/ Forside/ Interesser / Hus og have / Vand og VVS / Spørgsmål
10  e.c 2605
Aeg vaskemaskine køre ikke som den skal
Fra : sguldager
Vist : 651 gange
15 point
Dato : 13-11-13 10:25

Hej, jeghar en aeg L76650 - PNC (Prod.No.) 91490381600. vaskemaskine der ikke køre som den skal, den vasker "normalt" til at starte med, men så kommer der efter lidt tid et symbol i displayet som jeg ikke kan finde i instruktions bogen frem. Så begynder den at holde pauser i vasken, og pludselig stopper den midt i programmet og står lidt, hvorefter den går tilbage til den tid som programmet starter på, hvor den så ikke vil noget efterfølgende, for den har været slukket, ved at dreje knappen om på 0. Der er ingen mislyde på maskinen og lejer osv køre fint.

Kommentar
Fra : sguldager

Dato : 13-11-13 10:33

symbolet der er tale om ligner et omvendt nøglehul eller en pære, og den er lige under det nøgle symbol for lågen, og ved siden af symbolet for \"/ hovedvask.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 13-11-13 13:06

Start med at undersøge følgende almindelige fejl.

Tilstopning i indløbsfilter ved slangepåskruning.
Tilstopning i slange til niveauføler.
Lækage af vand i bunden af maskinen.

Kommentar
Fra : sguldager

Dato : 13-11-13 15:50

hvor finder jeg slange til niveauføler??

Kommentar
Fra : sguldager

Dato : 13-11-13 17:04

Nu har jeg kunne fremkalde en fejlkode E57, men kan ikke finde noget om den på nettet. Håber det kan hjælpe.

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 13-11-13 18:01

Kan ikke pumpe vandet ud:
http://www.fixya.com/support/t19796089-aeg_lavamat_76850_error_code_e57
Luk vandet ud via den lille slange i bunden, eller tag filteret ud og lad vandet løbe ud på gulvet.
Se om der sidder noget i filteret, og drej skovlhjulet rundt.
Hvis alt er rent, tjekket pumpen ved at sætte 230 Volt til den, eller måle om der kommer 230 volt på dens klemmer, når den skal tømme.
En vask der startes, begynder altid med at tømme.
Hvis pumpemotoren er ok, er det niveauføler der er def. Eller mere sandsynlig slangen op til den der er stoppet.
VH Palle

Kommentar
Fra : sguldager

Dato : 13-11-13 18:22

så kunne jeg godt tro det er den niveauføler eller slange. Så vil jeg lige se om jeg kan finde den :) for pumpen får strøm og køre, og der er ingen skidt i den.

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 13-11-13 19:20

Jamen hvis der er lidt vand i, og du starter maskinen, den pumper ud, og pumpen stopper, så fejler slange og niveauføler ikke noget.
Så er det nærmere hele programboksen med dens ur der er defekt.
Og da den koster ca 700kr så hænger regnstykket ikke sammen, da du får en fin maskine til sc 2500kr.
VH Palle

Kommentar
Fra : sguldager

Dato : 13-11-13 20:25

Det gør den Men så er der jo også det symbol, ved ikke om det kan have noget med det at gøre, at den så kan melde den E57 fejl i stedet. Men det kunne tyde på en ny maskine så.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 14-11-13 12:19

Jeg kender ikke lige din maskine. Men de er jo alle sammen ret ens opbygget.

Nivau føleren er en lille pressostat, som ofte sidder bagest i maskinen lidt højt med en tynd slange ned til en tud på bunden af vaskekarret. Der kan være en væskefælde i forbindelsen.
Ofte er der tilstopning af kalksæbe nede i nærheden af tuden. Så måler maskinen væskestanden forkert.
Normalt er der adgang ved at tage bagpladen af.