdien af de enkelte mønter og de enkelte årgange med efterspørgslen så værdierne er ikke så interessante (lige nu)
er der ikke noget med at 1 øren blev slået allerede i 1874, og at der ikke blev slået nogen 1 øre i 1877 osv. I sidste ende må jeg som I skriver låne/købe Siegs møntkatalog over nordiske mønter og lave mit eget Excel dokument!
Jeg venter lige nu på svar fra Dansk Numismatisk Forening så jeg venter lidt med at give point!
&
MV2

Godkendelse af svar
Fra : modersvilje

Dato : 16-12-13 01:16

Tak for svaret mig-selv.
Jeg kan ikke vente og domk.dk kan til nød gøre det!
MV2