/ Forside/ Interesser / Hus og have / Vand og VVS / Spørgsmål
10  e.c 2605
Vandvarmer om vinteren?
Fra : horseman
Vist : 468 gange
100 point
Dato : 04-12-13 11:40

På landet har jeg en vandvarmer og der har da ikke været nogen skader de sidste år. Men er den helt tømt for vand? Jeg har åbnet alle haner, men er det nok? Der er også en underlig hane, man kan dreje 2 veje? Manualen er jo virkelig for viderekomne blikkenslagere!

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 04-12-13 11:58

En varmtvandsbeholder føder med koldt vand fra bunden og tapper ud foroven via et rør inde i beholderen. Så aftapning via den varme hane er ikke nok til at tømme den.
Så beholderens koldtvandstilgang skal også tømmes - muligvis via den "underlige" ventil, hvis den har en udløbsstuds.

Kommentar
Fra : Hejdu58

Dato : 04-12-13 12:00

Citat
Der er også en underlig hane, man kan dreje 2 veje? Manualen er jo virkelig for viderekomne blikkenslagere!

Du skal tømt beholderen for vand ved tilgangs siden / kold vand side og det skulle gerne være der hvor din 2vejs-hane sidder så du kan tømme beholderen.

Kommentar
Fra : horseman

Dato : 04-12-13 14:17

Jeg gør lige opmærksom på at jeg naturligvis har lukket helt for vandet. Og tømt vandpumpe og beholder i kælderen. Der sker absolut intet, når jeg drejer den hane i begge stillinger??

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 04-12-13 14:20

Hvi du har tømt beholder i kælder med åbne haner og der ikke sidder en kontraventil og spærrer, vil du sansynligvis have tømt varmtvandsbeholderen for vand.

Accepteret svar
Fra : Hejdu58

Modtaget 100 point
Dato : 04-12-13 16:45

Citat
Og tømt vandpumpe og beholder i kælderen. Der sker absolut intet, når jeg drejer den hane i begge stillinger??

Da din vandbeholder er i kælderen r det jo det laveste punkt hvor du tapper vandet af anlægget og når så du åbner for den varme-hane og de andre der er over kælder vil der blive suget luft ind af dem og vandet løber ud i kælderen og tømmer der ved anlægget for vand, hvis der er et punkt/vandrør der er lavere end det sted du tapper vandet ud i kælderen vil der altid være vand i det, med mindre du blæser det igennem med luft for at tømme det helt, men når du ikke har haft problemer i to år tyder det på at du får alt vandet tømt ud inden vinteren.

Kommentar
Fra : horseman

Dato : 05-12-13 07:12

Tak til alle. Jeg håber det fortsat går godt. Det var dog en misforståelse med vandbeholder i kælderen: der er tale om vandbeholderen til pumpen! Selve vandvarmeren med beholder sidder over køkkenvasken.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 05-12-13 10:10

Ja det med vandbeholder i kælderen sammen med en pumpe gav sig selv. Den beholder hedder for resten en hydroforbeholder.

Kommentar
Fra : Hejdu58

Dato : 06-12-13 03:07

Citat
Jeg håber det fortsat går godt.
Det gør det for du har fået tømt vandet af pumpe, vandbeholder og vandvarmer på den måde du har gjort det, så du er vinter klar der.

Citat
Det var dog en misforståelse med vandbeholder i kælderen: der er tale om vandbeholderen til pumpen! Selve vandvarmeren med beholder sidder over køkkenvasken.

Nej det er ikke en misforståelse, det er logik med pumpe og vandbeholder i kælder / laveste punkt og vandvarmer mm. over dette punkt.

Godkendelse af svar
Fra : horseman

Dato : 08-12-13 11:32

Tak for svaret Hejdu58. Og også mange tak til Eyvind!