/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
Mpeg 4 eller mpeg 2
Fra : hjerterum
Vist : 564 gange
100 point
Dato : 07-11-13 21:02

Hvad er forskellen på mpeg 4 og mpeg 2 hvad skal jeg vælge hvis jeg vil have god kvalitet.

Kommentar
Fra : kimpetersen

Dato : 07-11-13 21:24

Du skal bruge mpeg 4 den anden er udgået, hvis du skal se det her hjemme.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 07-11-13 21:24

Hvis det er TV så er mpeg 2 næsten helt udgået...................køb et med Mpeg 4

Så hvad skal det bruges til.

Kommentar
Fra : kimpetersen

Dato : 07-11-13 21:27

Citat
MPEG-2 er en standard, udgivet af MPEG, til kodning af lyd- og billedestrømme og er oprindeligt tænkt til kodning af videostrømme i 4-10 Mbit/s.

I Danmark, udgår MPEG-2 1. Januar 2012, og erstattes af MPEG-4. MPEG-2 udstyr er derefter ubrugeligt til modtagelse af TV.

Accepteret svar
Fra : transor

Modtaget 100 point
Dato : 07-11-13 22:15

Hvis spørgsmålet går på kodning ved redigering af egne optagelser er svaret ikke så enkelt.
påge mpg2 og mpg4 kan give gode resultater.
Da mpg4 er en hårdere komprimering ville det - alt andet lige også give et dårligere resultat. Men helt så enkelt er det ikke i praksis.
Når fjernsynet har valgt mpg4 skyldes det ønsket om at kunne presse mere ind på samme sender (mux frekvens for at være mere præcis) . Denne øgning i informationmængde ved at gå fra mpg2 til mpg4 kunne være anvendt til højere opløsning og måske bedere kvalitet, men man har valgt at bruge den til flere programmer ( kanaler) . Derfor oplever du til tider pixelering og andet dårligdom, når der med mpg4 samtidig er brug formere båndbredde end der faktisk er.

Dvd som du vel kender som gennemgående fin kvalitet er mpg2 med en opløsning på 720 x 576 og ca 10 Mbini/s . Det giver ca 5 GB data pr time film. mpg4 ville kunne gøre det med en væsentlig lavere bitrate, med en kvalitet der er næsten lige så god og med filer der fylder mindre .
Hvis du vil streame fra egen server til en dit fjernsyn skal du være opmærsom på at ikke alt streaming grej kan klare mpg4.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 08-11-13 03:08

Jeg plejer at omkode DVD til MP4 ´xvid´/bitrate på 3000/ og et format på 1280x720, så får man det bedste resultat, samt du kan ikke se forskel på selv dvd´en og mp4 = 1280x720 bruger jeg fordi mange omkodede dvd film ikke vil vises i fuldskærm, med oprindeligt billedformat.
Ellers bruger jeg også formatet MKV.
Omkoder du til MP4 så kan jeg anbefale dette, meget hurtig og nemt, når man lige har prøvet det et par gange.
http://handbrake.fr/

Godkendelse af svar
Fra : hjerterum

Dato : 08-11-13 08:35

Tak for svaret transor.