/ Forside/ Interesser / Dyr / Hunde / Spørgsmål
10  vaxen 2670
Hvordan ved den
Fra : svendgiversen
Vist : 1037 gange
50 point
Dato : 18-11-13 14:33

Vor lille sorte mini pudel er nu 7 år, og har skiftet madmoder,
den løber heldigvis nu også efter min nye kone, som en lille hund...

Men når en af os skal ud at køre, ved den at den skal op hos den anden og vinke,
så løber den hen til den andens ben og vil op for at vinke, og den vælger altid rigtigt?

Kun i enkelte tilfælde kan den tage fejl eller være i tvivl,
mest når vi begge to skal ud at køre og den skal med...

Vi undrer os begge hver gang, hvordan kan den vide hvem af os der skal i byen??

Accepteret svar
Fra : kimpetersen

Modtaget 60 point
Dato : 18-11-13 14:46

Den læser jer, hvem tager tøj på til at forlade hjemmet. I har sikkert visse ting I gør når I skal ud og køre eller skal blive hjemme, hunden har en god hukommelse og læser jer i billeder og duft.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 18-11-13 14:49

Fordi den ikke er en "den" men et klogt lille væsen.

Hvordan ved du, at din partner skal ud og køre?
Hvordan ved partneren, at du skal ud og køre?

I snakker nok sammen. Og en pudel er altså en ret skarp hund, der sagtens kan have et stort ordforråd. Kun afhængigt af, hvor meget man snakker med den.

Min golden, Silke, forstår stort set alt hvad jeg siger. Hun er snart 12år og jeg har snakket med hende hele hendes liv. Da hun var 8 uger, fremhævede jeg visse særligt betydningsfulde ord, men talte ellers normalt, så hun kunne lære melodi og klang af talesproget. Senere har jeg talt til hende efter hvad jeg fornemmede, at hun kunne forstå.
Men korte ordrer har jeg kun brugt ved lydighedsprøver.

Når jeg er alene med en hund, så lærer hunden jo ikke betydningen af sproget, medmindre jeg lærer hende det. En hund i et parforhold er meget opmærksom på samtalen mellem dens mennesker.

Det gælder for retrievere og det gælder for pudler også, for de er jo oprindeligt en slags retrievere.
Om det også gælder for f.eks. terriere, det ved jeg ikke rigtig. For de har ikke samme motivation som retrieverne til at prøve på at forstå deres ejere.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 18-11-13 15:02

Vores cockerspaniel - blanding kunne også forstå hvad vi snakkede om.
Blev ordet tur sagt i en eller anden forbindelse, så blev den ellevild og drønede hen til døren.
Selv når vi blev snedige og stavede T U R drønede den hen til døren.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 18-11-13 15:25

Det sidste kan jeg nikke genkendende til,
vi sagde også "skal vi ud at gå", senere stavede vi det at g. å. og snart forstod hun også det,
ja, da det er en dame hund, skulle jo nok have skrevet hun i stedet for den.
Og dufte, ingen af os tager parfume på inden vi kører i byen.

Selvfølgelig har vi været opmærksom på de indlysende ting,
ingen af os har taget overtøj på, inden hun løber hen til den andens ben,

jeg har altid mine nøgler i lommen, men kan hente min pung op på et skab,
og min kone kan lade sin pung falde ned i hendes taske,
men selv om vi skjuler dette, tager hun ikke fejl...

Der er mere mellem himmel og jord og jeg tror Debbie er tankelæser?

Kommentar
Fra : k_m_s

Dato : 18-11-13 15:28

Hvor er det dejligt at høre disse historier
Ja hunde er dygtige til at aflæse bl.a. vores kropssprog og vores betoning når vi snakker.

Vores mops: Modi og golden: Balder begynder hver dag en halv time før fruen kommer hjem og sidde og lytte efter bilen, og når det er den rigtige bil der kommer er de klar ved hovedøren og vil ud til hende

Ha en god dag
Kim

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 18-11-13 16:06

Hunde ved da, hvad klokken er...
De, der siger at en hund ingen tidsfornemmelse har, har da vist aldrig levet sammen med en hund...

