/ Forside/ Interesser / Fritid / Madlavning / Spørgsmål
10  dova 6027
Tapas...ideér ???
Fra : timses
Vist : 825 gange
200 point
Dato : 11-11-13 14:03

Hej Alle
Skal til stor 40 års fødselsdag næste weekend. Fødselaren ønsker ingen gaver, men at gæsterne laver mad. 60 pers. Vi er opdelt i hold, forret, hovedret osv osv..

Jeg er havnet på forretsholdet (6 par) vi er blevet enige om at lave det som en slags tapas.

Jeg laver :
Dadler omviklet med bacon
Saltmandler
Syltede Hvidløg (købes)
Oliven (købes)
Pesto (købes)

Vil helt vildt gerne have noget pølse med osse, overvejer de små Cabanossi pølser fra Aldi på pind med.... ?????? Noget spændende !

Kan i hjælpe ? Kom gerne med andre Tapas ideér hvis i har nogen.

Venlig Hilsen
Timses

Kommentar
Fra : modersvilje

Dato : 11-11-13 14:55
Kommentar
Fra : transor

Dato : 11-11-13 15:01

En alt for stor del af danskerne, kan ikke lide det du foreslår. Måske bortset fra dadlerne.
Selv synes jeg set smager godt, men fylder alt for lidt.

Tapas kan jo være så meget, næsten uden grænser . Jeg fik engang en Tapas middag på en tapas bar i Spanien. Noget overraskende var suppe også en tapasret.

Jeg tror arbejdet med at lave så meget forskelligt bliver mere besværligt end nødventigt, og kræver ret meget af servicet.

I sydvestfrankrig, som har meget kultur tilfælles med spanien , får man ofte som forret et fad med udvalgt afskåret charcutteri.
Det kan være bayonneskinke , diverse pølser og andet skåret i tynde skiver og med brød til.
så tager man det man kan lide, og det er ikke svært at finde et udvalg for enhver smag ,

Kommentar
Fra : marken84

Dato : 11-11-13 15:12

Der er jo ingen begrænsninger blot fantasien rækker...

http://go.tv2.dk/articlemad/id-50656484:s%C3%A5dan-laver-du-l%C3%A6kre-danske-tapas.html

Kommentar
Fra : marken84

Dato : 11-11-13 15:13

Citat
En alt for stor del af danskerne, kan ikke lide det du foreslår. Måske bortset fra dadlerne.

Interessant udmelding... Hvor har du den viden fra transor?

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 11-11-13 17:27

Til dadlerne, skal det helst være serranoskinke og evt. en lille teskefuld blåskimmelost inden i.

Hvis det må blandes med det italienske er små stykker ristet brød (bruschetta) med diverse pestoer altid et hit- pesto kan købes i diverse varianter, hvis man ikke selv vil stå og lave dem.

Squash eller Zucchini- kan skæres på langs og grilles. Dertil ricotta, som krydres med citron, olivenolie, salt og peber- Ricottaen lægges i den ene ende af squashen- og de rulles sammen om ricottaen. lukkes med en tandstikker.

Salat med bresaola og parmasan

Indbagte tomater med fyld

Accepteret svar
Fra : larve2

Modtaget 200 point
Dato : 11-11-13 19:29

Tapas er utroligt mange ting.

Her er lidt af det vi lavede da min datter fyldte 18 for et par år siden:
Grillede muslinger med rød (hjemmelavet) pesto med brødkrumme
Hårdkogte æg: tag forsigtigt blommen ud, bland den med hjemmelavet aioli (hvidløgsmajonæse) kom til bage i hviden og server på fad.
Piementos al patron: Små grønne pebere (måske med en enkelt chili ind imellem) steges hårdt i olivenolie og forsynes med rigeligt salt før servering.
Asparges med skinke: Grønne asparges omvikles med serranoskinke og grilles eller steges hurtigt på pande.
Stegte kinarejer med chili og hvidløg.
Dadlerne: Put gedeost eller feta ind i og omvikl med serrano eller sortfodsskinke, hvis rigtig godt grill dem på en rosmarinkvist.
Baskisk rejesalat (Bilbao): Kinarejer, rød peber, hvidvinsdressing, meget chili, rødløg, salt og peber.
Den helt klassiske: Tortillla (ikke mexicansk men spansk): Kog kartofler i skiver indtil næsten kogt, bland med hakkede løg, hvidløg, timian og lav æggestand (pisket æg, lidt ost fx manchego, creme fraiche eller lignende og hytteost, lidt mel) Steg det på panden
Blåmuslinger med tomat: Også en klassiker. Steg 1 fed hvidløg i olie, hæld friske muslinger over, 1 glas hvidvin, en stilk bladselleri og et hakket løg, lad koge lidt og tilsæt en ds flåede tomater gerne med hvidløg, kog til muslingerne er åbne og server varm. God tapas!

vh Lars

Kommentar
Fra : larve2

Dato : 11-11-13 19:39

Hov glemte lige en mere af de klassiske:
Skiver af serranoskinke eller endnu bedre sortfod, (sådan en har jeg liggende...) med oliven og høvlet manchegoost, med en smule god olivenolie, salt og peber over

vh Lars

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 11-11-13 20:18

Rene varer og det behøver ikke at være dyr parma eller serano.

Selv foretrækker jeg Melon og Schartswalder skinke,
Rigtig fast fisk, ikke laks, men hellefisk eller flynder.
Sønderjysk spegepølse med løg eller Edel Salami med aparges.
Emmenthaler ost med persille og oliven.

Kommentar
Fra : Thyregod8

Dato : 11-11-13 23:00

Citat
Interessant udmelding... Hvor har du den viden fra transor?

Nåh, marken84 er rigtig ude at more sig idag - hva' har det med emnet at gøre?

Kommentar
Fra : transor

Dato : 13-11-13 13:12

Det med hvad folk spiser er en simpel erfaring.

Men du kan da prøve at tilføje gode ældgamle danske ting som østers , grisetæer og kallun.
Det er der næsten ingen som vil spise, uanset at det smager godt.

Godkendelse af svar
Fra : timses

Dato : 13-11-13 13:39

Tak for svaret larve2.

Kommentar
Fra : timses

Dato : 13-11-13 13:50

Tak for gode ideer og kommentarer. Det blev til små røsti med spidskålsalat vendt i pesto og så med en lille skive serrano skinke ovenpå. Cornichoner på lille pind med en skive chorizopølse viklet om, bacondadler, hjemmelavet salt/paprika mandler, syltede hvidløg, oliven.
Mange af de ting i har nævnt laver de andre, men er bare glad for min del er på plads. Tak for hjælpen..