/ Forside/ Teknologi / Internet / Sikkerhed / Spørgsmål
10  molokyle 6481
Online virus scanner søges
Fra : ara
Vist : 653 gange
50 point
Dato : 30-11-13 23:10

Hej.

Jeg har AVG 2014 free installeret på min pc.

Den finder to trusler på min pc, som jeg ikke mener burde være det.

Er det ikke noget med at man kan scanne pc'en over nettet?

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 30-11-13 23:17
Kommentar
Fra : ara

Dato : 30-11-13 23:28

Sjovt nok er den den eneste jeg har prøvet.

Men det tager ikke 30 sek. at scanne pc'en. Kan det være troværdigt?

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 30-11-13 23:35

Hvoefor on-line scanning?

Du skal da berre installere en ordentlig Firewall + Antivirus pakke.

F.eks. Gratis fra Checkpoint : ZoneAlarm + Antivirus (..samme 'motor' som Kaspersky's):

http://www.zonealarm.com/security/en-us/zonealarm-free-antivirus-firewall.htm

Ps. Jeg bruger det selv ...og har gjort det længe !!!
</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : ara

Dato : 30-11-13 23:47

Jeg har AVG antivirus og zonealarm + superantispyware.

Det er fordi at avg siger der er virus som jeg skrev, og det er der ikke mener jeg.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 30-11-13 23:55
Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 30-11-13 23:58

Mange AV programmer finder til tider såkaldte FAKE virus, mit avg plejer også at finde et par stykker, som jeg så manuelt må ind og bede avg om ikke at scanne.
Den sidste er denne:
http://www.gratisimage.dk/image-8E0D_529A6CA9.jpg
Samt disse 2 programmer, som den gerne vil fjerne:
http://www.gratisimage.dk/image-D18F_529A6D4E.jpg

Men var det ikke nemmere bare søge på Google efter de filer som skulle være virus.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 01-12-13 00:00

NB: en online scanning burde tage mindst lige så lang tid som når du selv gør det.
Men tror du ikke bare de kun scanner et par enkelte mapper, og ikke hele maskinen.

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 01-12-13 00:06

Jeg bruger selv avast gratis version og Malewarebytes anti malware http://www.spywarefri.dk/software/malwarebytes-anti-malware-free/ og det fungerer fint sammen med windows firewall og holder mine computere rene.

Avast anses også som en af de bedste gratis antivirusprogrammer.

Gå en tur ind på http://www.spywarefri.dk/ og prøv så det program de linker til http://systemtools.winzip.com/dk/mp/malware-protector.html?gclid=CLfj4PfOjbsCFcVX3godFDEAlw

Her kan du se hvad de skriver om forskellige gratis programmer http://www.spywarefri.dk/gratis-programmer/

Kommentar
Fra : ara

Dato : 01-12-13 00:22

@mig-selv

Hvor kan du bede AVG om ikke at scanne nogle bestemte filer.?

Kommentar
Fra : ara

Dato : 01-12-13 00:26

Har fundet det selv

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 01-12-13 00:31

Lyt og lær:

Checkpoint Soft's licensudgave + deres egen gratis Firewall ( = ZoneAlarm).. er måske?
..ikke lige så hurtig, som Kapersky's egen betalingsudgave af samme 'motor', men i hvert fald lige så effektiv;hvad 'snavs' anbelanger !
Hva' Fa'en; ..bare ... : LORTET VIRKER !!!
</MOLOKYLE>

Accepteret svar
Fra : o.v.n.

Modtaget 50 point
Dato : 01-12-13 02:50

Citat
Den finder to trusler på min pc, som jeg ikke mener burde være det.
så skriver den sikkert også hvor disse trusler er gemt og hvad de hedder, prøv at sende filerne til Virustotal som så scanner med cirka 30 forskellige antivirus, måske er det falsk alarm men det får du at vide efter scanningen, du kan kun scanne en fil ad gangen, klik på Vælg fil og bagefter på Scan knappen:
https://www.virustotal.com/
når du har bladret dig frem til filens placering, så klik på den for at markere og klik på Åben, så uploades filen til Virustotal og den scanner i nogle sekunder eller minutter og så kommer resultatet fra de forskellige antivirus som blev brugt
online scannere går sjældent i dybden på computere, de scanner de steder hvor virus almindeligvis gemmer sig men de kan være et godt supplement til den installerede antivirus, AVG er en udmærket antivirus program, det var i gamle dage at den ikke var så god som de andre gratis løsninger.
Prøv Malwarebytes Antimalware, det er ikke en online scanner men et værktøj som er godt at have på sin computer, den er gratis og på dansk, hvis du kører en nyere Windows så skal du højreklikke på programmet og klikke på Kør som administrator for at kunne opdatere før du scanner, vælg den gratis (Free version download) den er lige så god til at finde og fjerne skidt som betalings udgaven:
http://www.malwarebytes.org/

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 01-12-13 02:53

Bentjuul havde anbefalet Malwarebytes, det overså jeg men gentagelse fremmer forståelsen
Citat
Det er fordi at avg siger der er virus som jeg skrev, og det er der ikke mener jeg.
du får vished efter af de mistænkelige filer har fået en tur hos Virustotal

Kommentar
Fra : ara

Dato : 01-12-13 12:36

Er malwarebytes istedet for superantispyware?

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 01-12-13 13:29

Citat
Er malwarebytes istedet for superantispyware?

De kan supplere hinanden, måske finder den ene noget som den anden overser, SuperAntiSpyware er et godt program den bør du ikke smide ud

Kommentar
Fra : ara

Dato : 01-12-13 17:53

Så har jeg testet den i virustotal.

Ca. halvdelen af scannerne sagde at der var virus, og resten sagde ok.

Så er man jo lige vidt

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 01-12-13 21:52

Hvis jeg skulle tage stilling efter at halvdelen af scannerne sagde virus, så ville jeg lade antivirusprogrammet slette eller sætte filen i karantæne

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 02-12-13 08:43

Så er 100 kr.'s spørgsmålet:
Hvilken virus er der tale om? Trojaner (hijack), Sniffer (spyware), Bomb (Malware)...?

Hvad kalder scannerne virus typen af navn? ..og hvilke filer er inficeret?

Hvis du fortæller det, så kan vi måske hjælpe dig med 'behandlingen.

Alternativt. kan du søge hjælp hos Spyrewarefri: http://www.spywarefri.dk/

I deres forum får du virkelig kompetent hjælp til brug af f.eks. HijackThis og Combobox, så du får fjernet skidtet helt.
</MOLOKYLE>

Godkendelse af svar
Fra : ara

Dato : 02-12-13 17:13

Tak for svaret o.v.n..