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 18-11-13 16:20

Ja det har du ret i Birgitta.
Vores damehund som jo også var en jagthund , stod en dag på tre ben, og det fjerde ben strakt lige ud. Vil troede den havde færden af et byttedyr, men det viste sig at være et ur der gik forkert. Da vil havde rettet det ur, lagde sig ned igen.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 18-11-13 17:00

Citat
Hunde ved da, hvad klokken er...

Jeps, vi havde en "hul i hæk" hund hjemme som var mest glad for min søster, 20-30 minutter hver dag før hun kom cyklende hjem fra skole satte hunden sig i sofaen og spejdede ud af vinduet, uanset vejret.

Jeg kommer jævnligt hos et par der har både hund og kat, rigtig gode venner, men man skal ikke sige kattens navn idet der i det næste sekund lander et hundehoved i skødet med et par bebrejdende øjne.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 18-11-13 21:05

Også det kan jeg nikke genkende til,

der hvor jeg boede før havde vor nabo en kat ved navn Arkibald
og vi behøvede kun at sige Arkibald meget svagt,
for at få vore tidligere hunde Chip og Chap op af kurven og ud at gø helt vildt...

Her jager Debbie også naboernes katte, men da vi ikke ved hvad de hedder, gør den det heller ikke.
Så begrænset tanke overføring her, kun fra os ikke til/fra naboer med dumme katte...

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 18-11-13 22:40

Citat
Det gælder for retrievere og det gælder for pudler også, for de er jo oprindeligt en slags retrievere.
Om det også gælder for f.eks. terriere, det ved jeg ikke rigtig.

Det er mit indtryk, at det gælder alle hunde. Men det afhænger af hvor meget man snakker med sin hund.
En hund, der lever alene med sin ejer forstår mere end en hund, der lever i en stor familie.

Citat
Jeps, vi havde en "hul i hæk" hund hjemme som var mest glad for min søster, 20-30 minutter hver dag før hun kom cyklende hjem fra skole satte hunden sig i sofaen og spejdede ud af vinduet, uanset vejret.

Jeg tror det handler om, at hunden kan fornemme personen når denne er inden for en vis radius.
Eller også er det en slags telepati. Når søsteren skal cykle hjem fra skole tænker hun måske på, at hun skal hjem til vovsen.
For mange år siden havde jeg en dværgpinscher, og hvis jeg ikke kunne have hende med på arbejde (dyrehandel), så blev hun passet hos mine forældre, som boede i samme opgang som jeg selv.
Når mine forældre havde spist aftensmad lagde hunden sig i en stol, og der lå hun indtil ca. 10 min. før jeg kom ind af døren.
En aften da hun hoppede ned fra stolen og gik ud til døren sagde min mor til min far "så er Troldepige stået af toget, og er her om 10 minutter", min far rystede på hovedet og fortalte min mor, at hun var tosset.
Men den holdt stik, hver eneste gang.

Jeg tror ikke det havde noget med tidsfornemmelse at gøre, for i så fald skulle hunden også kende forskel på ugedagene og højtiderne.

Godkendelse af svar
Fra : svendgiversen

Dato : 19-11-13 12:24

Tak for svaret kimpetersen.

Også tak til alle andre for mange indlæg om vore kloge hunde.

Kommentar
Fra : kimpetersen

Dato : 19-11-13 15:12

Velbekomme Sved.
Hunde er kloge, trofaste, tilgivende og ikke til at undvære.
Møjn Kim

Kommentar
Fra : Mallev

Dato : 20-12-13 14:06

Citat
Birgitta: Fordi den ikke er en "den" men et klogt lille væsen.

Jeg er helt enig - andre dyr, dvs. ikke menneskelige personer, forstår langt mere, end vi tror

Kommentar
Fra : alexj979

Dato : 29-03-15 16:29

Ej hvor er det fint... Og en dejlig afsked hver dag!!