/ Forside/ Interesser / Hus og have / Andet hus og have / Spørgsmål
10  Stouenberg 3232
hvilke planter er de her?
Fra : DBG1
Vist : 600 gange
100 point
Dato : 10-11-13 15:40

hvilke planter er disse på billederne her?
og hvilke af dem kan overleve ude og hvilke må ind i drivhuset i vinteren?

http://www.baboom.dk/fotoalbum/objekter_og_genstande/37447-planter?status=1

der er 8 forskellige slags markeret med bogstaverne A til H..

Kommentar
Fra : modersvilje

Dato : 10-11-13 15:51

Der er alt fra løvstikke til timian, også kaldt krydderplanter!
MV2

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 10-11-13 16:00

A og E ligner bladselleri- de tåler ikke frost- så enten dækkes med fiberdug eller ind i drivhuset.

B ligner noget citronmellisse eller oregano/meriantype- der er mange. Skal graves ned og tåler at overvintre

C måske salvie- nye planter dækkes evt. med gran eller fiberdug, men overvintrer fint.

D pelagonie- ind i drivhuset - hvis det er frostfrit.

F sukulent type-kender den ikke.
G- ligner timian
H timian- kan sagtens overvintre, men nye planter ville jeg dække til eller sætte i drivhus.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 10-11-13 19:45

A ligner løvstikke og er i højgrad vinterfast, hvis du planter den ud, timian og voksen salvie ligeså. Plant også de andre i jord og dæk med halm og/eller fiberdug.
vh
pbp

Kommentar
Fra : transor

Dato : 11-11-13 09:48

A ligner løvstikke

H er timian
De er begge ret hårdføre. Timian stilke kan plukkes af , også om vinteren. Den er god i mange retter og ret uundværlig i gule ærter.

Pas lidt på med løvstikken. Den kan brede sig voldsomt i den rette jord og fuld solskin.

De andre er sværrere at bestemme især dnår man ikke ser blade og blomster.

Kommentar
Fra : DBG1

Dato : 11-11-13 12:52

hvis jeg planter alle undtagen A og E i et bed og så ligger halm, eller andet organisk materiale ind imellem og så fiberdug over overlever de så ikke alle sammen?
skal jeg lade fiberdugen være over planterne hele vinteren indtil det er forår eller bliver det kvalt så?

hvad med nye jordbærplanter (afløbere) kan det godt klare den hvis de er udplantet nu her eller skal der fiberdug over?

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 11-11-13 13:41

Citat
hvis jeg planter alle undtagen A og E i et bed og så ligger halm, eller andet organisk materiale ind imellem og så fiberdug over overlever de så ikke alle sammen?

to lag fiberdug, og så tror jeg det hele overlever. fiberdug kvæler ikke noget som helst.
grunden til jeg anbefaler fiberdug- er fordi vi er så langt henne på året at små nye planter bør beskyttes mod nattefrosten.
Når de først får fat- er det ikke længere nødvendigt.

Accepteret svar
Fra : molokyle

Modtaget 100 point
Dato : 11-11-13 16:55

Alle de viste planter/urter kan overleve ude vinteren over!!!

Dæk til med halm ..og/plus evt. gran ...INDEN nattefrosten for alvor sætter ind !

..fjern 'dækket' i midten af Marts måned ..og de blomstre/skyder fint op igen

Kommentar
Fra : Flash77

Dato : 12-11-13 09:06

Jeg tror bare det er nogle tidsler!

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 12-11-13 18:14

Citat
Alle de viste planter/urter kan overleve ude vinteren over!!!

@molokyle
Mener du hermed at D kan overvintre udendørs ?

Kommentar
Fra : Flash77

Dato : 12-11-13 19:31

Jeg tror sagtens de kan overvintre udendørs - du skal bare tage dem med til et varmere land, så skal de nok klare sig.

Kommentar
Fra : DBG1

Dato : 20-11-13 20:00

jeg har bare dækket det hele med 5-15 cm lag blade og kviste fra haven så må vi se hvad der overlever..

Godkendelse af svar
Fra : DBG1

Dato : 20-11-13 20:01

Tak for svaret molokyle.