/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Batteri vil ikke oplades
Fra : o.v.n.
Vist : 617 gange
200 point
Dato : 08-11-13 22:31

For mindre end et år siden købte vi dette batteri:
http://www.batteribyen.dk/milwaukee-m28-3-0ah-28v-lithium-ion-batteri-originalt
batteriet er ikke helt billigt så det er ikke sådan at vi har lyst til at smide den væk og købe et nyt.
Der er ingen strøm på batteriet, det løb tør for strøm for cirka 2 uger siden og fik lov at ligge til i dag, men da batteriet blev sat i opladeren viste opladeren grøn - altså fuldt opladet, men der er ingen strøm på,
batteriet har fungeret upåklageligt lige indtil nu.
Er her nogen som har et bud på hvad der kan være galt og måske også en løsning?
Jeg ved godt at batterier skal opbevares fuldt opladede, er det de 14 dage uden strøm som er problemet?

Kommentar
Fra : IBM760

Dato : 08-11-13 23:27

Du har formodentlig allerede kontaktet forhandleren inden garantien udløber.

Kommentar
Fra : joeson

Dato : 08-11-13 23:37

Det er ikke de 14 dage. Du skulle sagtens kunne oplade det såfremt lader og batteri er ok.
Kender ikke omtalte batteri. Men din garanti på det skulle være ok. Så følg IBM´s råd. Kontakt forhandler hvor du har købt det.
Mvh
joeson

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 08-11-13 23:37

Nej jeg har ikke kontaktet sælgeren endnu, garantien gælder til januar 2114, først vil jeg spørge jer om der er noget som jeg kan have overset, måske noget med laderen som er den gamle som fulgte med multimaskinen i sin tid, det behøver vel ikke nødvendigvis være batteriet som er defekt

Kommentar
Fra : joeson

Dato : 08-11-13 23:44

Hmmm.... Hvis du har fået lovning på at batteri og lader passer sammen, så klag.
Går ud fra at du undersøgte det da du købte batteriet???
Ellers har du dummet dig

Kommentar
Fra : Thyregod8

Dato : 09-11-13 01:09

Til den pris og garanti, ville jeg kontakte forhandleren. Der må være noget galt med batteriet, hvis du ellers har behandlet det efter anvisningerne.

Kommentar
Fra : Kortoververden

Dato : 09-11-13 07:43

Husk nu at der ikke er tale om en garanti men en reklamationsret og når en vare er mere end 6 måneder gammel, så er det op til forbrugeren at bevise, at fejlen var tilstede på købstidspunktet.

Det er stort set umuligt at gøre en reklamationsret gældende når det handler om batterier, da du ikke over for forhandleren kan dokumentere, at du har behandlet batteriet efter forskerifterne.

Kommentar
Fra : Kortoververden

Dato : 09-11-13 07:44

ps.

Lad det sidde i laderen natten over og se om der er komemt strøm på, hvis det er helt fladt kan der gå noget tid før opladeren registrerer, at der er tale om et tomt batteri

Kommentar
Fra : Thyregod8

Dato : 09-11-13 09:06

Måske er det laderen, der er defekt

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 09-11-13 11:07

Min far har en hækkeklipper m. tilhørende oplader. Han undrede sig lige som du over opladeren efter en kort 'blinke periode' viste 'opladet' = konstant lys i grøn dione. Efter jeg havde konsulteret brugsanvisningen/manualen viste det sig at der faktisk stod at læse:
Citat
Den grønne diode indikerer kun at batteriet er tilsluttet opladeren. Ikke at batteriet er fuldt opladet.

Den røde diode indikerer at opladeren er tilsluttet elnettet.

Måske det samme med din oplader? Prøv at læse brugsanvisningen.
</MOLOKYLE>

Accepteret svar
Fra : pbp_et

Modtaget 200 point
Dato : 09-11-13 12:21

Lithium-ion- og lithium-polymerbatterier må ALDRIG aflades helt. Dels kan de gå i stykker af det, dels kan de spontant selvantænde. Måske kan du være heldig at en overnatning i laderen på et ubrændbart underlag og med ½ - 1 meter (radius) sikkerhedszone rundt om kan få liv i fyren.
I min "niche" (modelflyvning) verserer der skrækkelige historier om lithiumbatterier, som har været forkert behandlet og som har sat ild på garager, biler og hobbyrum.
Jeg kender ikke værktøjsserien, men hvis fabrikanten er seriøs, har værktøjerne indbygget sikring mod for dyb afladning, så det kan sagtens være den grønne lysdiode bare er en kvittering for, at batteriet er genkendt. Måske virker dit første batteri også hvis det får lov at blive ordentligt opladt. Hvis det ikke er en lynlader, du har, så skal du nok regne med flere timer/en nats tid.
vh
pbp

Kommentar
Fra : transor

Dato : 09-11-13 12:24

Det kan være en afbrydelse på ledning eller stik fra laderen. Hvis du hver gang ruller ledningen op, skal du ikke forvente at den holder i årevis.
Husk også at lithium batterier skal have mindst stuetemperatur, inden man påbegynder opladning.

H

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 09-11-13 12:34

Det ligner nu et batteri, der skal klikkes på laderen, så der er ikke noget med oprullede ladeledninger. Derimod er transors råd fortræffeligt når det gælder laderens netledning. Mange behandler desværre netledninget og ladekabler som et stykke sejlgarn, der bare skal slåes knude på. Noget i mig krymper sig hver gang jeg ser det, skønt det i mine unge dage var fast arbejde, jeg var reparatør. Nogle mennesker vil hellere arbejde MOD tingenes natur i stedet for MED.

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 09-11-13 23:02

Tag kontakt med batteribyen, og forhør dig om hvad der kan være årsagen.
Der er utrolig god Kundeservice

http://www.batteribyen.dk/udstyrsgaranti

Godkendelse af svar
Fra : o.v.n.

Dato : 11-11-13 02:32

Tak for svaret pbp_et.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 11-11-13 10:58

Åh jeg be'r