/ Forside/ Interesser / Hus og have / Vand og VVS / Spørgsmål
10  e.c 2605
Udskylning af varmerør
Fra : Divad89
Vist : 1819 gange
50 point
Dato : 06-12-13 11:35

Vi har netop været så uheldige at cirkulationspumpen ved vores gasfyr ikke kunne mere (fyret er kun 2 måneder gammelt), vi har fået pumpen udskiftet under garantien, men teknikeren mente at det var pga. at vandet var helt sort (nok skidt og metalstøv), men han anbefalede at systemet skulle gennemskylles.
Og her tænker jeg så om det er muligt at gøre selv?
Hvis man gør følgende:
Har anlægget slukket.
Åbner for det udluftningsventilen på den sidste radiator i systemet (har kun en idé om hvilken en det er), og derved tapper alt vandet ud af systemet, samtidig med at man måske har ventilen åben ved fyret så der kan komme nyt vand ind i systemet.
Lukker for udluftningsventilen ved radiatoren, og fylder systemet op til det rigtige tryk.
Og tænder for fyret igen.

Vil dette være den 'rigtige' måde at gøre det på, eller er der en mere 'rigtig' måde?

På forhånd tak

---
David

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 06-12-13 11:59

Du skulle have spurgt vvs manden, da hen var ude ved dig.

Kommentar
Fra : Divad89

Dato : 06-12-13 12:14

Ja det skulle jeg måske, men så ville han måske være mere interesseret i at han selv kunne gøre det, mod betaling.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 06-12-13 12:34

Det har du ret i, men når han alligevel var igang med så meget andet, så burde han vel have påtalt dét dengang og ikke bag efter, så mon ikke bare han vil tjene lidt ekstra og har heller ikke hørt om problemet.
Nå, men kender ikke en måde at skylle rør.

Kommentar
Fra : Hejdu58

Dato : 06-12-13 13:38

Du kan sagtens gøre det selv. Du har aftapnings hane ved fyret / det laveste punkt på anlægget der skal åbnes for at tømme anlægget helt og så skal du åbne for alle termostathaner på alle radiatorer og åbne for udluftningshanen på den øverste radiator først for at få luft ind i systemet så vandet kan løbe ud og videre til de andre radiatorer så alle bliver tømt. Når alt vandet er ude lukkes ALLE udluftnings haner igen og der lukkes op / fyldes nyt vand på anlægget igen og luftes ud ved hver radiator, gentag processen til vandet der kommer ud er rimmelig klar/rendt.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 06-12-13 13:45

Vandet skal være meget snavset for at det er en fordel at komme rent på. husk at du tilfører frisk iltrigt vand, som fremmer korrosionen.
Vedlangsom aftapning so de andre foreslår får du aflejret det meste slam i systemet,så det ikke kommer med ud.
Det er bedre med en regulær gennemspuling. det kan kræve noget midlertidigt rørarbejde.

Accepteret svar
Fra : Eyvind

Modtaget 50 point
Dato : 06-12-13 15:17

Den som monterede det fyr for 2 måneder siden skulle have skyllet de rør i gennem.
Det er i forbindelse med udskiftningen at der har løsnet sig en del skidt og slam.
Der skal ikke bare lukkes ud og luftes ud og fyldes på...................der skal gennemskylles.
Du skal have en VVs'er eller en der ved hvad han laver, til at gøre det.

Godkendelse af svar
Fra : Divad89

Dato : 06-12-13 16:32

Tak for svaret Eyvind.

Ja det vil jeg også sige at de skulle have gjort.
Nu har jeg valgt midlertidigt (for at pumpen igen ikke bliver ødelagt med det samme), at slukke for systemet, og tømt hver enkelt radiator ved bundventilen, som der også kom en del liter sort vand ud af...

Men tak for svarene

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 06-12-13 16:39

Se hvilken kedel du har fået. Er det f. eks Bosch eller Viessmann tror jeg faktisk det er krav at der anvendes behandlet vand. Og så har installatøren pludselig svigtet, og tisidesat den givne vejlening. Det skal han naturligvis søge for at bringe iorden.

Kommentar
Fra : Divad89

Dato : 07-12-13 09:32

Det er et Bosch gasfyr, men har ikke lige fået set om det er krav der bliver stillet fra deres side af, men det kan være at man skulle undersøge det

Kommentar
Fra : alka

Dato : 09-12-13 11:14

Divad89, desværre ved ikke engang alle VVS'er, hvordan de skal gennemskylle systemet. Jeg vidste det heller ikke, før den 25. oktober i år.

Vi fin install. nyt gasfyr. og det sidste han gjorde var, at gennemskylle systemet, og det skulle vi hjælpe ham med.

Som han sagde, vand er lige så dovne som os og som el, det taget den korteste vej!

Så hans metode til at gennemskylle varmesystemet med forgik således:

Alle radiatorer er lukket. Der åbnes nu for at komme vand på anlæget. Nu åbnes 1. radiator - ligegyldig hvilket. (men start i et rum og gå til næste rum), VVS'eren: luk nr 2 op, og gå tilbage og luk for nr. 1. dvs. når en radiator er gennem skyllet, går du mens denne står åben vider og åbner 2, og går så tilbage og lukker nr. 1

Denne fremgangsmåde bruger du til alle radiatorene, dermed får du skyllet ALLE radiatorer igennem. Ved den alm. gennemskylning som de fleste bruger, er det blot vandet i selve fremløbsrørene der skylles igennem og ikke i radiatorene, og det er jo bl.a. der, der kan samle sig skidt i ventilerne.

Vi har ALDRIG haft så meget gulvarme i forgang og bad, med så lav en åbning på ventilen, lige som den store radiator i stuen fungerer på en helt anderledes og rigtig måde nu.

Vores ene søn med hus på 168 kvm. har pillefyr, med nogle af de problemer der dermed følger. Han hav ikke gulvarme i i køkkenet. Tre radiatorer var kun lunkne. Han har haft - og betalt tre forskellige VVS'ere ud for at få varme de steder. Alle tre gennemskylle de anlægget, blot ved at skylle varmerørene igennem.

Jeg var ude en lørdag for at hjælpe sønnen med at skylle systemet igennem. Da de tre forskellige VVS firmaer havde skyllet igennem, var det rent vand der kom ude fra start til slut, men med metoden som oven for beskrevet, var vandet der nu kom ud mere end kul sort. Det to godt nok næsten 1½ time, før alt var gennemskyllet.

Nu har sønnen varme i gulvet og alle radiatorer afgiver varme efter termostatindstillingen.

NB! Der er her tale om to- strengs system, men det har du givet vis også, når du lige har fået nyt gasfyr.

Go' fornøjelse til at få løst dit gennemskyldnings problem!